Jak założyć firmę elektryczną?

Jak założyć firmę elektryczną?

Biorąc pod uwagę, że obecnie komfort naszego życia, płynność pracy oraz bezpieczeństwo w bardzo dużym stopniu zależne są od stałego dostępu do prądu, firma oferująca usługi w zakresie elektryki zawsze odnajdzie się na rynku. Jest to rodzaj działalności, którego można podjąć się samodzielnie, przy założeniu, że posiada się odpowiednią wiedzę techniczną i umiejętności. Jako samozatrudniony elektryk lub przedsiębiorstwo można między innymi zakładać instalacje elektryczne w prywatnych domach, firmach czy instytucjach publicznych oraz wykonywać przy nich prace takie jak konserwacja lub naprawa. Zleceń dla dobrego specjalisty raczej nie zabraknie, jednak czy taki biznes faktycznie się opłaca? Jakie wymagania stawia się przed przedsiębiorcą, który chce zacząć działać w tej dziedzinie? Zamieszczamy kilka informacji, które mogą być przydatne na starcie.

Źródło: wynagrodzenia.pl

Spis treści:

  1. ​Usługi elektryczne – czy to się opłaca?
  2. Firma elektryczna – wymagane kwalifikacje
  3. Wybór formy prawnej i rejestracja działalności

Usługi elektryczne – czy to się opłaca?

Prace związane z zakładaniem czy naprawą instalacji elektrycznej to coś, na co istnieje bardzo duże zapotrzebowanie. Z tego powodu fachowcy mają dziś całkiem sporą swobodę, jeśli chodzi o dyktowanie cen za swoje usługi. Na działalności związanej z elektryką można zatem zarobić duże pieniądze pod warunkiem sprawnego pozyskiwania klientów. W tym celu warto korzystać z tzw. poczty pantoflowej. Jeśli chodzi o usługi serwisowe, budowlane czy remontowe, bardzo wiele osób w pierwszej kolejności kontaktuje się z firmami lub fachowcami, których polecili znajomi. Dlatego dbajmy o to, aby klienci wystawiali nam pozytywne opinie i szepnęli o nas dobre słowo swoim bliskim czy przekazali naszą wizytówkę.

Z firmą elektryczną można zacząć działać samodzielnie jako jednoosobowa działalność gospodarcza, po to aby później przekształcić się w większe przedsiębiorstwo. Jeżeli więc uda nam się przez pierwsze miesiące czy lata zbudować bazę polecających nas klientów, możemy liczyć na to, że koszt inwestycji szybko nam się zwróci i zaczniemy dobrze zarabiać. Co więcej, możemy także ubiegać się o dotację na firmę elektryczną z Powiatowego Urzędu Pracy, jeśli spełnimy odpowiednie warunki (min. jesteśmy zarejestrowani jako osoba bezrobotna, nie posiadaliśmy działalności gospodarczej na rok przed złożeniem wniosku). Takie wsparcie finansowe może znacząco ułatwić nam rozkręcenie biznesu. Możemy dzięki temu na przykład zakupić sprzęt i niezbędne narzędzia do pracy, takie jak wiertarki, wkrętarki czy testery okablowania. Pieniądze można również przeznaczyć na działania marketingowe.

 

Firma elektryczna – wymagane kwalifikacje

Jeżeli montaż oraz naprawa instalacji elektrycznych to wszystko, czym chcemy się zajmować, nie potrzebujemy licencji, koncesji czy zezwolenia. Oczywiście potrzebna będzie nam specjalistyczna wiedza, abyśmy byli w stanie wykonać usługę. Certyfikaty potwierdzające nasze kwalifikacje czy odbyte szkolenia będą potwierdzały naszą wiarygodność w oczach klientów, dlatego też warto zamieścić o nich wzmiankę na przykład na naszej stronie internetowej, jeśli taką posiadamy. Przewagę nad konkurencją dadzą nam także umieszczone w sieci referencje od osób, które są zadowolone z naszych usług. Poleca się przepracować przynajmniej rok w przedsiębiorstwie zajmującym się podobną działalnością, aby zyskać niezbędne doświadczenie do prowadzenia własnego biznesu. Jednak bez tego również możemy próbować swoich sił na rynku.

Wyższych kwalifikacji, potwierdzonych świadectwem kwalifikacyjnym wymaga się od firm zajmujących się instalacją urządzeń elektromagnetycznych, a także obsługiwaniem urządzeń elektrycznych o napięciu powyżej 1KV lub mocy powyżej 20KW. Wykonawca takich usług swoje kwalifikacje odnawiać musi co 5 lat, zdając kolejny egzamin zakończony uzyskaniem świadectwa.

Wybór formy prawnej i rejestracja działalności

Od strony formalności, założenie firmy elektrycznej nie wydaje się być zbyt skomplikowane, więc kiedy kwestię finansowania oraz uprawnień mamy już za sobą, możemy przystąpić do składania wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG-1). Najpierw jednak powinniśmy wybrać formę prawną dla naszej działalności. Może to być jednoosobowa działalność gospodarcza lub jeśli chcemy działać ze wspólnikiem, jedna ze spółek (np. cywilna). Od tego co wybierzemy zależeć będzie np. sposób rozliczania się z podatków, rodzaj księgowości czy odpowiedzialność finansowa. Jeżeli nie planujemy zajmować się jeszcze naszą firmą na pełen etat i przed debiutem w biznesie na razie tylko dorabiamy sobie pracami naprawczymi, możemy również robić to w formie zarobkowej działalności nierejestrowanej. Jest to możliwe o ile nasz dochód nie przekroczy w żadnym miesiącu 50% płacy minimalnej.

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *