Sprzątanie to czynność, która w wielu przypadkach nie wymaga posiadania specjalnych kompetencji, dlatego też zawody z tym związane nie kojarzą się zbyt prestiżowo. Kilkanaście lat temu jednak Małgorzata Rozenek (teraz Rozenek-Majdan) wkroczyła na ekrany telewizorów ze swoją ikoniczną białą rękawiczką i pokazała, że na sprzątaniu można także zrobić karierę. Jak się okazuje, wielu przedsiębiorców doszło do podobnego wniosku, gdyż dzisiaj konkurencja na rynku usług porządkowych jest całkiem duża. Na szczęście nie brakuje także prywatnych domów, instytucji i obiektów, które z zainteresowaniem spojrzą na dobrą ofertę firmy sprzątającej. Przygotowaliśmy kilka wskazówek dla osób, które wiążą swoją biznesową przyszłość z tą branżą.
Spis treści:
- Sprzątanie sposobem na życie – czym wyróżnić się na rynku?
- Firma sprzątająca – ile to kosztuje?
- Franczyza w branży usług sprzątających
Sprzątanie sposobem na życie – czym wyróżnić się na rynku?
Firma sprzątająca, która dopiero wkracza na rynek, może mieć niemały problem, aby pokazać swoją wyjątkowość na tle konkurencji. Dlatego też bardzo istotna jest świadomość potrzeb klienta. Warto wiedzieć, do kogo zasadniczo chcemy kierować nasze usługi i naszą strategię planować zgodnie z przewidywanymi wymaganiami usługobiorców. W końcu czego innego będzie się oczekiwało podczas sprzątania biur czy instytucji, a inne umiejętności mogą być potrzebne na produkcji czy w placówce medycznej. Na sprzątanie poremontowe trzeba być inaczej przygotowanym niż do słania łóżek i mycia podłogi w pokojach gościnnych. Zanim zdecydujemy się zakupić detergenty i urządzenia dostosowane do specyfiki działalności, spróbujmy wybadać grunt i zobaczyć jaką niszę możemy wypełnić w naszej lokalizacji.
https://www.instagram.com/p/CXgjf7OsxJv/?utm_source=ig_web_copy_link
Promować się jako firma porządkowa, można na różne sposoby. Media społecznościowe okażą się tutaj niezwykle pomocne. Warto postawić również własną stronę internetową, na której będziemy się reklamować. W sieci bardzo dobrze sprawdza się promocja przy pomocy zdjęć typu „przed i po”, więc jeśli uda się takie uzyskać, pochwalmy się efektami naszej pracy. Nie należy także lekceważyć tzw. poczty pantoflowej, szczególnie jeśli planujemy sprzątać prywatne mieszkania. Gospodarze i gospodynie często polecają sobie sprawdzone osoby. Dobrym startem w tym biznesie może być samodzielne sprzątanie dla stałych klientów. Później możemy zaprosić do współpracy nowe osoby i poszerzyć grono usługobiorców. Tego typu działalność można rozpocząć równocześnie pracując na etacie.
Firma sprzątająca – ile to kosztuje?
Początki działalności bywają trudne, także finansowo. Zwłaszcza, że branża usług sprzątających nie należy do tych rodzajów działalności, w których możemy pozwolić sobie na duże oszczędności. Klienci będą od nas oczekiwać, że na stanowisko pracy, my lub zatrudnione przez nas osoby, wstawią się z własnymi przyborami. Musimy być finansowo przygotowani na to, aby zakupić środki czystości, szmatki, mopy, gąbki, worki na śmieci i wiele innych. Warto pamiętać, że produkty te należy zawsze mieć w zapasie i uzupełniać na bieżąco ewentualne braki. Zależnie od rodzaju usług porządkowych, mogą także być potrzebne specjalne urządzenia, takie jak odkurzacze lub odzież robocza.
Założenie działalności gospodarczej nic nie kosztuje, jeśli decydujemy się samodzielnie dokonać zgłoszenia do CEIDG. Jednak nie każdy jest w stanie prowadzić swoją księgowość czy postawić stronę internetową, zatem tutaj możemy ponieść pewne koszty. Tym, w co nie będziemy musieli wkładać środków, jest niewątpliwie lokal, co pozwala nam zachować w kieszeni całkiem sporą kwotę. Siedzibą firmy może być mieszkanie prywatne, gdzie będziemy również przechowywać sprzęty, detergenty oraz akcesoria do sprzątania.
Na początku, w tej branży możemy pracować samodzielnie. W miarę jednak jak nasza działalność będzie się rozrastać, powinniśmy także pomyśleć o zatrudnieniu pracowników. Trzeba będzie doliczyć to do listy kosztów. Pamiętajmy jednak, aby zatrudniać sprawdzone osoby. Jeśli pracownik nie stawi się na miejscu lub niepoprawnie wykona pracę, będziemy musieli liczyć się ze stratami wizerunkowymi. Być może warto na początek pracować z członkami rodziny albo pomyśleć o dobrym systemie premiowym, który zmotywuje do dokładnego sprzątania.
Franczyza w branży usług sprzątających
Przedsiębiorca, który widzi potencjał w branży usług porządkowych, ale nie ma gotowego biznesplanu, może zawsze rozważyć dołączenie do sieci franczyzowej. Działając niejako pod patronatem istniejącej już firmy sprzątającej, można zarządzać swoim zespołem. Jakie mamy opcje, jeśli chodzi o franczyzodawców z tego sektora? Na przykład Domowe Pokojówki. To sieć, która posiada ponad 300 jednostek własnych i która poszukuje partnerów do współpracy. Można zapoznać się z warunkami lub spróbować swoich sił samodzielnie i być może samemu zostać w przyszłości właścicielem podobnej sieci franczyzowej.