Dla fana motoryzacji handel samochodami to prawdopodobnie wymarzony pomysł na biznes. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że nie jest to działalność dla nowicjuszy w temacie oraz tych, którzy nie znają specyfiki polskiego rynku samochodowego. Konkurencja od prawie 20 lat jest całkiem spora, a same osoby parające się handlem autami niekiedy muszą zmagać się z problemem nie najlepszej reputacji tego zawodu. Krążą bowiem historie o kręconych licznikach, zawyżonych cenach oraz ukrytych defektach używanych aut sprzedawanych przez pośredników. Na solidny zarobek może liczyć zatem ten, kto przekona klienta o swojej wiedzy, rzetelności i uczciwości. Dla zdecydowanych na ten rodzaj działalności, którzy są pewni, że podołają takiemu zadaniu, przygotowaliśmy wskazówki na dobry początek.
Spis treści:
- Komis samochodowy – czego potrzebujesz na start?
- Auta zza granicy i nie tylko – skąd skupować samochody?
- Handel samochodami – poszukiwanie klientów
Komis samochodowy – czego potrzebujesz na start?
Umiejętności
Niestety biznes związany z handlem pojazdami nie będzie łaskawy dla tych, którzy autami interesują się jedynie hobbystycznie. Jeżeli chcemy robić to na poważnie potrzebujemy dużej wiedzy z dziedziny motoryzacji, a najlepiej także praktycznych umiejętności. Mechanik lub lakiernik, który będzie potrafił poprawić stan samochodu przed wystawieniem go na sprzedaż, może jak najbardziej stanowić dobrego handlarza. Oczywiście jeżeli posiadamy odpowiednie znajomości i jesteśmy w stanie tanio zorganizować fachowca, który pomoże nam dopieścić produkt, również możemy zdziałać całkiem sporo. Warto pamiętać, że wiedza techniczna będzie mieć znaczenie na etapie wyceny.
Kontakt ze specjalistami jest bardzo ważny w tej branży, ale równie istotne jest także podejście do klienta. Umiejętności sprzedażowe będą grały tutaj dużą rolę. Musimy być w stanie rzeczowo odpowiadać na pytania osób zainteresowanych naszymi samochodami, umieć przedstawić produkt, zachęcić do kupna i dobrze negocjować. Jednocześnie niezwykle ważne jest, abyśmy byli odbierani jako uczciwi i szczerzy. Będziemy mogli wtedy liczyć na polecenia.
Formalności
Jeśli chcemy działać na szerszą skalę i sprzedawać samochody np. z Niemiec, powinniśmy założyć działalność gospodarczą. Będziemy wówczas oczywiście zobowiązani do opłacania podatków. Należy pamiętać o odprowadzaniu podatku VAT od wysokości naszej marży. Warto nawiązać współpracę z biurem rachunkowym, które pomoże nam w rozliczeniach. Zakładając działalność musimy pamiętać o wybraniu formy prawnej (jednoosobowa działalność gospodarcza lub spółka) oraz kodu PKD, który będzie określał rodzaj naszej działalności. W przypadku sprzedaży hurtowej i detalicznej samochodów osobowych i furgonetek, będzie to PKD 45.11.Z.
Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj cały artykuł o tym jak założyć komis samochodowy.
Auta zza granicy i nie tylko – skąd skupować samochody?
Zanim rozpoczniemy handel samochodami, musimy zastanowić się nad podstawową kwestią, czyli nad pochodzeniem naszego asortymentu. Zasadniczo mamy do wyboru trzy podstawowe opcje. Możemy samodzielnie poszukiwać ofert sprzedaży aut, które potem odnowimy i zyskiem odsprzedamy. Internet daje nam szerokie możliwości w tym zakresie, ale możemy także wykorzystać nasze kontakty.
Drugą opcją jest sprowadzanie samochodów zza granicy. Niestety takie auta nie zawsze możemy otrzymać w cenach, które by nas satysfakcjonowały. Jeśli chcemy na nich zarobić dobrą prowizję, powinniśmy posiadać znajomość języka, która pozwoli nam negocjować w tej kwestii ze sprzedawcami.
Jeśli jesteśmy w stanie włożyć sporo wysiłku i pieniędzy w reklamę, możemy również otworzyć skup samochodów używanych. Ze względu na dużą konkurencję, może to jednak być uznane za ryzykowne posunięcie.
Handel samochodami – poszukiwanie klientów
Bez wątpienia nie brakuje osób, które chciałyby kupić dobry używany samochód w przystępnej cenie. Jak jednak przekonać ich, że znajdą go właśnie u nas? Grunt to nie przeszarżować z językiem korzyści, bo klienci są wyczuleni na podejrzanie atrakcyjne oferty. Warto ogłaszać się na OLX, Allegro czy na innych portalach, które zrzeszają sprzedawców i kupujących. Dobrym pomysłem jest również wykorzystanie billboardów, plakatów albo ulotek, dzięki którym przyciągniemy uwagę. Eksponujmy na nich nr telefony, tak aby skłonić klienta do kontaktu oraz obejrzenia auta osobiście. Jeśli mamy smykałkę handlowca i autentycznie dobry towar, pozwoli nam to z powodzeniem zarabiać na sprzedaży pojazdów.
Warto także na etapie reklamy pamiętać o tym, jak ważne są znajomości. Powieśmy ogłoszenie u zaprzyjaźnionego mechanika i rozpuśćmy wici wśród znajomych oraz rodziny, aby dowiedzieć się, czy ktoś przypadkiem nie poszukuje używanego auta.