Posiłki pracownicze są jednym z najczęściej oferowanych przez przedsiębiorców rodzajem benefitów pozapłacowych. Także pracownicy bardzo chętnie korzystają z możliwości zjedzenia w czasie pracy ciepłego, świeżo przygotowanego posiłku, doceniając walory odżywcze i smakowe, które zapewnia im tak zwana dieta pudełkowa. Pandemia koronawirusa zmieniła jednak wiele w naszej codzienności, a więc także w kwestii żywności zamawianej do firm z restauracji. I nie chodzi tylko o kwestie prawne – o bezpieczeństwo posiłków warto zadbać ze względu na dobro pracowników, a więc i prawidłowe funkcjonowanie całej firmy. Jak więc zapewnić bezpieczeństwo posiłków pracowniczych w czasie pandemii koronawirusa?

Spis treści:

  1. Źródła zagrożenia – jak pracownicy mogą się zakazić SARS – CoV 2?
  2. Dlaczego bezpieczeństwo jest takie ważne w czasie pandemii?

Źródła zagrożenia – jak pracownicy mogą się zakazić SARS – CoV 2?

Wbrew pozorom to nie sama żywność może stanowić dla nas i naszych pracowników źródło zagrożenia – nie ma obecnie żadnych dowodów potwierdzających, że SARS – CoV 2 może przenosić się tą drogą. Koronawirus wywołujący chorobę COVID-19 może natomiast „przywędrować” na opakowaniach, w których żywność jest pakowana.

Oczywiście, możliwe jest to tylko w przypadku, gdy dotknie jej osoba zakażona wirusem. A sytuacja taka może się wydarzyć na każdym etapie przygotowywania, pakowania, transportu i dostawy jedzenia. Źródłem zakażenia mogą być więc zarówno pracownicy restauracji, jak i kurier. Dlatego też należy pamiętać o ostrożności na każdym etapie procesu.

Dlaczego bezpieczeństwo jest takie ważne w czasie pandemii?

Koronawirus stanowi poważne zagrożenie dla każdego z nas, także dla młodych i zdrowych osób. W dobrze pojętym interesie każdego przedsiębiorcy jest więc dbanie o zdrowie zatrudnionych pracowników. Zachorowanie choćby jednego z nich może na dłuższy czas zdezorganizować pracę pozostałych osób, a tym samym całej firmy.

Warto zdawać sobie sprawę z faktu, że koronawirus bardzo łatwo przenosi się z człowieka na człowieka w czasie kontaktów twarzą w twarz bez osłony nosa i ust, ale zakazić się możemy również dotykając zainfekowanej powierzchni, a następnie – błon śluzowych. Dlatego tak ważne jest, aby unikać niepotrzebnych kontaktów z przypadkowymi osobami. Jak uniknąć rozwoju epidemii w firmie? Oto zasady, których trzeba przestrzegać.

Po pierwsze – zamawiaj dania tylko od zaufanych restauratorów

Pierwszym, a może i najważniejszym czynnikiem będzie korzystanie z usług lokalnych restauracji. Dlaczego? Ponieważ wtedy możesz mieć pewność, że ich pracownicy dokładają wszelkich starań, aby wszelkie wymogi sanitarne dotyczące higieny zostały spełnione. Należą do nich przede wszystkim noszenie rękawiczek jednorazowych, częste mycie i dezynfekcja rąk oraz noszenie maseczek na nos i usta.

Do dobrych praktyk należy obecnie również dezynfekcja sprzętów i powierzchni, z którymi miała kontakt przygotowywana żywność. Te proste zasady mogą w znaczący sposób powstrzymać rozprzestrzenianie koronawirusa i zapewnić naszym pracownikom wysoki poziom bezpieczeństwa.

Po drugie – korzystaj z aplikacji do zamawiania posiłków

W większości firm proces zamawiania jedzenia do pracy wygląda tak, że jeden z pracowników zostaje oddelegowany do zebrania zamówień od wszystkich zatrudnionych osób – przechadza się między ich biurkami czy zagląda do zajmowanych przez ich pokoi i zapisuje menu. Teraz, w dobie pandemii, takie rozwiązanie nie ma nic wspólnego z dbaniem o bezpieczeństwo, wymaga bowiem bliskiego kontaktu między pracownikami – a tego przecież chcemy i powinniśmy unikać.

Rozwiązaniem tego problemu będzie korzystanie z aplikacji do zamawiania jedzenia – SmartLunch. Dlaczego warto z niej korzystać? Ponieważ pozwoli Ci to spełnić warunek postawiony w drugim rozdziale, czyli zamawiać dania od lokalnych restauratorów. Poza tym jednak rozwiązanie to ma szereg innych zalet, tak istotnych z punktu widzenia zabezpieczenia przed kontaktem z osobami mogącymi być źródłem koronawirusa. Oto one.

Bezpieczne zamawianie posiłków

Jest niezwykle proste – wystarczy, że każdy z Twoich pracowników zainstaluje na swoim telefonie, tablecie czy laptopie aplikację SmartLunch. Po jej otwarciu uzyska dostęp do własnego konta i oferty okolicznych restauratorów, z której może wybrać dania obiadowe. Co istotne, może zrobić to w domu, dzień wcześniej. To ważne, bowiem pozwala uniknąć kontaktu między pracownikami w sytuacji zbierania zamówień, ale także dezorganizacji pracy firmy.

Przygotowanie posiłków – bezpieczeństwo żywności

Zebrane zamówienia trafiają do restauracji, w której są realizowane. Osoby pracujące w kuchni zobowiązane są do częstego mycia rąk i powierzchni oraz noszenia maseczek w czasie pracy – to pozwala na zachowanie maksymalnego bezpieczeństwa żywności.

Jednak nie tylko czyste ręce i obecność maseczki na twarzy osoby przygotowującej dania są ważne. WHO zaleca również, aby przed przystąpieniem do pracy, dezynfekcji poddać wszystkie narzędzia, urządzenia i powierzchnie mogące mieć kontakt z żywnością.

Pamiętajmy, że gorące dania obiadowe nie niosą ryzyka zakażenia koronawirusem – wirus ginie pod wpływem wysokiej temperatury. Natomiast przestrzeganie zasad sanitarnych pozwala zniwelować ryzyko przeniesienia się go na opakowaniach i uniknąć zachorowania na COVID-19.

Dostawa zgodna z zasadami bezpieczeństwa

Koronawirusem zakazić się można także w trakcie dostawy – dlatego też w czasach pandemii szczególnie warto zadbać o to, aby odbywała się ona bezpiecznie, czyli bez kontaktu pracowników firmy z kurierem. Dzięki korzystaniu z aplikacji jest to bardzo proste.

Każdego dnia, o umówionej godzinie i w wyznaczonym miejscu, kurier dostarczy do firmy całe zamówienie. Wystarczy je odebrać po jego odejściu – to pozwala zminimalizować ryzyko przenoszenia się wirusa.

Jedzenie w pracy – jak zadbać o bezpieczeństwo?

Każda z osób otrzymuje zamówione przez siebie danie zapakowane w podpisane pudełko – pamiętajmy jednak, że także w czasie spożywania posiłków zobowiązani jesteśmy dbać o bezpieczeństwo sanitarne i zdrowie naszych pracowników. Wystarczy tylko zorganizować cały proces tak, aby ograniczyć ich wzajemny kontakt.

W zależności od specyfiki firmy możemy zastosować różnorodne rozwiązania – na przykład zalecić spożywanie obiadów przy biurkach lub w boksach, albo nakazać korzystanie z pomieszczenia socjalnego małymi grupami. Nie ma ryzyka, że pracownicy znajdujący się na końcu „kolejki”, będą jedli zimne już jedzenie – posiłki dostarczane są w termoboxach, które utrzymują je w wysokiej temperaturze przez długi czas.

Płatności

Także w przypadku płatności za dostarczone jedzenie nie trzeba ryzykować kontaktu z osobami spoza firmy. Na koniec każdego miesiąca wysyłana jest faktura zbiorcza za wszystkie zrealizowane zamówienia. Wystarczy ją opłacić przelewem – i tyle!

Codzienne dostawy posiłków do pracy nie muszą wiązać się z podniesionym ryzykiem zakażenia koronawirusem naszych pracowników, jeśli korzystamy z rozwiązań, które pozwalają nam cały proces obsługiwać bezkontaktowo. To najlepsza inwestycja w ochronę zdrowia zatrudnionych osób i zapewnienie prawidłowego funkcjonowania firmy w czasie epidemii.

Share.

Zostaw komentarz