Już w poniedziałek 18 maja do pracy wrócą fryzjerzy, kosmetyczki oraz restauratorzy. Jednak zanim to nastąpi, muszą się oni przygotować do funkcjonowania w nowej rzeczywistości sanitarnej. Ministerstwo Rozwoju we współpracy z GIS opublikowało listę szczegółowych wytycznych dla tych branż.

Spis treści:

  1. Rusza III etap
  2. Salony fryzjerskie
  3. Salony kosmetyczne
  4. Gastronomia

Rusza III etap

W środę podczas konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki ogłosił rozpoczęcie III etapu odmrażania gospodarki. W jej trakcie padło wiele ogólnikowych stwierdzeń na temat tego, jak będzie wyglądać praca kosmetyczek czy fryzjerów w czasach pandemii.

– Od 18 maja będą mogły funkcjonować zakłady fryzjerskie i kosmetyczne w rygorze sanitarnym, o którym mówimy np. umawianie się na konkretne godziny, a nie gromadzenie się w zakładach – mówił premier.

Szczegóły zostały opublikowane tego samego dnia na stronie Ministerstwa Rozwoju. Resort, współpracując z Głównym Inspektoratem Sanitarnym, stworzył dokładne wytyczne dla wszystkich trzech branż. Prezentujemy je poniżej.

Salony fryzjerskie

W salonach fryzjerskich powinna obowiązywać zasada:  1 fryzjer z zestawem czystych narzędzi dla 1 klienta (grzebienie, nożyczki, spinki, szczotki itd.). Wymagane jest też zachowanie 2 m odległości między stanowiskami pracy i pracownikami.

Codziennie przed rozpoczęciem pracy zalecamy  fryzjerom pomiar temperatury ciała przy pomocy termometru bezdotykowego. W przypadku wystąpienia objawów choroby, należy natychmiast odsunąć pracownika od pracy.

Dla bezpieczeństwa klientów fryzjerzy są zobowiązani do:

  • Noszenia rękawiczek, maseczek, a nawet gogli i przyłbic przy wykonywaniu usług.
  •  Stosowania odzieży ochronnej lub dedykowanej odzieży roboczej.
  • Przyjmowania tylko osób zdrowych i nie będących w kwarantannie lub pod nadzorem epidemicznym.
  • Serwowania napoi wyłącznie w opakowaniach jednorazowych.
  • Oczyszczania każdej dotykanej powierzchni kilka razy w ciągu dnia pracy.
  • Zabezpieczania i dezynfekcji urządzeń i mebli  zabiegowych po każdym kliencie.

Natomiast klienci powinni:

  • Umawiać wizytę przez internet lub telefon.
  • Zachować bezpieczną odległość 2 m, mijając się z innymi osobami w salonie.
  • Nosić jednorazowe maseczki i rękawiczki.
  • Dokonywać płatności w sposób bezkontaktowy.

Ważne! W przypadku braku możliwości zapewnienia minimum 2 metry odległości pomiędzy stanowiskami dla klientów, rekomendujemy zainstalowanie ekranów ochronnych (przepierzenia, ścianki) pomiędzy stanowiskami. Przepierzenia powinny być wykonane z materiału nieprzepuszczającego powietrze, np. plexi skutecznie oddzielającej pracowników. W salonie nie ma możliwości skorzystania z poczekalni. Klienci nie mogą tam również  używać telefonów komórkowych.

Uwaga! Od zakończenia usługi do przyjęcia kolejnego klienta powinno upłynąć tyle czasu, ile wymagane jest przy zastosowaniu danego środka do dezynfekcji.

Salony kosmetyczne

W salonach kosmetycznych stanowiska pracy powinny uwzględniać wymagany dystans przestrzenny między pracownikami (zalecane co najmniej 2 m). W przypadku braku takiej możliwości rekomenduje się zainstalowanie ekranów ochronnych (przepierzenia, ścianki) pomiędzy stanowiskami. Dodatkowe przepierzenia – w celu oddzielenia personelu od klienta – można też zastosować na stanowiskach manicure. Przepierzenie powinno umożliwić przełożenie dłoni.

Świadczenie usług w salonach kosmetycznych powinny odbywać się w systemie zmianowym i rotacyjnym. Dopuszczalna jest praca tego samego zespołu przez cały dzień. Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do gabinetu, pracownicy powinni obowiązkowo umyć ręce wodą z mydłem.

Dla bezpieczeństwa klientów pracownicy powinni:

  • Nosić specjalistyczny strój adekwatny do wykonywanego zabiegu (np., fartuch jednorazowy lub tekstylny prany w min. 60 st. C);
  • Nosić maseczkę ochronną i/lub przyłbicę albo gogle bądź też zastępczo inne rozwiązanie spełniające tę funkcję;
  • Obowiązkowo nosić rękawiczki przy wykonywaniu usługi (zmieniane każdorazowo po wykonaniu usługi) – jeśli rodzaj wykonywanego zabiegu na to pozwala.

Wytyczne dla klientów salonów kosmetycznych:

  • Na zabiegi powinni przychodzić bez osób towarzyszących.
  • Są zobligowani do zasłaniania nosa i ust oraz do noszenia rękawic ochronnych (jeśli jest to możliwe ze względu na rodzaj wykonywanego zabiegu).
  • Nie mogą też używać telefonów komórkowych w trakcie wykonywania usługi.

W zależności od rodzaju wykonywanego zabiegu, gabinet powinien im też zapewnić:

  • peniuar jednorazowy lub zastępczo inne rozwiązanie spełniające jego funkcję,
  • bieliznę jednorazową,
  • podkład jednorazowy do gromadzenia odpadów niemających kontaktu z krwią.

Uwaga! Po zakończeniu zabiegu należy zabezpieczyć urządzenie, które było w jego trakcie używane. Każdorazowo powinno się zdezynfekować jego panel sterowania, a jeżeli urządzenie na to nie pozwala, sugerujemy opcjonalne foliowanie panelu.

Uwaga! Zalecamy rezygnację z serwowania ciepłych napojów. Sugerowane jest zapewnienie wody do picia w opakowaniach jednorazowych lub podawane przez personel w kubkach jednorazowych z dystrybutora.

Gastronomia

Usługi gastronomiczne – przy zachowaniu określonych ograniczeń i obostrzeń dot. bezpieczeństwa i higieny pracy – będą mogły być świadczone w kawiarniach, restauracjach i strefach gastronomicznych (food court), zarówno na miejscu jak i na wynos.

Usługa na miejscu:

  • przynoszenie zamówień na tacach;
  • mycie i dezynfekowanie tac każdorazowo w sytuacji, gdy istnieje możliwość przeniesienia się na nią wirusa (np. gdy ktoś w pobliżu kichnął).

Usługa na wynos:

  • wydawanie zamówień na ladzie w papierowych torbach, tace wydawane na życzenie klienta.
  • bezkontaktowe wydawanie zamówień.
  • zapewnienie bezpieczeństwa przy korzystaniu z ekranów do składania zamówień (tzw. kiosków) poprzez np. dozownik z płynem do dezynfekcji rąk bądź jednorazowe rękawiczki i regularne (kilka razy dziennie), przecieranie powierzchni ekranów.

Ważne! Z sali jadalnej należy usunąć wszelkiego rodzaju dodatki (tj. cukier, jednorazowe sztućce, wazoniki, serwetniki); wydawać je będzie obsługa bezpośrednio do złożonego zamówienia.

Ważne! Strefy gastronomiczne zostaną również otwarte w galeriach i centrach handlowych.

Właściciel restauracji powinien  stworzyć takie warunki pracy, które będą gwarantowały zachowanie bezpiecznych odległości pomiędzy pracownikami. A tam, gdzie to możliwe, wykorzystywać do komunikacji telefonów komórkowych i internetu.

Należy też dbać o zachowanie bezpiecznych odległości i środków higieny dla gości oraz regularnie dezynfekować powierzchnie w restauracjach i kawiarniach z miejscami do siedzenia.

Osoby stojące w kolejce powinny zachować  2-metrowy dystans. Wymagana jest również dezynfekcja rąk przy wejściu na teren lokalu. Dozowniki z płynem do dezynfekcji powinny się znajdować w obszarze sali jadalnej (przy punktach składania zamówień/ kasowych) oraz przy wyjściu z toalet.

Do właścicieli lokali gastronomicznych należy też ustalenie i kontrola maksymalnej liczby gości, która w danym momencie w nim przebywa. Natomiast kucharze oraz kelnerzy powinni nosić maseczki oraz rękawiczki. Po zakończeniu obsługi gości, stoliki  powinny być każdorazowo dezynfekowane.

Uwaga! Odległość od krańca blatu jednego stolika do krańca blatu drugiego stolika powinna wynosić 1,5 m lub 1 m w przypadku oddzielenia stolików przegrodami o wysokości minimum 1 m (ponad blat stolika).

Źródło: Ministerstwo Rozwoju
Fot. pixabay.com
Share.

Zostaw komentarz