Jak założyć firmę odzieżową? Pomysł na modny biznes

Jak założyć firmę odzieżową? Pomysł na modny biznes

Dzisiaj biznes jest w modzie. Przedsiębiorcy prowadzą blogi, udzielają się w mediach społecznościowych i na YouTube oraz prowadzą szkolenia, na których udzielają cennych wskazówek. Każdy chciałby dziś poznać tajemnicę sukcesu, zarabiać na swoich warunkach i mieć własny brand. A co lepiej się sprawdzi, jako modny biznes, jeśli nie działalność w branży odzieżowej? Jeśli tak pomyślałeś, to zastanów się dwa razy, gdyż tak się składa, że konkurencja jest ogromna, a ilość pracy, którą trzeba włożyć w rozkręcenie firmy modowej, może przekroczyć Twoje oczekiwania. Wchodzić w to czy dać sobie spokój? To zależy, czy lubisz pracę kreatywną, umiesz planować i jesteś gotów na inwestycję. Jeżeli tak, sprawdź, co będzie potrzebne na początek.

odzież
Źródło: RAPORT 2022: BRANŻA ODZIEŻOWA – pozycja międzynarodowa polskich producentów

Spis treści:

  1. Wyróżnij się wśród kolorowych ptaków
  2. Kto się zajmie igłą i nitką?
  3. Ile za to zapłacisz?
  4. Sklep odzieżowy – własny szyld realny czy wirtualny?

Wyróżnij się wśród kolorowych ptaków

Wielu z nas lubi myśleć, że mamy świetne i oryginalne pomysły, dlatego stworzenie własnej marki, loga oraz koncepcji biznesowej na pewno nie sprawi nam problemu. W końcu ogranicza nas tylko wyobraźnia, prawda? I tak, i nie. Musisz pamiętać, że Twój pomysł powinien także się sprzedać. Brand odzieżowy należy projektować z uwzględnieniem grupy docelowej, do której ma trafić. Street wear z ciekawymi nadrukami to coś, co będziesz kierował do młodzieży, a nie do zamożnych kobiet po czterdziestce, które raczej będą szukać sweterków czy sukienek z wysokiej jakości tkanin. Zastanów się, do kogo chcesz uderzyć ze swoją ofertą i co mogłoby się spodobać, ale nie wpadnij w pułapkę generalizacji. Koszulki z kotami z pewnością znajdą wielu fanów, ale ma je już tyle sklepów, że trudno Ci będzie się przebić przez konkurencję. Wyróżnić się na rynku modowym nie jest łatwo ze względu na samą specyfikę branży, w której każdy chce być wyjątkowy, ale zbudowanie własnej tożsamości brandu niewątpliwie jest możliwe.

Źródło: Raport 2019: Branża odzieżowa – wzrost znaczenia polskich eksporterów na świecie

Kto się zajmie igłą i nitką?

Masz już gotową wizję? W takim razie należy wprowadzić ją w życie. To w jaki sposób będzie przebiegać produkcja odzieży, zależeć będzie od rodzaju Twoich wyrobów, a także od skali działalności na początkowym etapie. Niektóre produkty możesz robić samodzielnie. Unikalne ubrania, występujące w niewielkiej liczbie egzemplarzy czy własnoręcznie uszyte dodatki mają szansę znaleźć nabywców i sprzedać się za dobre pieniądze. Coś takiego sprawdzi się bardziej jako dodatkowe źródło zarobku, poprzedzające założenie firmy. Pozwoli to wybadać rynek i zaoszczędzić pieniądze na rozkręcenie działalności, jednak wypuszczenie większej kolekcji ubrań, będzie wymagało znalezienia sprawdzonej szwalni. Druga kwestia to również wybór wykonawcy dla metek, którymi oznakujesz swoją odzież. Jeśli chcesz nadać produktom bardziej ekskluzywny charakter, sprawdzą się metki żakardowe, ale możesz też postawić na bardziej budżetową opcję i wybrać klasyczne metki drukowane na taśmie satynowej.

Ile za to zapłacisz?

Koszt prowadzenia działalności w branży odzieżowej będzie zasadniczo zależał od dwóch rzeczy. Po pierwsze od tego, jakiego typu produkty chcesz tworzyć. Koszulki z ciekawym nadrukiem będą znacznie mniejszą inwestycją niż kolekcja sukienek boho z ekologicznych materiałów. Oszacować koszty produkcji będziesz mógł dopiero, kiedy ustalisz co robisz, w ilu wariantach czy też rozmiarach i ile sztuk chcesz na początek. Do tego dodaj także ceny metek oraz dodatków krawieckich, takich jak guziki.

Druga kwestia, to ile jesteś w stanie zrobić samodzielnie. Potrafisz projektować i jesteś w stanie przygotować identyfikację wizualną swojej marki? A może umiesz fotografować? Dużo możesz zaoszczędzić też samodzielnie budując sklep internetowy. Zapłacić będziesz musiał za wszystko, o co przyjdzie Ci poprosić specjalistę, czyli grafika, informatyka, fotografa albo modeli, którzy będą pozować w Twoich ubraniach. Do tego dochodzi także kwestia płatnej promocji, jednak tutaj możesz zaoszczędzić umiejętnie wykorzystując np. Instagram.

Sklep odzieżowy – własny szyld realny czy wirtualny?

Warto zastanowić się, gdzie będziesz sprzedawać swoje ubrania. Możesz w tym celu wykorzystać internet. Własny sklep online to dobry pomysł, ale na początek możesz także promować się i sprzedawać w mediach społecznościowych oraz korzystać z pośrednictwa platform handlowych. Część z nich umożliwia wystawianie rękodzieła oraz ubrań, ale najprawdopodobniej obciąży Cię także prowizją.

deco
Decobazaar – jedna z platform handlowych.

Marzy Ci się własny sklep stacjonarny i manekiny ubrane w Twoje najlepsze kreacje, prezentujące swoje wdzięki na wystawie? Lokal to bardzo duży koszt, więc jeśli jesteś w stanie sfinansować taką inwestycję, możesz ją przemyśleć, jednak nie zapominaj o kanałach internetowych. W czasie lockdownu na popularności zyskały transmisje na żywo ze sklepów, na których sprzedawcy prezentowali asortyment i zbierali zamówienia.

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *