Crowdfunding – wszystko co musisz wiedzieć o tym zjawisku

Crowdfunding – wszystko co musisz wiedzieć o tym zjawisku

Internet sprawił, że pojęcie społeczności, niekoniecznie jest dziś związane z konkretną lokalizacją. Internauci mogą gromadzić się dziś wokół serwisów społecznościowych, portali, forów tematycznych, a nawet wybranych inicjatyw i nie ogranicza ich w tym ani narodowość, ani miejsce przebywania. Nawet bariera językowa przestaje być przeszkodą w dobie popularności wszechobecnego języka angielskiego oraz aplikacji translatorskich. Dla przedsiębiorców, trafienie do lub zbudowanie wokół siebie takiej społeczności internetowej to ogromna szansa na zysk, zdobycie klientów lub realizację ambitnych projektów. Każdy, kto z takiej szansy chce skorzystać, powinien zainteresować się, czym jest crowdfunding, czyli nowoczesna forma finansowania przedsięwzięć biznesowych.

​Crowdfunding – czym jest finansowanie społecznościowe?

Idealiści lubią wierzyć, że do rozkręcenia biznesu wystarczy dobry pomysł na innowacyjny produkt. Niestety jednak przeszkoda w postaci braku odpowiednich funduszy na realizację i promocję projektu, bywa nie do pokonania nawet dla największych wizjonerów. Crowdfunding, czyli tak zwane finansowanie społecznościowe, daje szansę tym wszystkim firmom, organizacjom pozarządowym oraz osobom prywatnym, które ze względów finansowych, nie mogą pozwolić sobie na wcielenie w życie swojej inicjatywy. Jeżeli uda im się pociągnąć za sobą tłum i zainteresować swoim pomysłem społeczność zgromadzoną wokół platformy crowdfundingowej, mogą zdobyć niezbędne do ukończenia projektu środki, dzięki wpłatom użytkowników.

​Rodzaje crowdfundingu – kto zyskuje na takich inicjatywach?

​Co zyskuje pomysłodawca?

Serwisy zajmujące się crowdfundingiem oferują przedsiębiorcom znaczące korzyści. Przede wszystkim dają im dostęp do niemal nieograniczonej liczby inwestorów, którymi mogą być internauci z całego świata. Dzięki temu, nawet jeśli donatorzy wpłacają niewielkie kwoty, taka zbiórka, poparta odpowiednią promocją, ma szansę zakończyć się sukcesem. Co więcej, jeśli dany projekt zyska rozgłos oraz poparcie internautów, regularne prowadzenie strony przedsięwzięcia i informowanie o postępach, może stanowić całkiem skuteczną kampanię reklamową. Zanim jeszcze produkt trafi na rynek, na jego pojawienie się może już oczekiwać spora grupa potencjalnych klientów.

​Co zyskuje wpłacający?

W jaki sposób zyskuje społeczność, zgromadzona wokół crowdfundingowej inicjatywy? Po pierwsze, wpłacający zyskują możliwość wsparcia bardzo niszowych projektów, które w przeciwnym razie mogłyby nigdy nie ujrzeć światła dziennego. Stąd często finansowanie uzyskują na przykład gry produkowane przez niezależne studia oraz produkcje skierowane do mniejszości seksualnych. Drugą korzyścią dla inwestora jest możliwość śledzenia postępu prac, o których organizator projektu powinien na bieżąco informować. Trzecią oraz najważniejszą zaletą brania udziału w zbiórkach, jest to, że wspierający zawsze otrzymuje coś w zamian. Wyróżniamy pod tym względem dwa podstawowe rodzaje crowdfundingu. Crowdfunding inwestycyjny, czyli taki, który w ramach gratyfikacji za dokonanie wpłaty, daje inwestorom udziały w projekcie, dzięki czemu mają szansę zarobić, jeśli okaże się on sukcesem. Crowdfunding nagrodowy natomiast, zamiast pieniędzy oferuje przeważnie jakiś gadżet związany z projektem, wczesny dostęp, a nawet możliwość wzięcia udziału w procesie tworzenia (na przykład nazwanie postaci z gry).

knf
Źródło: KNF

​Platformy crowdfundingowe – Polska i zagranica

Platformy crowdfundingowe to strony, na których możliwe jest założenie własnej zbiórki. Spośród nich jedną z najbardziej znanych jest powstały w 2009 roku Kickstarter, który już w roku 2020 mógł pochwalić się zebraniem łącznie ponad 4.9 miliardów. Od końcówki zeszłego roku, ogłaszać się tam mogą także firmy i instytucje zarejestrowane w Polsce. Inne ciekawie prezentujące się platformy zagraniczne to na przykład Patreon, który pozwala wspierać twórców oraz Causes dla inicjatyw non profit. Z naszego polskiego podwórka warto wymienić chociażby PolakPotrafi czy Wspieram.to.

knf
Źródło: KNF

​Kto powinien próbować swoich sił w crowdfundingu?

Zasadniczo nie ma ograniczeń, co do dziedzin, w których crowdfunding ma szansę się sprawdzić jako forma finansowania. Jeśli tylko pomysłodawca umiejętnie przedstawi swoje przedsięwzięcie, może zyskać środki. Znane są przypadki, że dzięki finansowaniu społecznościowemu realizowano trasy koncertowe zespołów, projekty artystyczne, zbiórki charytatywne czy linie produktów kosmetycznych. Największe szanse mają zazwyczaj te projekty, które skierowane są do ludzi młodych, takie jak gry, gadżety i nowinki techniczne. Nie bez znaczenia jest tutaj również czynnik emocjonalny. Jeżeli pomysł budzi zainteresowanie, ekscytację lub nostalgię, prawdopodobnie znajdzie odpowiednią liczbę donatorów. Warto jednak pamiętać, że jeśli decydujemy się na crowdfunding udziałowy, powinniśmy posiadać zarejestrowaną spółkę.

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *