Sytuacja gospodarcza, którą obecnie zawdzięczamy wpływowi pandemicznego szaleństwa, sprawiła, że jedni przedsiębiorcy, na przykład z branży eventowej, sporo stracili, a inni, głównie z sektora gastronomicznego, musieli zaoferować nowe wygodne usługi (np. dostawę). Los za to zdecydowanie uśmiechnął się do i tak rosnącej już w siłę branży e-commerce. Sklepom internetowym zwiększyły się obroty, a kurierzy dostarczający nadane przez nie paczki, poczuli się tak, jakby przedświąteczna gorączka zakupowa nigdy się nie zakończyła. Nie jest to zatem obecnie najlepszy zawód dla dostawcy, który nie lubi się przemęczać. Jeśli jednak jesteś urodzonym przedsiębiorcą, pewnie pomyślałeś właśnie, że to dobry moment na założenie firmy kurierskiej. Sprawdź, jak możesz się zabrać za takie przedsięwzięcie.

uke
Źródło: UKE, Raport o stanie rynku pocztowego w 2020 roku

Spis treści:

    1. ​Firma kurierska – jakie warunki musisz spełniać?
      1. Pierwsze zakupy dla firmy kurierskiej
      2. Formalności – nie zapomnij o nich
    2. Biznes 2 w 1 – punkt odbioru

Firma kurierska – jakie warunki musisz spełniać?

Czy do prowadzenia firmy kurierskiej będziesz potrzebować specjalnych umiejętności? Być może ukończenie kursów nie jest wymagane, aby zająć się tego typu działalnością, jednak niewątpliwie niezbędna będzie swego rodzaju determinacja. Jeśli chodzi o usługi kurierskie, na rynku ceni się przede wszystkim szybkość i terminowość dostawy. Od siebie i swoich pracowników musisz wymagać zatem dobrej organizacji, a czasem także dostępności 24 godziny na dobę. Zanim jeszcze zaczniesz działać, wymyślisz nazwę i zaczniesz się promować, zdecyduj do kogo kierujesz swoje usługi. Klienci prywatni czy biznesowi? Od tego może zależeć kierunek budowania wizerunku.

Pierwsze zakupy dla firmy kurierskiej

Bardzo dużym wydatkiem dla początkujących przedsiębiorców okazuje się często kupno lub wynajem lokalu, który miałby posłużyć jako siedziba firmy. W końcu może się okazać, że wirtualne biuro nie wystarczy na Twoje potrzeby. Zatroszczyć się należy także o samochody dostawcze, które poprowadzą zatrudnieni przez Ciebie kurierzy. Warto doinwestować trochę i obrandować taki wóz swoim logo, a dla pracowników zakupić firmowe koszulki. Niezbędny będzie również sprzęt komputerowy, który pozwoli na zainstalowanie oprogramowania do zarządzania przesyłkami oraz fakturami. Na szczęście zarówno w przypadku aut, jak i urządzeń, możesz zakupić używany model lub skorzystać z opcji wynajmu. Najtrudniej będzie oszczędzić na pracownikach, którzy za ciężką pracę będą oczekiwali stosownego wynagrodzenia. Na początku być może Ty też będziesz musiał zakasać rękawy i zasiąść za kółkiem.

wynagrodzenia
Źródło: wynagrodzenia.pl

Formalności – nie zapomnij o nich

W przypadku firmy kurierskiej, tak jak w przypadku większości innych działalności gospodarczych, należy dokonać wpisu do CEIDG lub KRS, wybrać stosowny kod PKD oraz formę prawną (jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, spółka jawna, spółka akcyjna itd.). Ważne jest również uzyskanie wpisu do rejestru operatorów pocztowych. Można załatwić tę sprawę przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, składając tam wizytę, wysyłając list lub korzystając z profilu zaufanego.

gov
Źródło: https://www.biznes.gov.pl/

Biznes 2 w 1 – punkt odbioru

Popularność zakupów w sieci oraz zapotrzebowanie na usługi kurierskie można wykorzystać na różne sposoby. Niekoniecznie musisz sam wcielać się w rolę dostawcy czy zarządzać flotą pojazdów. Dobrym pomysłem może być również otwarcie punktu odbioru przesyłek. Jest to przede wszystkim opcja dla tych, którzy zajmują się prowadzeniem sklepu czy saloniku prasowego i poszukują dodatkowego źródła dochodów. Można podjąć taką współpracę z firmą kurierską na zasadach zbliżonych do franczyzy i dzięki temu zarabiać na prowizjach.

Źródło: dataplace.ai, Raport 2021: Automaty paczkowe i punkty odbioru w Polsce – nowa rzeczywistość świata dostaw.
Share.

Zostaw komentarz