Uwielbiam podcasty. Słucham ich od lat i szczerze mówiąc bardzo wiele im zawdzięczam. Słucham ich codziennie.
Dzięki podcastom nauczyłam się hiszpańskiego, ale też zdobyłam mnóstwo wiedzy na temat budowania biznesu online, marketingu, efektywności i wielu innych aspektów życia.
-
- Jak zostałam podcasterką, czyli przydługawa historia podcastu „Sprytna kobieca firma”
- Jakich podcastów słuchać, żeby rozwijać biznes?
Podcasty są coraz bardziej popularne, pozwalają oszczędzić mnóstwo czasu, a także umilają czynności, które bez podcastu w tle byłyby po prostu nudne. Podcastów możesz słuchać praktycznie wszędzie, wystarczy aplikacja w telefonie albo laptop. Mają tylko jedną wadę – uzależniają.
Na dodatek, kiedy już bardzo się wciągniesz, zaczynasz marzyć, żeby nagrywać własny podcast.
To oczywiście czasem wychodzi wszystkim na dobre, bo świat zyskuje nowe fajne treści (i może się jeszcze bardziej od podcastów uzależnić), a Ty tworzysz własny podcast. Ja nagrywałam podcast „Sprytna kobieca firma”.
Jak zostałam podcasterką, czyli przydługawa historia podcastu „Sprytna kobieca firma”
O własnym podcaście marzyłam od zawsze, chyba jeszcze wtedy, jak podcasty nie istniały.
Ale tak naprawdę zmotywował mnie dopiero Marek Jankowski, twórca podcastu „Mała wielka firma”, kiedy opublikował pierwsze video w kampanii promującej kurs „PodcastPro” – kurs online, w którym poznasz wszystkie techniczne (ale nie tylko) aspekty tworzenia własnego podcastu. (ZOBACZ VIDEO TUTAJ)
Pamiętam, że skomentowałam to video pisząc, że owszem, cały czas się do własnego podcastu przymierzam, a Marek w odpowiedzi na mój komentarz napisał, że nie ma na co czekać.
Właściwie to mogłam zaczekać przynajmniej te parę dni, aż Marek rozpocznie sprzedaż kursu, ale w gorącej wodzie jestem kąpana, mój podcastowy guru mówi „działaj”, to działam. Przegrzebałam internety i zaczęłam nagrywać. Jak się pewnie domyślasz, popełniłam wszystkie możliwe błędy.
Pierwsze 3 odcinki powstały w programie do edycji video, bo nie poradziłam sobie z Audacity. Dopiero, kiedy kurs „Podcast Pro” ujrzał światło dzienne, dowiedziałam się z niego co i jak powinnam był zrobić, żeby było dobrze. Dlatego jeśli myślisz o własnym podcaście – polecam zacząć jednak po kolei.
Początkowo nagrywałam sama, ponieważ nie przepadam za podcastami w formie rozmowy. Większość (oczywiście są wyjątki) jest dla mnie zbyt mało konkretna, za bardzo rozmyta, za dużo „gadki szmatki”. Dlatego chciałam, żeby mój podcast był taki, jakie ja lubię słuchać.
W pewnym momencie zmieniłam jednak zdanie i zaczęłam eksperymentować z rozmowami, co zostało bardzo dobrze przyjęte przez słuchaczy (tak, wydawało mi się, że podcastu będą słuchały tylko kobiety, jednak ciągle dostaję maile od słuchaczy właśnie 😉 ).
Staram się publikować nowe odcinki raz w tygodniu, sporadycznie zdarza mi się publikować co drugi tydzień.
Z aspektów technicznych – wszystkim zajmuję się sama – nagrywam, obrabiam, piszę transkrypcję (nie do wszystkich odcinków, często uzupełniam jakiś czas po publikacji), przygotowuję grafikę itd. Taka ze mnie Zosia-samosia, ale po prostu to lubię.
Z perspektywy 34 opublikowanych odcinków mogę powiedzieć, że podcast był dla mnie strzałem w dziesiątkę. Cudownie buduje relacje, pozwala mi być „bliżej” słuchaczy niż blog czy live na Facebooku. A rozmowy z gośćmi pozwalają poznać naprawdę wartościowe i fajne osoby.
Ale do rzeczy…
Jakich podcastów słuchać, żeby rozwijać biznes?
Poniżej znajdziesz najlepsze moim zdaniem polskie podcasty, nie wszystkie są o biznesie.
Niektóre czasem zahaczają o jakieś biznesowe czy marketingowe tematy, ale wymieniam je w zestawieniu, bo sama ich słucham, lubię i uważam, że warto.
1.Mała wielka firma – cała biblioteka przydatnej wiedzy nie tylko na temat prowadzenia biznesu. Marek Jankowski zaczął nagrywać go zupełnie przypadkiem w 2009 roku i do dziś powstało już 220 odcinków.
2. Więcej niż oszczędzanie pieniędzy – podcast Michała Szafrańskiego o oszczędzaniu pieniędzy, ale także o rozmaitych innych aspektach życia. Nie bez powodu razem z podcastem Marka Jankowskiego jeden z najlepszych polskich podcastów.
3. Po nitce Ariadny – wspaniały podcast Ariadny Wiczling, z którego dowiesz się między innymi jak prowadzić biznes online.
4. Pani Swojego Czasu od kuchni – Ola Budzyńska dzieli się kulisami swojego biznesu online. Bardzo szczerze i ze szczegółami. Wadą tego podcastu jest jedynie to, że jest dopiero kilka odcinków, ale Ola obiecała, że będzie coraz więcej.
5. Zarabiam w biznesie – Adam Grzesik wie sporo o budżecie, sprzedaży i o tym co i jak zrobić, żeby firma przynosiła zysk. W podcaście dzieli się tą wiedzą. Polecam każdemu przedsiębiorcy.
6. Tuż przy uchu – Katarzyna Bieleniewicz wraz z gośćmi dzieli się sposobami na to, jak odkryć swoje mocne strony, jak znaleźć swoje pasje i żyć lepiej.
7. To się opłaca – Podcast Agnieszki Skupieńskiej o życiu i pracy freelancera. Jeśli myślisz o takiej ścieżce kariery, warto posłuchać.
To tylko 7 moich ulubionych podcastów.
Nie uwzględniłam swojego, bo własnego podcastu po prostu nie słucham 🙂
Na szczęście w Polsce z każdym dniem pojawiają się nowe fajne podcasty. Jeśli Ty też zastanawiasz się, czy nagrywać własny podcast, zobacz ten materiał. Może w następnym zestawieniu Twój podcast będzie na liście moich ulubionych?
Podziel się proszę w komentarzu, jeśli znasz, albo nagrywasz fajny podcast (niekoniecznie o biznesie), którego nie uwzględniłam.
Jeden komentarz
Bardzo ciekawe zestawienie, za co z góry dziękuję. Ostatnio jestem niepoprawną fanką podcastów i zupełnie odeszłam od filmów na np. yt, zastępując je podcastowymi odcinkami właśnie. Puszczam podczas gotowania i sprzątania i spędzam czas podwójnie efektywnie. Najpierw zaczęłam od tematyki kryminalnej, a potem okazało się, że jest mnóstwo świetnych, biznesowych podcastów, które są niezwykle rozwijające – nie tylko dla tych co myślą lub planują założyć swój biznes, ale także dla tych którzy generalnie interesują się marketingiem. W tamtym tygodniu trafiłam na podcast Fox Strategy, oni dopiero zaczynają ale jestem bardzo pozytywnie nastawiona i może niedługo warto by było ich dopisać do tego rankingu :)?
Tak czy siak ich śledzę, razem z kilkoma innymi typowo biznesowymi kanałami.