McDonald’s to najbardziej rozpoznawalna sieć lokali gastronomicznych typu fast food. Swoje początki datuje na rok 1948, kiedy to dwóch braci McDonald otworzyło w Kaliforni swoją pierwszą restaurację z burgerami, frytkami i koktajlami mlecznymi. Już 6 lat później (1954) popularność lokalu sprawiła, że ruszyła sprzedaż licencji na prowadzenie placówek według systemu braci. O istnieniu korporacji McDonald’s można mówić od roku 1955.
McDonald’s w Polsce pojawił się w 1992 roku w Warszawie. Już pierwszego dnia lokal odwiedziło 45 tysięcy osób. Pierwszy polski McDrive, czyli punkt gastronomiczny typu drive-tru, powstał w Częstochowie w 1994. W 1998 roku w naszym kraju znajdowało się już 100 placówek.
Obecnie w Polsce funkcjonuje 465 jednostek McDonald’s w 150 miastach. Na osoby, które chętne są otworzyć własny lokal czeka około 12 miesięcy przygotowań z czego 9 to szkolenie w restauracji.
Przeczytaj także czym jest franczyza.
Koszt inwestycji
- Środki własne w kwocie minimum 1 800 000 złotych w całości przeznaczone na franczyzę restauracji.
- Wstępna opłata licencyjna w wysokości 45 000 dolarów.
- Zaopatrzenie restauracji w produkty, opakowania, środki czystości itp., około 50 000 złotych.
- Koszty związane z uruchomieniem działalności gospodarczej i spełnieniem wymogów prawnych.
- Opłata podstawowa i procentowa, potocznie określane mianem „rent”.
- Opłata licencyjna.
- Opłata marketingowa.
Czego oczekuje franczyzodawca
- prowadzenia działalności pod szyldem McDonald’s, lecz na własny rachunek i na własne ryzyko,
- poświęcenia maksimum czasu i wysiłku na prowadzenie restauracji,
- działania w ramach ściśle określonych ram i zasad McDonald’s, w tym przestrzegania ustalonych procedur i receptur,
- nabycia na własność wyposażenia restauracji przy objęciu jej we franczyzę,
- zaopatrywania restauracji w produkty, opakowania, środki czystości od wskazanych przez McDonald’s dostawców,
- uiszczania miesięcznych opłat na rzecz McDonald’s przez cały okres trwania umowy franczyzy.
Sprawdź także franczyzę Artykuły dziecięce.
Co zyskuje franczyzobiorca
- szkolenia praktyczne i teoretyczne przygotowujące do prowadzenia restauracji,
- stałe konsultacje i pomoc w prowadzeniu restauracji,
- szkolenia dla franczyzobiorcy i jego kadry kierowniczej oraz stale aktualizowane
- materiały szkoleniowe dla pracowników,
- udział w ogólnopolskich programach i akcjach marketingowych i digitalowych,
- pomoc wyspecjalizowanej agencji marketingowej,
- pomoc w zakresie public relations,
- dostęp do sprawdzonych źródeł zaopatrzenia podlegających stałej kontroli jakości,
- dostęp do sieci firm serwisowych i usługodawców.