Od poniedziałku zostały otwarte centra handlowe. Wcześniej Ministerstwo Rozwoju opublikowało wytyczne, których muszą przestrzegać ich właściciele oraz najemcy. W komunikacie znalazły się pewne niedopowiedzenia, o które zapytaliśmy resort.
Spis treści:
Nowe życie w galeriach
Centra handlowe od 4 maja ponownie otworzyły swe drzwi przed klientami. Jednak funkcjonują one w nowej rzeczywistości sanitarnej. Obowiązuje nakaz zasłaniania ust i nosa, noszenie rękawiczek jednorazowych czy zachowanie odstępu.
Dodatkowe obowiązki spoczęły również na właścicielach obiektów oraz najemcach. Muszą oni m.in. zapewnić „możliwie dużą liczbę pojemników z preparatem dezynfekcyjnym przy wszystkich wejściach oraz toaletach i przy kasach”. Resort nie precyzuje dokładnie, jaka ilość pojemników będzie wystarczająca.
Przede wszystkim rozsądek
W związku z powyższym wysłaliśmy do Ministerstwa Rozwoju kilka pytań, które miały wyjaśnić handlowcom rządowe wytyczne. Przede wszystkim poprosiliśmy o wytłumaczenie, co ministerstwo rozumie poprzez zwrot „możliwie duża liczba pojemników”.
– Naszym założeniem przy projektowaniu wytycznych, które konsultujemy z reprezentantami branż, jest zdroworozsądkowe podejście do narzucanych norm. Chcemy edukować kierunkowo, a nie wyznaczać szczegółowe wytyczne, mając świadomość tego, jak bardzo każdy z sektorów jest zróżnicowany. W kwestiach, które mają szczególne znaczenie, staramy się być bardzo precyzyjni. Jednak nie w każdym zapisie jest to potrzebne – informuje biuro prasowe Ministerstwa Rozwoju.
Z nadesłanej odpowiedzi dowiedzieliśmy się także, że nieprzestrzeganie zaleceń nie powoduje nałożenia żadnych sankcji! – Za brak przestrzegania zaleceń nie są przewidziane żadne sankcje. Wytyczne są rodzajem społecznego kontraktu, w ramach którego wspólnie z branżami – darząc się wzajemnym zaufaniem – wypracowaliśmy pewne standardy – wyjaśniają urzędnicy MR.
– My słuchamy przedsiębiorców i dbamy o to, aby nie przeregulować żadnego z sektorów. Zaś przedsiębiorcy i zrzeszenia zapewniają – w oparciu o wypracowane normy – jak najbezpieczniejszą przestrzeń dla klientów i obywateli – dodają.