Zapewne niejedna osoba zapragnęła prowadzić własną firmę, spoglądając na elegancki biurowiec lub zaparkowane pod nim auta. Niewątpliwie imponujący przeszklony budynek, marynarki, krawaty i równo poustawiane biurka nadają prowadzeniu własnej działalności pewnego prestiżu, jednak obecne czasy pokazały, że dziś tak naprawdę liczy się coś innego. Sukces w biznesie odnoszą przede wszystkim Ci, którym udało się zaistnieć w internecie. Sieć daje dostęp do ogromnej bazy klientów z całego kraju albo nawet ze świata. Jeśli przedsiębiorca nie umie wykorzystać tego potencjału, nawet posiadanie placówki w dobrym punkcie nie da mu przewagi przed konkurencją. Co więcej, rozkwit branży e-commerce pokazał, że prowadzenie firmy internetowej to świetny pomysł na biznes, zwłaszcza jeśli chcemy oszczędzić sobie kosztów wynajmu i wyposażenia lokalu. Jakiego rodzaju działalność możemy prowadzić w sieci i od czego zacząć? Zamieszczamy wskazówki.

Źródło: raport E-commerce w Polsce 2020, Gemius

Spis treści:

  1. ​Firma internetowa – pomysł na biznes
    1. ​Usługi
    2. E-commerce
  2. Formalności, kiedy zakładasz firmę internetową
  3. Koszt działalności w internecie – na jakie wydatki się przygotować?

Firma internetowa – pomysł na biznes

Usługi

Branża usługowa jest bardzo szeroka i zaliczają się do niej np. salony kosmetyczne, w których usługę wykonuje się przy obowiązkowej obecności klienta, jak i takie firmy, które z powodzeniem wykonują zlecenia zdalnie. Tyczy się to w dużej mierze działalności związanej z tworzeniem treści, social mediami lub różnego rodzaju doradztwem.

Copywriter lub tłumacz to dobre zawody dla tych, którzy chcą prowadzić firmę internetową, gdyż gotowe teksty czy przetłumaczone dokumenty mogą wysłać klientowi w mailu lub za pośrednictwem faxu. Zdalnie można także prowadzić działalność szeroko związaną z marketingiem internetowym, a zatem także pozycjonowaniem stron, tworzeniem zaplecz dla działań SEO lub zarządzaniem wizerunkiem w social media.

Jeżeli jesteśmy specjalistami w jakiejś dziedzinie i posiadamy stosowne wykształcenie, możemy świadczyć w internecie usługi doradcze. Prawnicy i informatycy mogą na tym polu naprawdę wiele zdziałać. Dzięki takim platformom jak Skype czy Zoom, da się także prowadzić szkolenia i webinary, co z kolei otwiera duże możliwości dla trenerów motywacyjnych, coachów biznesu, specjalistów od BHP i wielu innych osób, posiadających ekspercką wiedzę.

Dane dotyczą edukacji zdalnej. Źródło: raport Edukacja pracowników w czasach Covid, 2020

Chcesz wiedzieć, jak założyć firmę informatyczną? Sprawdź!

 

E-commerce

Sprzedaż internetowa to coś, czym warto się zainteresować, nawet posiadając sklep stacjonarny, gdyż zwiększa to liczbę potencjalnych klientów, do których mamy szansę dotrzeć z naszą ofertą. Możemy zabrać się za handel online na kilka różnych sposobów, zależnie od tego, co sprzedajemy. Jeżeli zajmujemy się np. rękodziełem, budujemy meble, robimy biżuterię czy przygotowujemy kosmetyki naturalne, możemy zdecydować się na własny sklep internetowy. Jeśli nie jesteśmy na razie w stanie opłacić budowy takiej witryny, możemy skorzystać z dedykowanych platform handlowych, które będą pośredniczyły w naszych transakcjach i pobierały prowizję. Tymczasowo możemy zastąpić sklep internetowy kontem na Allegro lub innym serwisie, jeśli sprzedajemy sprowadzane towary. Trzeba liczyć się jednak również z tym, że jeżeli nie zajmujemy się dropshippingiem, potrzebować będziemy powierzchni magazynowej.

Źródło: raport E-commerce w Polsce 2020, Gemius

Formalności, kiedy zakładasz firmę internetową

Podstawowe pytanie, jakie musimy sobie zadać, zanim zabierzemy się za wypełnianie dokumentów, brzmi: czy muszę rejestrować działalność? Jeśli chcemy dobrze zarabiać, to prawdopodobnie musimy, natomiast jeśli firma internetowa jest dodatkowym źródłem dochodów, być może nie będzie takiej konieczności. Według prawa nie trzeba rejestrować działalności jeśli w żadnym miesiącu danego roku, przychód nie przekroczy 50% minimalnego wynagrodzenia. W 2021 roku było to 1400zł, a w 2022 kwota ta wyniesie 1505zł.

Osoby, które nastawiają się na dobre zarobki i chcą poświęcić swojej firmie czas oraz energię, muszą najpierw wybrać formę prawną. Jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę cywilną zarejestrujesz wypełniając formularz CEIDG-1. W KRS można zarejestrować natomiast również spółki jawne, akcyjne, partnerskie, komandytowe, komandytowo-akcyjne czy z ograniczoną odpowiedzialnością, jeśli planujemy poszukiwać wspólników do naszego biznesu czy sprzedawać udziały. Stosownie do rodzaju naszej działalności, musimy wybrać także kod PKD.

pkd

Koszt działalności w internecie – na jakie wydatki się przygotować?

To, że nasze usługi świadczymy w internecie, nie oznacza bynajmniej, że nie mamy żadnych wydatków. Jest nam potrzebny przynajmniej komputer, na którym będziemy pracować. Czasem także specjalistyczne oprogramowanie np. graficzne lub po prostu użyteczny pakiet Microsoft Office, żebyśmy mogli prowadzić budżet w Excelu czy pisać w sprawdzonym edytorze tekstu. Warto w listę wydatków wliczyć również media.

Nawet jeśli nie przyjmujemy klientów w eleganckiej i obrandowanej logiem naszej firmy placówce, może być konieczne posiadanie i opłacenie przestrzeni coworkingowej, miejsca na nasz warsztat, w którym tworzymy czy magazynu, w którym przechowujemy produkty. Jeśli natomiast w zupełności wystarcza nam nasze mieszkanie, to możemy uważać się za szczęściarzy, bo część wydatków związanych z utrzymaniem swojego lokum można wliczyć w koszty prowadzenia działalności. Należy jednak poinformować o prowadzeniu firmy w mieszkaniu naszą spółdzielnię lub administratora budynku, co może spowodować wzrost podatku od nieruchomości.

Jeśli chodzi o prowadzenie firmy internetowej, możemy uciąć koszty na różne sposoby, ale bez wątpienia powinniśmy być przygotowani na inwestycję w reklamę. Swój sklep internetowy czy witrynę informującą o naszych usługach powinniśmy pozycjonować, aby wyświetlała się na jak najwyższej pozycji w Google. Promujmy się też w mediach społecznościowych i starajmy się reklamować na stronach tematycznych, aby zwrócić na siebie uwagę klientów.

Share.

Zostaw komentarz