Kobiety związane z rolnictwem są zadowolone z życia na polskiej wsi, w większości chcą tam pozostać, rozwijać się zawodowo i kształcić – wynika z raportu „Sytuacja Kobiet na Wsi” przygotowanego przez Martin&Jacob na zlecenie Banku BNP Paribas.
Spis treści:
Kobiety kochają wieś
Kobiety związane z agrobiznesem zamieszkujące tereny wiejskie są zadowolone z życia na wsi (72%) i nie zamierzają jej opuszczać (92%). Największa grupa usatysfakcjonowanych to kobiety młode, poniżej 30. roku życia (84%). W życiu na wsi najbardziej cenią spokój (87%) i bezpieczeństwo (73%).
Aż 85% kobiet związanych z rolnictwem zamierza w nim pozostać chcąc się rozwijać i zwiększać aktywność biznesową. Większość badanych (64%) chciałoby poszerzać swoją wiedzę i zdobywać nowe kompetencje deklarując chęć ukończenia różnego rodzaju kursów i szkoleń. 8% badanych myśli o zdobyciu doktoratu (13% w grupie kobiet poniżej 30. roku życia), a 7% chce ukończyć studia dyplomowe (12% w grupie kobiet poniżej 30. roku życia).
– Zbadaliśmy kobiety, które aktywnie uczestniczą w prowadzeniu rolniczej działalności gospodarczej – są właścicielkami lub współwłaścicielkami gospodarstw rolnych bądź też w nich pracują czy pomagają. Zauważyliśmy, że mają one duże poczucie sprawczości w wielu aspektach życia – począwszy od małych rzeczy związanych z uprawą ogrodu czy hodowlą trzody, poprzez prowadzenie księgowości gospodarstw rolnych aż po strategiczne decyzje dotyczące pozyskiwania środków na rozwój biznesu – mówi Marcin Chrobot z Martin & Jacob, socjolog, wieloletni badacz rynku agrarnego i autor badania.
Życie trudne, ale…
Mimo iż blisko 70% badanych uważa, że w ich okolicy brakuje oferty kulturalnej i edukacyjnej da kobiet, a życie w mieście jest prostsze, to jedynie 4 na 100 badanych kobiet są zdecydowane opuścić wieś. Z wiekiem kobiety coraz bardziej doceniają wygodę życia na wsi (60% badanych powyżej 40 roku życia twierdzi, że na wsi żyje się wygodniej niż w mieście).
Z badania wynika również, że współczesne kobiety zaangażowane w prowadzenie przedsiębiorstw rolnych postrzegają siebie jako niezależne, zaradne i nowoczesne. Gotowość do podjęcia pracy poza rolnictwem świadczy o ich elastyczności.
– Jako instytucja zaangażowana i wspierająca rozwój sektora agro w kraju i na świecie, ze szczególną uwagą badamy i analizujemy trendy na polskiej wsi. Jednym z nich jest wyraźnie rosnąca rola kobiet w agrobiznesie. Dostrzegamy ich niezwykłe osiągnięcia w codziennej pracy na rzecz rozwoju własnych gospodarstw rolnych oraz rosnącą aktywność w podejmowaniu decyzji ważnych dla całego sektora rolno-przetwórczego w Polsce. Wspieramy kobiety agrobiznesu zarówno poprzez odpowiednio sprofilowaną ofertę produktów finansowych, jak i inne działania integrujące i sprzyjające ich rozwojowi osobistemu i biznesowemu – mówi Katarzyna Wielgosz, Menedżer Projektów Agro w Banku BNP Paribas.
Przykładem jest program „Agro Na Obcasach” dedykowany kobietom działającym w sektorze rolnym, w ramach którego bank zaprasza klientki na wydarzenia społeczno-kulturalne czy sekcja #agronaobcasach na platformie Agronomist.pl stworzonej dla i z udziałem polskich rolników i przetwórców – dodaje Katarzyna Wielgosz.
Największym sprzymierzeńcem rozwoju kobiet na wsi stał się Internet. 98% badanych kobiet robi w sieci zakupy, blisko 80% korzysta z bankowości internetowej, a 57% wykorzystuje internet do nauki i szkolenia się. Internet jest również doskonałym narzędziem wspierającym ich działalność w ramach rolnictwa – blisko 80% badanych szuka tu porad prawnych, związanych z dotacjami czy KRUS. 51% kobiet deklaruje, że uczestniczy w specjalistycznych szkoleniach rolniczych on-line (w grupie kobiet poniżej 30. roku życia grupa ta stanowi 72%).