Kiedy otwierasz firmę masz na głowie milion spraw. A w głowie wizję klientów, którzy sami Ciebie znajdują i grzecznie ustawiają się w dłuuugiej kolejce po Twoje produkty i usługi.

Na początek musisz jeszcze pomyśleć o kilku sprawach, bez których twój marketing może być odrobinę mniej skuteczny, niż Ci się marzy. Bo kiedy otwierasz firmę musisz pamiętać… prawie o wszystkim.

  1. Kiedy otwierasz firmę, pomyśl 2 razy nad jej nazwą
  2. Kiedy otwierasz firmę, wybierz nazwę domeny
  3. Kiedy otwierasz firmę, spraw sobie wizytówki
  4. Kiedy otwierasz firmę, zadbaj o stronę firmową
  5. Czy jest jeszcze coś o czym trzeba pamiętać, kiedy otwierasz firmę?

Nazwa firmy jest ważna. Może wstępnie odsiać Ci klientów. Jeśli nie dopasujesz nazwy do rodzaju działalności, możesz tego potem bardzo żałować.

Nazwa Twojej firmy będzie bowiem przewijała się w twoim przedsiębiorczym życiu bardzo często, będzie czasem determinować to, czy klient w ogóle Twoją firmę znajdzie w gąszczu firm konkurencyjnych, a także czy zdecyduje się skorzystać z Twoich usług.

Wybór nazwy firmy nie jest prosty, ale warto poświęcić na niego trochę czasu, bowiem przez kolejne lata Twojej działalności będziesz ponosić konsekwencje tego wyboru.

Pamiętaj:

  • nazwa powinna być w miarę prosta i krótka,
  • powinna być łatwa do wymówienia i zapisania (podyktuj ją kilku osobom przez telefon i poproś o zapisanie – to będzie najlepszy test),
  • jeśli planujesz ekspansję na rynki zagraniczne unikaj w nazwie polskich znaków, z kolei jeśli planujesz działać głównie na rynku polskim unikaj nazw trudnych do wymówienia i zapisania dla Polaków.
  • błagam, zapomnij o końcówkach -lux, -pol, -med, -ex,
  • sprawdź dostępność domeny,
  • sprawdź, czy w innych językach Twoja nazwa nie oznacza czegoś kompromitującego, lub zupełnie niepasującego do Twojego biznesu.

Kiedy otwierasz firmę, wybierz nazwę domeny

Ten krok powinien być jednym z etapów wyboru nazwy dla Twojego biznesu, jednak jeśli zdarzyło Ci się pominąć sprawdzenie dostępności domeny, może się okazać, że dokładna nazwa Twojej firmy jest już zajęta (tak, klienci mogą przez przypadek trafić zamiast do Ciebie do Twojej konkurencji).

W takim przypadku warto zastanowić się nad wyborem takiej domeny, żeby po pierwsze klient mógł łatwo ją zapamiętać, a po drugie, żeby pomogła Ci w pozycjonowaniu Twojej strony, na przykład dzięki temu, że zawiera słowo kluczowe, na które chcesz być wysoko w wyszukiwarce.

Pamiętaj:

  • jeśli możesz, unikaj myślników w nazwie (internauci nie zapamiętają, większość z nich wpisze adres domeny bez myślnika i trafi na stronę Twojej konkurencji),
  • pomyśl o odpowiednim rozszerzeniu (najlepiej .com lub .pl, jeśli myślisz o ekspansji na rynki zagraniczne możesz przemyśleć rozszerzenia charakterystyczne dla krajów, do których chcesz sprzedawać),
  • unikaj cyfr w nazwie domeny,
  • domena nie musi być nazwą Twojej firmy,
  • rozważ łatwy do zapamiętania ciąg wyrazów (allebiznes.pl była właśnie stworzona w ten sposób).

Kiedy otwierasz firmę, spraw sobie wizytówki

Wizytówki powinny dbać o Twój wizerunek. Zamiast go rujnować.

Tak, wizytówki często traktujemy jako coś, co po prostu trzeba wydrukować, nie przywiązujemy aż tak dużej wagi do jakości projektu, gramatury i rodzaju papieru, a mało kto pomyśli o uszlachetnianiu wizytówek.

Wizytówka jest twoją… hmmm najprościej powiedzieć – wizytówką! Jeśli będzie przeciętna, tania, byle jaka, pomyśl jakie wrażenie na potencjalnych klientach czy kontrahentach zrobi.

Jeśli czytasz tego bloga regularnie, na pewno wiesz już, że niewerbalny komunikat, który przekazujesz na przykład kolorem, rodzajem czcionki czy gramaturą papieru Twojej wizytówki jest równie (przynajmniej) ważny, co słowa, jakich używasz do komunikacji. Klient bowiem podejmuje decyzje na poziomie nieświadomym na długo (hmmm… około 7 sekund) zanim w ogóle informacja, że decyzja została podjęta trafi do jego kory mózgowej.

Dlatego kiedy zakładasz firmę, nie traktuj druku wizytówek jako czegoś, co należy odhaczyć jak najmniejszym kosztem, żeby tylko mieć to z głowy. Miej na uwadze fakt, że Twoja wizytówka jest narzędziem marketingowym i może pracować na Twoją korzyść, pod warunkiem, że się o to zatroszczysz.

Pamiętaj:

  • informacja o tym, czym się zajmujesz powinna być jasna,
  • wizytówka to nie encyklopedia – postaraj się zawrzeć tam tylko to, co niezbędne,
  • wiem, że samemu też się da, ale może lepiej oddać projekt w ręce profesjonalisty,
  • jakość ma znaczenie,
  • użyj czcionki, która będzie czytelna i będzie pasować do profilu Twojej działalności,
  • jeśli możesz wyróżnić się wśród konkurencji nietypowym kształtem czy wielkością wizytówki, zrób to,
  • rozważ umieszczenie swojego zdjęcia na wizytówce 

 

Kiedy otwierasz firmę, zadbaj o stronę firmową

Dzisiaj bez strony internetowej nie istniejesz. Klienci bowiem szukają w internecie już wszystkiego.

Dlatego nie traktuj strony internetowej podobnie, jak to mogło być z wizytówkami. To nie jest zło konieczne. Twoja strona internetowa to pierwsze miejsce, na które trafia Twój klient w internecie. A dzisiaj prawie wszyscy w którymś momencie kontaktu z Twoją firmą na Twoją stronę internetową trafią.

Dlatego zadbaj, żeby wyglądała profesjonalnie, żeby klient nie miał ochoty uciekać, kiedy na nią trafi, żeby znalazł tam to, czego szuka, żeby było na niej coś, co go skusi, rozśmieszy, zainteresuje, albo w jakikolwiek inny (oby tylko pozytywny) sposób skłoni do kontaktu z Tobą.

Tu również możesz zupełnie samodzielnie zająć się stworzeniem strony, jednak jeśli nie masz w tym żadnego doświadczenia, lepiej zleć to komuś, kto się na tym zna.

Tu również pamiętaj o kilku zasadach:

  • przejrzystość i czytelność oraz łatwość poruszania się po stronie internetowej to czynniki, które decydują o tym, czy klient obdarzy taką firmę zaufaniem (tak, to badania naukowców dowiodły, że właśnie te elementy uznajemy za najbardziej budzące zaufanie),
  • nie pisz o sobie – nikt nie lubi tego czytać,
  • zadbaj o profesjonalne zdjęcia,
  • zadbaj o odpowiednie czcionki – powinny być dopasowane do tych, których używasz w innych swoich materiałach, nie powinno być zbyt wielu różnych czcionek na stronie, powinny być też nieco większe (16px to taka wielkość, przy której czyta się w internecie w miarę komfortowo),
  • zadbaj o łatwość kontaktu z Tobą (dane kontaktowe powinny być łatwe do odnalezienia, jeśli podasz adres Twoja firma jest bardziej wiarygodna).

Czy jest jeszcze coś o czym trzeba pamiętać, kiedy otwierasz firmę?

Pewnie tak. Milion spraw.

Ja polecam Ci jeszcze na samym początku wyznaczyć cele, które chcesz zrealizować. Zapewnisz sobie w ten sposób dobry start w biznesie.

Polecam Ci też audiobook:

 

Share.

Zostaw komentarz