Jak będzie wyglądać przyszłość marketingu? Opowiadają naukowcy z Uniwersytetu Łódzkiego [RECENZJA]

Jak będzie wyglądać przyszłość marketingu? Opowiadają naukowcy z Uniwersytetu Łódzkiego [RECENZJA]

Marketing – proces społeczny, w którym jednostki i grupy otrzymują to, czego potrzebują poprzez tworzenie, oferowanie oraz swobodną wymianę z innymi towarów i usług, które posiadają wartość. Tyle mówi na ten temat guru marketingu Philip Kotler. A co na temat współczesnego marketingu mają do powiedzenia Polacy? By się przekonać, należy sięgnąć po publikację „Przyszłość marketingu. Koncepcje, metody, technologie. Teoria i zastosowanie”.

Strach ma wielkie oczy

Gdy otrzymałem egzemplarz recenzencki tej książki, mój zapał nieco przygasł i pojawiło się inne uczucie – strach. Strach z powodu wydawnictwa, jakiego nakładem ukazała się recenzowana książka. W końcu wydawnictwa uniwersyteckie masowo produkują książki, których nikt nie czyta. Nikt, poza wykładowcami akademickimi oraz, zmuszonymi do tego, studentami. Dlaczego tak jest? Odpowiedź jest banalna. Książki wydawane przez uniwersytety z reguły służą tylko i wyłącznie rozwojowi kariery magistrów, doktorów i profesorów piszących je.

Zawarta w nich wiedza, jakkolwiek wielka by nie była, jest szczelnie ukryta pod przeintelektualizowanym słownictwem, które zrozumieć mogą jedynie wtajemniczeni. Ich autorzy, najczęściej, nie tłumaczą zawiłych pojęć i nie sprawiają, że zagadnienie X jest prostsze. Wręcz przeciwnie, celowo używają sformułowań obcych dla przeciętnego zjadacza chleba, by podkreślić swoją egalitarność i wyższość. Właśnie z tego powodu bałem się tej książki.

Teoria i praktyka w jednym

Jak pokazały mi pierwsze rozdziały, a następnie kolejne, moje obawy były przedwczesne i całkowicie nieuzasadnione. Choć oceniłem książkę po okładce, bardzo szybko zostałem pozytywnie zaskoczony. Przede wszystkim dlatego, że język, jakiego używają autorzy jest stosunkowo prosty i zrozumie go praktycznie każdy.

Autorzy publikacji bez wątpienia posiadają sporą wiedzę na temat marketingu, to nie dają odczuć czytelnikowi, że jest on gorszy. Wręcz przeciwnie, pojęcia są wyjaśnione w sposób przystępny i dokładny, co jest niewątpliwym atutem, tej bądź, co bądź, naukowej publikacji.

Kolejnym, i chyba największym plusem książki, jest pokazanie jak działają konkretne teorie w praktyce. Nie ma nic gorszego niż sucha teoria. Pamiętacie lekcje chemii i niekończące się wzory? Cóż nam było po nich, skoro nauczyciel nie pokazał, co się stanie, gdy przeniesie wzór z tablicy do probówek i szkieł laboratoryjnych?

Autorzy książki nie popełnili tego błędu i każdy podrozdział kończą krótkim przykładem z życia wziętym, w którym firma wykorzystała opisywany rodzaju marketingu.

Marketing przyszłości czyli co?

Recenzje książek mają to do siebie, że nie powinny zdradzać zawartości, ale jednocześnie nie powinny zawierać samych ogólników. „Przyszłość marketingu. Koncepcje, metody, technologie. Teoria i zastosowanie” jak nietrudno się domyślić, to książka o marketingu. Jej tytuł mówi praktycznie wszystko na temat zawartości, więc czytelnik dobrze wie, na co się pisze.

Skupmy się więc na tym, do czego nam w ogóle rozmowa o marketingu przyszłości? Przecież, wydawać by się mogło, o marketingu powiedziano już wszystko przez ostatnie 20 lat. Wydano setki publikacji po polsku, tysiące po angielsku, dziś przecież co druga dziewczyna na Instagramie zajmuje się marketingiem (swojej własnej osoby). Czy musimy odkrywać koło na nowo?

Nie do końca. Choć np. marketing szeptany jest tak stary jak nasza cywilizacja, tak growth hacker marketing czy infulencer marketing, o Internecie Rzeczy nie wspominając, to pojęcia stosunkowo młode, można rzec – raczkujące w ludzkiej świadomości. W książce zaprezentowano trzydzieści dwie koncepcje, metody, technologie, co oznacza, że możemy dokładnie prześledzić współczesny marketing i poznać ten, który współczesnym stanie się za kilka, kilkanaście lat.

Podsumowując, zapoznanie się z publikacją pod redakcją Roberta Kozielskiego „Przyszłość marketingu. Koncepcje, metody, technologie. Teoria i zastosowanie” to czysta przyjemność. Książka ta jest rzetelnym źródłem wiedzy na temat współczesnych metod sprzedaży, pozwoli, nawet laikowi, w prosty i szybki sposób poznać najważniejsze współczesne metody marketingu. Jednak to, czy i jak zostaną one wdrożone, zależy już od osobistych umiejętności czytelnika.

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Raport Deloitte: Pandemia pozytywnie wpłynęła na działy marketingu. Rośnie ich znaczenie w firmach

Raport Deloitte: Pandemia pozytywnie wpłynęła na działy marketingu. Rośnie ich znaczenie w firmach

Nowe wyzwania, którym musiaływ pandemii stawić czoła działy marketingu, sprawiły, że znacząco wzrósł poziom zaufania do nich. Z drugiej edycji badania liderów marketingu w Polsce „CMO Survey 2021” przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte Digital we współpracy z HRK oraz SKM SAR wynika również, że 72 proc. badanych marketerów uważa, że mają duży wpływ na biznesowy sukces przedsiębiorstwa. (więcej…)

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

To mózg jest przyszłością sprzedaży. Niemcy już wiedzą, jak do niego trafić [RECENZJA]

To mózg jest przyszłością sprzedaży. Niemcy już wiedzą, jak do niego trafić [RECENZJA]

Ludzkie ciało jest niesamowite. Potrafimy pisać, czytać, widzieć i, co najważniejsze, rozumieć. Mózg to organ, którego nie potrafimy w pełni wykorzystać, a i tak robi genialne rzeczy. Troje niemieckich ekspertów od marketingu przyjrzało się mózgowi bliżej i tak powstała książka „Neuromarketing w Internecie”, która przybliża nam nieoczywiste fakty i sposoby wykorzystania mózgów w sprzedaży. (więcej…)

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Social media zyskały na znaczeniu przez pandemię. Firmy przekonują się do komunikacji w Internecie

Social media zyskały na znaczeniu przez pandemię. Firmy przekonują się do komunikacji w Internecie

Wzrost znaczenia kanału wideo i InstaStories, do którego coraz większą wagę przykładają marki, a także dynamiczny wzrost form audio, głównie podcastów – to efekt pandemii, która bardzo wzmocniła znaczenie mediów społecznościowych w marketingu. Obecność w social mediach stała się koniecznością nawet dla tych marek, które wcześniej podchodziły do nich niechętnie. – Firmy, które w przyspieszonym tempie migrowały do internetu, wygenerowały też duże zapotrzebowanie na usługi takie jak marketing automation czy digital marketing, przez co na rynku powoli daje się we znaki brak rąk do pracy – zauważa prezes iPresso Marketing Automation Michał Wojciechowski. (więcej…)

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kilka słów o bezpieczeństwie marki w sieci. Wypowiedź Isabel Massey z Diageo oraz Jane Wakely z Marsa

Kilka słów o bezpieczeństwie marki w sieci. Wypowiedź Isabel Massey z Diageo oraz Jane Wakely z Marsa

Media społecznościowe, a w szczególności znane platformy takie jak Facebook czy YouTube, zarabiają duże pieniądze na reklamodawcach, promujących się w Internecie. Okres pandemii szczególnie sprzyja przeniesieniu działań marketingowych do sieci. Jednak zastrzeżenia wielu przedstawicieli znanych marek, budzi sposób, w jaki administratorzy dbają o bezpieczeństwo i pozytywny wizerunek tych firm, dzięki którym mogą czerpać profity z reklamy. (więcej…)

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Burda planuje zainwestować w Polsce ponad 250 milionów złotych w sektor technologiczny i e-commerce

Burda planuje zainwestować w Polsce ponad 250 milionów złotych w sektor technologiczny i e-commerce

BurdaInternational, która zarządza zagraniczną działalnością firmy mediowo-technologicznej Hubert Burda Media zainwestuje w Polsce ponad 250 milionów zł. Elementem 5-letniej strategii inwestycyjnej jest plan uruchomienia w Rzeszowie E-commerce Excellence Hub, który będzie wspierał międzynarodowy rozwój firmy w obszarach nowych technologii i e-commerce. (więcej…)

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *