Jak Polacy postrzegają stacje benzynowe? IBRiS dostarcza odpowiedzi

Jak Polacy postrzegają stacje benzynowe? IBRiS dostarcza odpowiedzi

Jak wynika z drugiej edycji badania „Analiza postrzegania stacji paliw w Polsce”, przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS, PKN Orlen pozostaje liderem wśród koncernów, nie tylko jeśli chodzi o jakość paliwa. Polska spółka wyprzedziła konkurentów również pod względem obsługi, oferty produktowej, a także działalności społecznej i sponsoringowej. Miejsce na podium w tych kategoriach zajęły także Lotos, Shell i BP.

Liczy się nie tylko paliwo

Aż 87 proc. ankietowanych wskazało na wysoką jakość obsługi na stacjach Orlen. W porównaniu do ubiegłorocznego badania to wzrost o 6 pp. Obsługę na stacji BP doceniło 73 proc. ankietowanych (wzrost o 5 pp. r/r), a na Shell – 71 proc. (wzrost o 3 pp. r/r). Poza podium, ale również z wysoką oceną klientów, znalazł się Lotos (67 proc. i wzrost o 4pp. r/r).

Dwie kolejne stacje w rankingu zanotowały spadek w ocenie jakości obsługi: Circle K (61 proc. – spadek o 6 pp. r/r) i Moya (53 proc. – spadek o 7 pp. r/r). Stawkę zamyka Amic. Wysoką jakość obsługi na tej sieci doceniło 49 proc. badanych (wzrost o 5 pp. r/r).

PKN Orlen pozostaje liderem również pod względem jakości oferowanego paliwa (80 proc. wskazań i 7 pp. wzrostu r/r). W tej kategorii drugie miejsce zajął Shell (63 proc. i wzrost o 3 pp. r/r), wyprzedzając BP (59 proc. i wzrost o 1 pp. r/r). Kolejne miejsca zajmuje Lotos (54 proc. – bez zmian w ujęciu rocznym), Circle K (50 proc.), Moya (42 proc.) i Amic (32 proc. – wzrost o 4 pp. r/r). W tej kategorii największy spadek odnotował Circle K (15 pp. r/r). Najwięcej fanów zyskała Moya (wzrost o 27 pp. r/r).

Na stację po hotdoga

Jeśli chodzi o wybór artykułów spożywczych i innych, prawie wszystkie stacje wypadają lepiej w oczach klientów niż w 2019 roku, co pokazuje, jaki postęp zrobiły w tych obszarach.

Z tegorocznego badania wynika, że 53 proc. ankietowanych dostrzega szeroki wybór produktów na stacjach Orlen (wzrost o 15 pp. r/r). Na drugim miejscu uplasował się BP (49 proc. i wzrost o 18 pp. r/r). Podium zamyka Shell – 46 proc. ankietowanych docenia możliwość wyboru różnorodnych produktów (wzrost o 18 proc. r/r). Po 37 proc. wskazań otrzymał Lotos (wzrost o 6 pp. r/r) i Circle K (wzrost o 2 pp. r/r). W skali roku tylko jedna stacja otrzymała mniej pochlebnych opinii w tej kategorii. Moya (27 proc.) straciła 8 pp. w ujęciu rocznym.

Na pytanie o to, która z sieci stacji paliw jest liderem na rynku w Polsce, 72 proc. wskazało PKN Orlen. To o dziesięć razy więcej niż koncern na drugim miejscu, czyli Lotos (7 proc.). Podium zamyka Shell (5 proc.). Na kolejnych miejscach znaleźli się: BP (4 proc.), Amic (1 proc.) i Circle K (1 proc.). W wyodrębnionej grupie aktywnych kierowców Orlen wybrało 79 proc. ankietowanych.

Doceniamy pozabiznesowe aktywności

Z polską marką 92 proc. ankietowanych utożsamia PKN Orlen. Na drugim miejscu znalazł się Lotos (42 proc.). Na podium jest też Moya – 6 proc. ankietowanych skojarzyło tę sieć paliw z Polską. Kolejne miejsca zajęli: BP (4 proc.), Circle K i Amic (po 1 proc.) oraz Shell (0,3 proc.). Aktywni kierowcy w 94 proc. wybrali w tym przypadku Orlen.

Zapytani o sieć, która działa dla dobra społecznego, najwięcej ankietowanych również wskazało PKN Orlen (91 proc.). Drugie miejsce ponownie zajął Lotos (30 proc.), a najniższe miejsce na podium przypadło Shell (15 proc.). Poza czołówką znaleźli się: BP (14 proc.), Circle K (8 proc.) i Amic (7 proc.). Sieć Moya nie została wskazana jako działająca zgodnie ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Grupa aktywnych kierowcach w 93 proc. zdecydowała, że Orlen działa dla dobra społecznego.

Z kolei profesjonalizm PKN Orlen doceniło 83 proc. ogółu ankietowanych (wzrost o 5 pp. r/r) i 84 proc. aktywnych kierowców. Na drugie miejsce w tej kategorii awansował BP (41 proc. –wzrost o 4 pp. r/r), a stawkę zamyka Shell (39 proc. – wzrost o 13 pp. r/r). Na kolejnych miejscach znaleźli się: Lotos (37 proc. – wzrost o 10 pp. r/r), Circle K (26 proc. i wzrost o 15 pp. r/r), Amic (18 proc. i wzrost o 14 pp. r/r) oraz Moya (17 proc. i wzrost o 11 pp. r/r).

Dynamizm w rozwoju i proekologiczne działania

Popularne obecnie działania na rzecz środowiska kojarzą się 71 proc. badanym z Orlenem. W tej kategorii również BP pokonało konkurentów – 43 proc. ankietowanych wskazało, że koncern podejmuje działania związane z ochroną środowiska. Na podium znalazł się także Lotos (26 proc.). Niewiele mniej osób wskazało na Shell (26 proc.). Circle K zdobyło 16 proc. wskazań, Amic – 12 proc. i Moya – 7 proc. W tej kategorii 75 proc. aktywnych kierowców również wybrało Orlen.

Aż 70 proc. badanych wskazuje, że PKN Orlen to sieć innowacyjna. To prawie dwa razy więcej niż stacja na drugim miejscu w tej kategorii – BP (37 proc. i wzrost o 4 pp. r/r). Shell kojarzy się z innowacyjnością 28 proc. badanych (wzrost o 2 pp. r/r). Na czwartym miejscu jest Lotos (18 proc. i spadek o 7 pp. r/r) i kolejno: Circle K (11 proc. – wzrost o 4 pp. r/r), Moya (7 proc. – wzrost o 2 pp. r/r) oraz Amic (5 proc. – bez zmian w ujęciu rocznym). Wśród aktywnych kierowców 69 proc. przypadło w udziale Orlenowi.

W badaniu sprawdzono też, ile ankietowanych kojarzy stacje jako szybko rozwijające się i dynamiczne. Tu również 70 proc. ogółu badanych i 72 proc. aktywnych kierowców wskazało PKN Orlen. Drugie miejsce zajął BP (21 proc. – wzrost o 5 pp. r/r), a trzecie Lotos (16 proc. – spadek o 8 pp. r/r). Poza podium znaleźli się: Shell (12 proc. – spadek o 2 pp. r/r), Circle K (9 proc. – spadek o 1 pp. r/r), Moya (5 proc. – wzrost o 3 pp. r/r) i Amic (3 proc. – wzrost o 1 pp. r/r).

Ostatnią kategorią tematyczną w badaniu był prestiż koncernu. W największym stopniu ta cecha kojarzyła się respondentom z Orlenem. Prestiż BP dostrzegła prawie jedna trzecia ankietowanych (wzrost o 7 pp. r/r), a Shell – 30 proc. (wzrost o 6 pp. r/r). Na Lotos wskazało 17 proc. badanych (spadek o 8 pp. r/r). Na prestiż Circle K wskazało 7 proc. (wzrost o 5 pp. r/r), Moya – 2 proc. (wzrost o 1 pp. r/r) i Amic – 1 proc. (bez zmian w ujęciu rocznym). Wśród aktywnych kierowców Orlen wskazało 63 proc. badanych.

Raport pt. „Analiza postrzegania stacji paliw w Polsce” został opracowany przez Instytut Badań Rynkowych i SpołecznychIBRiS. Raport powstał na podstawie zrealizowanych w czerwcu 2020 r. przez IBRiS wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI, 1650).Badaniem zostało objętych siedem stacji paliw, w tym PKN Orlen, Lotos, BP, Shell, Moya, Amic oraz Circle K.Partnerem raportu był PKN Orlen.

Źródło: inf. prasowa
Fot. pixabay.com
Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jak będzie wyglądać przyszłość marketingu? Opowiadają naukowcy z Uniwersytetu Łódzkiego [RECENZJA]

Jak będzie wyglądać przyszłość marketingu? Opowiadają naukowcy z Uniwersytetu Łódzkiego [RECENZJA]

Marketing – proces społeczny, w którym jednostki i grupy otrzymują to, czego potrzebują poprzez tworzenie, oferowanie oraz swobodną wymianę z innymi towarów i usług, które posiadają wartość. Tyle mówi na ten temat guru marketingu Philip Kotler. A co na temat współczesnego marketingu mają do powiedzenia Polacy? By się przekonać, należy sięgnąć po publikację „Przyszłość marketingu. Koncepcje, metody, technologie. Teoria i zastosowanie”. (więcej…)

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Światem rządzi e-commerce? Podsumowanie 3. edycji Golden Marketing Conference

Światem rządzi e-commerce? Podsumowanie 3. edycji Golden Marketing Conference

Na to wszystko wskazuje, a przynajmniej w świecie marketingu. To właśnie bardzo prężnie rozwijające się w ostatnich miesiącach środowisko e-commerce zdominowało trzecią już edycję bezpłatnej konferencji online, GMC Live! Twórca jednej z największych konferencji marketingowych w Polsce, Grupa MTP, postanowił czasowo przenieść swój format do sieci i robić to co umie najlepiej – przekazać wiedzę, podzielić się trendami i zainspirować do działania. (więcej…)

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Już w czwartek GMC Live! vol.3! Sprawdź, co organizatorzy przygotowali dla jego uczestników

Już w czwartek GMC Live! vol.3! Sprawdź, co organizatorzy przygotowali dla jego uczestników

Trzecia już odsłona Golden Marketing Conference online – GMC Live! odbędzie się 3 grudnia i tak samo jak w przypadku poprzednich edycji będzie bezpłatnie transmitowana w internecie na kanałach Facebook oraz YouTube GMC. Organizator Golden Marketing Conference, Grupa MTP, zaprezentuje trzynaście tematów marketingowych, które pozwolą na lepsze dopasowanie Twojej oferty biznesowej, komunikacji i obranej strategii do grupy docelowej. (więcej…)

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powrót do wirtualnej rzeczywistości – zapowiedź 3. edycji Golden Marketing Conference

Powrót do wirtualnej rzeczywistości - zapowiedź 3. edycji Golden Marketing Conference

Po wrześniowej konferencji w wersji stacjonarnej z udziałem między innymi Jurka Owsiaka, Artura Jabłońskiego, Anny Mościckiej oraz Piotra Buckiego, podczas której, po wielomiesięcznej przerwie, udało się marketerom spotkać twarzą w twarz, organizator wydarzenia – Grupa MTP, wraca do wirtualnych prelekcji. (więcej…)

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

IBRIS: Polscy kierowcy najbardziej ufają stacjom paliw należącym do PKN Orlen

IBRIS: Polscy kierowcy najbardziej ufają stacjom paliw należącym do PKN Orlen

Jak wynika z drugiej edycji badania „Analiza postrzegania stacji paliw w Polsce”, przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRIS największym zaufaniem Polaków cieszą się stacje PKN Orlen. Ufa im aż 62 proc. ankietowanych. (więcej…)

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *