CRM – co to jest i czy Twoja firma potrzebuje systemu CRM?

CRM to skrót od Customer Relationship Management.

System CRM to system informatyczny, który służy właśnie do zarządzania relacjami z klientem.

Spis treści:

  1. CRM – co to jest i czy Twoja firma potrzebuje systemu CRM?
  2. Czy każda firma potrzebuje CRM?
  3. Jak wybrać CRM dla firmy?
  4. Darmowe systemy CRM – czy warto?

W skrócie to taka baza danych, w której znajdują się odpowiednio pogrupowani klienci i potencjalni klienci, a system ten ma na celu uporządkowanie tych relacji w taki sposób, żeby zwiększać sprzedaż w firmie, a także usprawniać obsługę klienta na każdym etapie relacji.

CRM pomaga gromadzić dane o klientach, analizować pewne informacje, ułatwia organizację pracy w firmie. Znajdują się w nim takie informacje o kliencie, jak na przykład jego email, telefon, ale również informacje o ostatnim kontakcie z klientem, wartości dokonanych przez niego zamówień, czy średniej ilości kontaktów, które są niezbędne do dokonania transakcji. System CRM pomaga oszczędzić czas, ponieważ ręczne wprowadzanie i analiza wszystkich tych danych byłoby czynnością wymagającą tego czasu i pracy dość sporo.

Ale zanim zaczniesz wybierać CRM odpowiedni dla Twojej firmy, zastanów się najpierw, czy jest Ci on w ogóle potrzebny.

Czy każda firma potrzebuje CRM?

Odpowiedź brzmi: i tak, i nie.

Każda firma potrzebuje jakiegoś systemu organizacji relacji z klientem, ale jeśli prowadzisz jednoosobową działalność i masz kilku klientów rocznie, prawdopodobnie wystarczy Ci zeszyt i długopis, albo zwykły arkusz w Excelu. Wszystkie niezbędne dane dotyczące klientów oraz transakcji możesz zapisywać samodzielnie i nie potrzebujesz żadnych bardziej zaawansowanych narzędzi do tego celu.

Jeśli jednak Twoja firma zaczyna się rozwijać, klientów przybywa, zatrudniasz pracowników, wtedy warto pomyśleć o bardziej profesjonalnym systemie CRM. Zwłaszcza, że w związku z wejściem w życie RODO lepiej dmuchać na zimne i odpowiednio zabezpieczyć dane klientów.

CRM bez wątpienia pozwala lepiej zarządzać sprzedażą i obsługą klienta. Firmy, które wprowadziły CRM osiągnęły 42% wzrost przychodów, 35% spadek kosztów sprzedaży i o 25% skrócenie cyklu sprzedaży (według badań Insight Technology Group).

Jak wybrać CRM dla firmy?

Przede wszystkim zastanów się, jakie są Twoje realne potrzeby.

Jeśli Twoja firma jest niewielka, być może wystarczy Ci bardzo prosty system CRM, bez miliarda funkcji, za to tańszy. A może potrzebujesz systemów droższych i bardziej skomplikowanych.

Większość systemów CRM posiada możliwość darmowego przetestowania.

Warto z niej skorzystać, żeby przekonać się, czy obsługa danego CRMu jest dla nas skomplikowana, czy zajmuje dużo czasu, czy odpowiadają nam funkcjonalności.

Na początek warto skorzystać ze wsparcia technicznego, zwłaszcza, kiedy wybieramy nasz pierwszy CRM. Wszystko wydaje się wtedy nieco bardziej skomplikowane, niż jest w rzeczywistości. Wiele firm takie wsparcie zapewnia. Możesz porozmawiać z konsultantem, który odpowie na Twoje pytania i przeprowadzi Cię przez cały proces krok po kroku.

Darmowe systemy CRM – czy warto?

Jeśli dysponujesz ograniczonym budżetem, być może szukasz darmowego systemu CRM. Istnieje ich kilka, jednak, jak to zwykle bywa w przypadku darmowych rozwiązań, większość ma jakieś ograniczenia funkcjonalności, albo nie jest rozwijanych i udoskonalanych, tak jak systemy płatne.

Dlatego nie polecam Ci korzystania z całkowicie darmowych systemów. Lepiej potestować darmowe wersje próbne i przekonać się, jaki system odpowiada najbardziej Tobie i potrzebom Twojego biznesu, ewentualnie później rozważając zakup wersji płatnej.

Na koniec mam dla Ciebie niespodziankę.

Dla czytelniczek (i czytelników) tego bloga wynegocjowałam zniżkę w wysokości 15% na każdy z pakietów w systemie Kamflex (który również sama przetestowałam i uważam, że dla małej firmy sprawdzi się świetnie).

Kod rabatowy to BMP11T07

Najpierw oczywiście załóż konto testowe TUTAJ, które do niczego Cię nie zobowiązuje (przy zakładaniu pamiętaj o wpisaniu kodu, wtedy masz gwarancję zniżki, jeśli zdecydujesz się na jakikolwiek pakiet).

Możesz też skorzystać ze wsparcia konsultanta, który odpowie na Twoje pytania dotyczące obsługi systemu i rozwieje wszelkie techniczne wątpliwości. System CRM Kamflex mnie osobiście wydawał się jednak dość intuicyjny w obsłudze (przynajmniej w porównaniu z kilkoma innymi, które przetestowałam), więc może wcale nie będzie to konieczne.

Share.

3 komentarze

  1. Aneta Kaczmarczyk dnia

    Świetny artykuł, w naszej firmie używamy Firmao, uważam że stosowanie systemu CRM w tych czasach to podstawa. Chętnie skorzystamy też z rabatu, aby zobaczyć możliwości innego sytemu

  2. Odpowiednie wdrożenie CRMu do firmy może przynieść mnóstwo korzyści. Szkoda, że większość małych i średnich przedsiębiorstw nie wykorzystuje pełnego potencjału tych rozwiązań.

    Dzięki narzędziom do CRMu można znacznie poprawić o wiele sprawniej domykać procesy sprzedażowe oraz lepiej obsługiwać klientów. My podzieliliśmy się swoimi doświadczeniami na naszym blogu: https://smartbusiness.software/jak-dbac-o-obsluge-klienta-dzieki-odpowiedniemu-wdrozeniu-crmu/

    PS: Napisaliście świetny artykuł! 🙂

Zostaw komentarz