Własny biznes to najczęściej duża inwestycja, a przy tym także ogromne ryzyko. Nie wystarczy, że masz odpowiednie środki. Twój koncept biznesowy musi obronić się na rynku i zazwyczaj nie masz możliwości przetestowania go. Jednak możesz wykorzystać gotowy model, opracowany przez sieć franczyzową, który do tej pory sprawdziło wielu innych przedsiębiorców. W ten właśnie sposób działa franczyza. Na czym dokładnie polega, jakie niesie ze sobą korzyści i kto może skorzystać z takiej opcji? Zebraliśmy najważniejsze informacje.

Spis treści:

Na czym polega franczyza?

Franczyza to współpraca biznesowa, którą nawiązują między sobą dwie strony: franczyzobiorca (Ty) oraz franczyzodawca (marka). Franczyzobiorca dołącza do sieci franczyzowej i otwiera własny biznes oparty na gotowym koncepcie. Działa pod szyldem franczyzodawcy i korzysta z renomy wykreowanej przez niego marki, a często także z jego wsparcia. W zamian inwestuje pieniądze w rozwinięcie swojej jednostki franczyzowej i uiszcza odpowiednie opłaty na rzecz franczyzodawcy.

franczyza a działalność

W skrócie: masz gotowy model biznesowy, często wraz z rozpoznawalnym logo i na nim się opierasz. Sieć franczyzowa również korzysta, ponieważ przynosisz jej zysk, zatem udziela Ci wsparcia na start. W tym wypadku obu stronom zależy na powodzeniu Twojego przedsięwzięcia.

Największe zalety korzystania z franczyzy:

  • Dostajesz gotowy biznesplan, który jest już sprawdzony.
  • Działasz pod szyldem istniejącej firmy, więc klienci już Cię znają.
  • Franczyzodawca udziela różnego rodzaju wsparcia np. szkoli Cię, przydziela opiekuna regionalnego, dba o marketingowy aspekt biznesu.

Największe wady franczyzy:

  • Działasz według wytycznych franczyzodawcy, więc Twoja decyzyjność jest ograniczona.
  • Franczyzodawca może żądać różnych opłat np. jednorazowej opłaty licencyjnej, cyklicznej opłaty od zysku, opłaty marketingowej.
  • Twoja reputacja w biznesie uzależniona jest od wizerunku marki, z którą współpracujesz.

Czy opłaca się franczyza?

Sprawdzony pomysł na własną firmę i do tego szyld rozpoznawalnej marki, który od razu przyciągnie zainteresowanie klientów – czy to może się nie udać? Niestety nie ma biznesu bez ryzyka, zwłaszcza że nawet jeśli korzystasz z czyjegoś konceptu, to inwestujesz swoje własne pieniądze. Franczyza w zamyśle jest skonstruowana w taki sposób, aby miała się opłacać, co nie oznacza, że opłaca się każdemu.

Czy franczyza jest dla Ciebie? Zanim ulokujesz środki musisz dobrze przemyśleć taką decyzję i wybrać koncept franczyzowy, który ma szansę sprawdzić się w Twoim przypadku.

Co brać pod uwagę, kiedy decydujesz się na konkretną franczyzę?

  • Wielkość miasta, w którym chcesz prowadzić biznes.
  • Zapotrzebowanie na produkty lub usługi, które chcesz oferować.
  • Lokalna konkurencja oraz inne jednostki franczyzowe wybranej sieci w pobliżu.
  • Twoje doświadczenie w wybranej branży.
  • Twoje umiejętności zarządzania zespołem.
  • Kwota inwestycji na start plus wszystkie opłaty, których wymaga franczyzodawca.
  • Czy konieczne jest posiadanie/wynajęcie lokalu? Jak należy przystosować go do prowadzenia działalności według wytycznych franczyzodawcy?
  • Rodzaje wsparcia, których udziela sieć franczyzowa.

Warto rozważyć wszystkie za i przeciw zanim zdecydujesz się na konkretną franczyzę.

Jaka franczyza się opłaca 2022 i 2023?

Pandemia udowodniła, że nic nigdy nie jest pewne w biznesie i sprawiła, że dla wielu firm nadszedł czas weryfikacji. Nie oznacza to jednak, że sektor franczyzowy przestał się rozwijać. Chociaż wzrost jest powolny to mimo wszystko wciąż następuje. Przed pandemią notowano 83 tysiące aktywnych umów franczyzowych, a po niej liczba ta wzrosła do 87 tysięcy. Przedsiębiorców kusi bezpieczeństwo związane ze wsparciem sieci oraz korzystanie ze sprawdzonych rozwiązań. Czy jednak dalej będzie można liczyć na wzrosty po 2022 roku? Jaka franczyza opłaca się w 2023?

franczyza

Śledzenie trendów na rynku franczyz może pomóc w przewidzeniu, co może przynieść Ci zysk. Obecnie bardzo popularne są franczyzy spożywcze, które mogą cieszyć się około 10-20% większym zainteresowaniem. Popularna Żabka zwiększyła liczbę franczyzobiorców z 6 do 7 tysięcy. Jeśli natomiast chodzi o sektor usługowy, króluje gastronomia, zwłaszcza że różnorodność konceptów restauracyjnych jest ogromna. Zdrowa i ekologiczna żywność oraz lokale serwujące dania wege to gorące nowości jeśli chodzi o franczyzy tego typu. Całkiem nieźle rozwijają się również modele biznesowe związane ze szkoleniami, nauką języków oraz aktywnością fizyczną.

franczyzy spożywcze

Koniec końców w 2023 roku będziesz musiał mieć na uwadze nie tylko ogólne trendy, ale także potencjał jaki niesie lokalny rynek (i jego ograniczenia), a także własne możliwości. Chcesz otworzyć pizzerię? Sprawdź ile podobnych lokali funkcjonuje w okolicy, a na koniec przelicz budżet i podsumuj swoje doświadczenie w gastronomii. Jeśli nie stać Cię na wymagany przez franczyzodawcę piec kamienny i nie wiesz w ogóle jak on działa, być może taki pozornie uniwersalny koncept nie jest dla Ciebie.

Najlepiej zarabiające franczyzy

Jeśli jakieś przedsiębiorstwo jest w stanie pochwalić się wciąż rozrastającą się liczbą placówek, można domyślić się, że idą za tym duże pieniądze. Nic więc dziwnego, że sieci franczyzowe to często milionowe biznesy. Oczywiście największe korzyści mają osoby na szczycie drabiny, jednak franczyzobiorcy także zarabiają na popularności marki.

ranking franczyz

Co roku możemy dowiedzieć się, jakie są najlepiej zarabiające franczyzy, sprawdzając ranking portalu FranchiseDirect.com. W 2022 roku nie było zaskoczenia. Na liście 100 franczyz odnoszących sukcesy najwyżej znalazły się globalne marki gastronomiczne, czyli np. KFC. Oczywiście zanim skuszony zarobkami wyślesz swoją kandydaturę do McDonald’s, miej na uwadze, że sama opłata licencyjna wynosi 45 tysięcy dolarów, a finalna suma inwestycji jest jeszcze wyższa (około 2 miliony).

Jak otworzyć własną franczyzę?

Jeśli chcesz spróbować swoich sił w biznesie z pomocą sieci partnerskiej, z pewnością zastanawiasz się, jak otworzyć własną franczyzę. Tutaj musisz mieć świadomość, że wszystko zależy od tego, jaką branżę wybierasz i z jaką marką będziesz współpracować. Niektórzy franczyzobiorcy zapewniają, że oprócz zaangażowania i drobnej sumy na start nie potrzebujesz nic więcej. Inni będą mieć całą listę wymagań dla potencjalnego kandydata.

Przykładowe wymagania franczyzodawców:

  • doświadczenie w branży,
  • doświadczenie w zarządzaniu lub sprzedaży,
  • środki finansowe na pokrycie kosztów inwestycji/lokalu/zatowarowania,
  • lokal o konkretnej wielkości/dostosowany do potrzeb biznesu,
  • miasto o określonej liczbie mieszkańców,
  • gotowość do prowadzenia placówki zgodnie z wytycznymi franczyzodawcy.

Wybrałeś już sieć franczyzową i pasujesz do profilu kandydata? W takim razie czeka Cię proces rekrutacyjny. Być może będzie to przyjemna rozmowa i szkolenie, ale może być więcej etapów lub egzamin. Są też franczyzy, które wymagają przepracowania w danej firmie jakiegoś okresu czasu, przed przejęciem konkretnej jednostki. Np. w McDonald’s trzeba odbyć 3 dniową praktykę w restauracji. Jeśli już pomyślnie przejdziesz wszelkie etapy, nadejdzie czas podpisania umowy franczyzowej. Wszystkie pozostałe informacje otrzymasz od franczyzodawcy, najprawdopodobniej wraz z podręcznikiem operacyjnym zawierającym najważniejsze wytyczne.

Mała franczyza

Nie każdy franczyzobiorca musi rozpoczynać biznes z rozmachem, zwłaszcza że środki finansowe nie zawsze na to pozwalają. Mała franczyza również może pozwolić osiągnąć przyzwoite zyski i w przyszłości daje możliwość zainwestowania w rozwój, a następnie rozszerzenia działalności. Jeśli więc interesuje Cię coś takiego, szukaj takich franczyzodawców, którzy pozwolą na:

  • otwarcie wyspy w centrum handlowym,
  • otwarcie food trucka,
  • otwarcie punktu franczyzowego w już posiadanym lokalu,
  • prowadzenie działalności franczyzowej z domu (catering, usługi IT),
  • przekształcenie obecnej firmy (np. osiedlowego sklepu spożywczego) w istniejący punkt franczyzowy.

Duża franczyza

Masz nieco więcej pieniędzy i zależy Ci na tym, aby działać pod szyldem renomowanej marki, nawet jeśli będzie się to wiązać z dużą inwestycją? W takim razie możesz wybierać spośród wielu ofert franczyzowych. Zdziwiłbyś się wiedząc, jak wiele rozpoznawalnych marek decyduje się rozwijać poprzez sieć partnerską. Szukaj franczyz wśród:

  • placówek bankowych (mFinanse, Santander Bank Polska),
  • firm ubezpieczeniowych (CUK, PZU),
  • stacji benzynowych (Moya, PKN Orlen),
  • prestiżowych marek odzieżowych (Gatta, Wólczanka),
  • znanych sieci restauracji (Pizza Hut, Sushi Kushi),
  • aptek (DOZ).

Tania franczyza

W biznesie zawsze musimy być przygotowani finansowo i nie inaczej jest w przypadku rozpoczynania swojej przygody z siecią franczyzową. Na szczęście nie każda współpraca franczyzowa wymaga od nas na start dużej kwoty. Warto rozglądać się zatem za food truckami, działalnością online, punktami odbioru paczek czy firmami kurierskimi. W niektórych wypadkach, początkujący przedsiębiorca może zamknąć się w kwocie kilkunastu lub kilkudziesięciu tysięcy złotych. Oto 4 przykłady tanich franczyz:

  • Lodolandia & Kołacz na okrągło – sezonowy biznes, który najlepiej działa, jeśli punkt znajduje się w pobliżu galerii handlowej. Kwota inwestycji to około 25 tysięcy złotych.
  • Żabka – popularna sieć sklepów typu convenience. Wkład własny to jedynie 5 tysięcy złotych.
  • Stava – usługi kurierskie dla sklepów i restauracji. Kwota inwestycji zaczyna się od 10 tysięcy złotych.
  • InPost – punkt odbioru przesyłek. Opcja dla osób, które prowadzą już punkt handlowy lub usługowy i szukają dodatkowego źródła dochodu. Opłata licencyjna to jedyne 30 złotych.

Franczyza – poznaj oferty

Zanim podejmiesz współpracę, z którąś z sieci partnerskich, musisz dobrze zbadać swoje możliwości. Jeśli chodzi o franczyzy, liczba ofert jest bardzo szeroka i obejmuje więcej marek, niż można by się spodziewać. Masz już na oku jakiś brand, pod którym siebie widzisz? Szukaj na jego stronie zakładki „franczyza” lub „współpraca”. Jeszcze nie wiesz w jakim kierunku chcesz pójść? Sprawdź nasz katalog franczyz i zapoznaj się ze swoimi opcjami. Rozpiętość branż, w których ten koncept się sprawdza jest naprawdę bardzo duża.

Franczyza – apteka i artykuły zdrowotne

Franczyza może być dobrą opcją dla farmaceuty, któremu marzy się własny biznes. Dołączenie do jednej z sieci partnerskich, takich jak DOZ czy Gemini pozwoli zyskać rozpoznawalność i zaufanie pacjentów. Jeśli jednak nie posiadasz odpowiedniego wykształcenia, by prowadzić aptekę, wciąż możesz sprzedawać artykuły zdrowotne. Sklepy z suplementami, ziołowymi preparatami czy naturalnymi kosmetykami także wliczają się w franczyzy z kategorii apteki i artykuły zdrowotne. Przykładem mogą być Natur House czy Spichlerz Zdrowia.

franczyza apteka zdrowie

Franczyzy dziecięce

Artykuły dziecięce, czyli na ogół zabawki oraz ubranka sprzedaje się rodzicom, a ci przeważnie szukać będą zaufanych marek. Dlatego też franczyzy dziecięce powinny zainteresować Cię, jeśli planujesz biznes związany z maluchami. Posiadając rozpoznawalny szyld, łatwiej przekonasz do siebie klientów. Przykładami sieci franczyzowych tego typu są Smyk lub Manufaktura Pana Balona.

smyk franczyza

Franczyzy – dom i ogród

Salony meblowe, markety budowlane, a nawet firmy zajmujące się odnawialnymi źródłami energii – te wszystkie przedsięwzięcia również mogą całkiem dobrze funkcjonować na zasadach franczyzy. Przeważnie suma inwestycji jest bardzo duża, zwłaszcza jeśli podejmujemy się współpracy z dużą marką, taką jak na przykład Komfort, jednak potencjał franczyz typu dom i ogród jest na tyle duży, że chętnych nie brakuje. Np. sieć Majster Budowlane ABC przekroczyła już próg 900 parterów biznesowych. Inne przykłady franczyz z tej kategorii to: Bricomarche czy PV Green Energy.

Franczyza – doradztwo i księgowość

Księgowość to zawód dobry zarówno dla pracowników, którzy dobrze się czują na etacie, jak i dla tych, którzy wolą być niezależni. Ta druga grupa jednak wie, że nie tak łatwo jest się promować w tej branży. Opieka rozpoznawalnej marki, która przynajmniej zajmie się marketingiem to czasem spora przewaga, jeśli nie dysponuje się swoimi kontaktami. Franczyza z kategorii doradztwo i księgowość stanowi wygodne rozwiązanie dla takich osób. KDF-podatki oraz Tax Safe to dwa przykładowe szyldy pod którymi można rozpocząć działalność franczyzową.

kdf

Franczyza – edukacja

Udzielanie korepetycji także można zamienić w biznes z prawdziwego zdarzenia. Franczyzy z kategorii edukacja umożliwiają założenie własnej szkoły oraz prowadzenie kursów z różnych dziedzin. Wiele opcji znajdą Ci, którzy chcą pracować z dziećmi czy uczyć języków obcych. Przykładowe sieci franczyzowe: Genius, Giganci Programowania, Szybki Angielski.

franczyza szybki angielski

Franczyza – księgowość i finanse

Nawet bardzo duże instytucje, które obracają ogromnymi pieniędzmi, obok własnych placówek, posiadają jednostki franczyzowe. Mowa tutaj o bankach prywatnych oraz agencjach ubezpieczeniowych. Jeśli chcesz prowadzić biznes, który wiąże się ze sporym prestiżem, to może być coś dla Ciebie. Wśród franczyz związanych z finansami znajdziesz jednak także opcje, które wymagają nieco mniejszych nakładów na etapie inwestycji np. punkt płatniczy czy kantor. Niektóre sieci franczyzowe tego typu to: Monetia czy Extrakantor.pl.

monetia franczyza

Franczyza – gastronomia

Najwięcej różnorodnych ofert współpracy znajdziesz przeglądając franczyzy gastronomiczne. Popularne sieci fast foodów, znane pizzerie, a także kawiarnie, restauracje czy food trucki, które odwiedzasz na co dzień mogą być prowadzone przez franczyzobiorców, którzy tak jak Ty, kiedyś rozglądali się za siecią partnerską dla siebie. Co więcej, wśród dostępnych brandów znajdziesz także nieco bardziej unikalne i współczesne koncepty, takie jak wegańskie sushi albo desery bez cukru. Przykładowe franczyzy: FitCake, Ice Queen Magda Gessler, Mr. Kebab, Krowarzywa.

Franczyza – kosmetyki

Mały biznes w branży beauty czy własna drogeria ze znanym szyldem? Obie te opcje możesz zrealizować, jeśli interesują Cię franczyza oraz kosmetyki. W przypadku tego typu przedsięwzięć najprawdopodobniej jednak musisz przygotować się na prowadzenie działalności w galerii handlowej. Nie zawsze jest to wymagane przez franczyzodawcę, ale często stanowi najlepsze rozwiązanie, zwłaszcza jeśli nie będziesz właścicielem lokalu, a wyspy handlowej. Przykładowe franczyzy: Natura, Neonail.

neonail

Franczyza – moda

Jeśli interesują Cię tematy modowe, często robisz zakupy w sieciówkach albo masz doświadczenie w sklepie odzieżowym, możesz przemienić to w biznes. Swoją własną franczyzę modową możesz otworzyć wspólnie z ulubioną marką. Naprawdę wiele rozpoznawalnych brandów daje taką możliwość. Wśród nich na przykład: Wólczanka, Vistula czy Diverse. Centra handlowe to nie Twoja bajka? Na zasadach franczyzy otworzysz także second hand.

wólczanka

Franczyza – nieruchomości

Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami to sektor, w którym zarobki zazwyczaj nie zależą od poświęconego czasu i są bardzo mocno uzależnione od umiejętności pozyskania kontaktów. Własne biuro opatrzone znanym szyldem pomoże klientom samym do Ciebie trafić i wzbudzi zaufanie. Jeśli zdecydujesz się na franczyzę w branży nieruchomości, często możesz liczyć na wsparcie marketingowe sieci, a także dostęp do oprogramowania, które pomoże Ci zarządzać placówką. Przykładowe franczyzy: Platinum Estate Nieruchomości, Północ Nieruchomości, Metrohouse.

metrohouse

Franczyza spożywcza

Wiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że osiedlowe sklepy spożywcze często działają na zasadach franczyzy. Ten rodzaj biznesu kojarzy się głównie z siecią Żabka, jednak tak naprawdę masz o wiele więcej możliwości jeśli chodzi o oferty. Groszek, Stokrotka czy Intermarche to tylko niektóre marki, z którymi możesz współpracować. Jeśli marzył Ci się sklep monopolowy to również będziesz mieć wybór. Sprawdź Al.Capone czy Używki Świata. Na franczyzę spożywczą decydują się zarówno osoby, które chcą zacząć swoją przygodę z biznesem, jak i takie, które posiadają już sklepik rodzinny, ale zależy im na opiece sieci franczyzowej.

stokrotka franczyza

Franczyza – opieka zdrowotna

Lekarz nie potrzebuje sieci franczyzowej, żeby prowadzić swój gabinet prywatny i raczej nie będzie narzekać na brak dochodów. Mimo wszystko franczyza w opiece zdrowotnej wciąż jest możliwa, choć obejmować będzie raczej biznesy związane z dietetyką lub zabiegami wspomagającymi funkcjonowanie organizmu. Przykładem może być DripClinic, która oferuje terapie witaminowe.

dripclinic franczyza

Franczyza – telekomunikacja i IT

Jeśli chodzi o franczyzy z dziedziny telekomunikacji czy IT, można liczyć na spore zróżnicowanie form współpracy. Niektóre sieci telekomunikacyjne umożliwiają działalność franczyzową na zasadach sprzedaży usług B2B. Ta opcja jest dla Ciebie jeśli masz własną działalność, umiejętności sprzedażowe i znasz branżę. Wówczas możesz np. zostać partnerem Play. Jeśli to rozwiązanie nie przypadło Ci do gustu, Monument9 lub Telakces.com umożliwią Ci sprzedaż akcesoriów GSM.

telakces franczyza

Franczyza – turystyka i hotele

Turystyka i hotelarstwo to branża z potencjałem, która po pandemii zaczyna się podnosić. Jeśli przewidujesz masowy powrót ludzi do podróżowania i masz nadzieję, że ta tendencja będzie kontynuowana, możesz pomyśleć o współpracy z siecią franczyzową. Dzięki temu Twoje biuro turystyczne zyska wsparcie marketingowe. Zyskasz też możliwość rozszerzenia pakietu produktów i usług. Przykładowa franczyza z sektora turystyki i hoteli to Wakacje.pl.

wakacje pl franczyza

Franczyza – uroda i fitness

Wyspa handlowa z lakierami hybrydowymi czy drogeria to nie jedyne obiekty prowadzone przez partnerów sieci franczyzowej, zainteresowanych branżą beauty. Franczyza z sektora uroda i fitness także może przyciągnąć Twoją uwagę, jeżeli szukasz czegoś związanego z dbaniem o swoje ciało. Otwórz salon kosmetyczny, studio modelowania sylwetki albo barber shop i przyciągnij klientów logiem zaufanej marki. Możesz to zrobić np. we współpracy z Yasumi, Sztos Barber Shop czy 36 minut.

Franczyza – usługi dla biznesu

Jedną z największych zalet modelu biznesowego opartego na franczyzie jest prawo do korzystania z logo znanej marki, którą ma rozpoznać zwykły Kowalski. Jednak nie wszystkie sieci partnerskie kierują swoją ofertę do klientów indywidualnych. Warto zainteresować się także franczyzą z sektora usług dla biznesu. Wsparcie franczyzodawcy często obejmuje niezbędne szkolenia oraz narzędzia (np. oprogramowanie), które pozwoli Ci obsługiwać firmy i dobrze na tym zarabiać. Przykładowe franczyzy: Signal 88 Security, czyli usługi ochroniarskie oraz Ads Social Media, czyli gotowy model agencji reklamowej.

Franczyza – usługi dla konsumentów

W sektorze usługowym dominuje gastronomia, jednak jeżeli serwowanie jedzenia nie jest Twoim wymarzonym sposobem na biznes, masz wiele innych opcji współpracy. Franczyza typu usługi dla konsumentów może przybrać różne, niekiedy bardzo nowoczesne i ciekawe formy. Wypożyczalnie elektrycznych jednośladów, punkty odbioru paczek czy pralnia samoobsługowa to koncepty, z których możesz skorzystać. Przykłady franczyz: Minicity Car Rental, usługi sprzątające Domowe Pokojówki.

domowe pokojówki

Share.

Zawodowo pisze. Hobbystycznie czyta. Czas wolny od literek poświęca rodzinie, znajomym i kotu (niekoniecznie w tej kolejności). Jej tematyka to biznes, marketing i SEO.

Zostaw komentarz