Każdy przedsiębiorca trochę inaczej wyobraża sobie własny biznes. Dla niektórych będzie się to kojarzyło z pracą pod krawatem i podpisywaniem umów z klientami. Inni będą raczej wyobrażać sobie siebie w roli gospodarza, który zachęca przechodniów, by zawitali do jego lokalu. Właśnie do tych drugich pasować będzie koncept kawiarnianej działalności. Jest to niewątpliwie rodzaj działalności, w którym można się spełnić i wykazać kreatywnością, jednak bez dobrego biznesplanu niewiele uda się zrobić. Przedstawiamy kilka wskazówek, dzięki którym łatwiej będzie zadbać o najważniejsze kwestie.

Spis treści:

  1. Własna kawiarnia – czego potrzebujesz na start?
  2. Jak otworzyć kawiarnię? – pozwolenia i formalności 
  3. ​Jak promować kawiarnię?
  4. ​Kawiarnia z franczyzą

​Własna kawiarnia – czego potrzebujesz na start?

Stworzenie przytulnego miejsca, w którym goście chętnie przysiądą, aby napić się czegoś ciepłego to częste wyobrażenie o tym, jak wygląda założenie kawiarni. W rzeczywistości jednak kryje się za tym całkiem sporo przyziemnych zadań, takich jak poszukiwanie lokalu, który będzie spełniał wymogi sanitarne, a także znajdował się w dobrym punkcie. Niestety nawet odremontowana i pięknie urządzona kawiarenka nie będzie mogła cieszyć się dużymi obrotami, jeśli miejscówka jest słaba. Odpowiednie miejsca to centrum miasta, okolice lokacji turystycznych czy galerie handlowe. Warto być dobrze przygotowanym do negocjowania czynszu, gdyż często okazuje się on nieco wygórowany.

Źródło: https://www.pmrmarketexperts.com/

Po otrzymaniu kluczy do lokalu i jego wyremontowaniu, należy zająć się wyposażeniem, które pozwoli na prowadzenie działalności. Nie obejdzie się bez ekspresu do kawy. Pod tym względem warto zainwestować, gdyż sprzedaż tego napoju będzie najprawdopodobniej głównym źródłem zarobku. Oczywiście musimy także być przygotowani do serwowania napojów zimnych w sezonie letnim, zatem chłodziarka i kostkarka do lodu na pewno nam się przydadzą. Po stworzeniu menu, będziemy także wiedzieli, jakich innych sprzętów możemy potrzebować. Chcąc zachęcić do zakupu naszych słodkości czy lodów, potrzebować będziemy lady chłodniczej, która ułatwi ekspozycję i pozwoli na przechowywanie produktów. Oprócz tego, warto zatroszczyć się o spersonalizowane kubki, kubeczki papierowe czy filiżanki, a także serwetki z naszym logo. To taka mała autopromocja, jednak może podnieść rangę lokalu w oczach klienta.

A może chcesz wiedzieć, jak założyć hotel? Sprawdź!

Jak otworzyć kawiarnię? – pozwolenia i formalności

Chociaż samo założenie działalności gospodarczej nie stanowi skomplikowanego procesu, to jednak z otwarciem małej gastronomii wiąże się już nieco więcej formalności. Należy zgłosić się do Inspektora Nadzoru Budowlanego, aby dowiedzieć się, czy możemy w danym miejscu otworzyć kawiarnię. Powinniśmy także szczegółowo zapoznać się z wymogami Sanepidu, które trzeba będzie spełnić. Dotyczą one przede wszystkim jakości żywności i wody, wyposażenia lokalu, stanu technicznego budynku, a także osób, które pracują w naszej kawiarni. Czekają nas zatem takie atrakcje jak wyrabianie książeczek sanitarno-epidemiologicznych oraz zlecenie badania jakości wody. Być może skusimy się również na podpisanie umowy z ZAiKS-em, dzięki czemu będziemy mogli puszczać muzykę.

Czytaj także: Jaki ekspres do kawy do biura?

​​Jak promować kawiarnię?

Badanie rynku pod kątem konkurencji czy oczekiwań potencjalnych klientów, pomoże nam dostosować naszą ofertę. Jednak nawet najmodniejszy wystrój i najsmaczniejsza kawa nie wystarczą, aby samoistnie przyciągnąć zainteresowanych. Dlatego też warto promować się jeszcze zanim drzwi naszego lokalu otworzą się na stałe. Niewielka kampania teaserowa z intrygującym plakatem zdobiącym naszą kawiarnię w czasie, gdy budynek jest remontowany, może zaciekawić przechodniów, którzy często bywają w okolicy. Przede wszystkim jednak powinniśmy pobudzić zainteresowanie poprzez media społecznościowe, gdzie mamy dużo przestrzeni, na której możemy opowiedzieć historię stojącą za powstaniem konceptu naszej kawiarni. Przygotowywane przez nas słodkości czy elegancko podana kawa stanowią świetny materiał na zdjęcia promocyjne.

https://www.instagram.com/p/CBVP_pDjOvb/?utm_source=ig_web_copy_link

​​Kawiarnia z franczyzą

Prowadzenie kawiarni pod własnym szyldem może być bardzo satysfakcjonujące, ale ciekawą opcję stanowi także franczyza. Ten koncept biznesowy pozwala korzystać z logo, branżowego know how oraz modelu prowadzenia lokalu, przygotowanego przez sieć franczyzową. Dzięki temu przedsiębiorca zyskuje szkolenia i wsparcie, a planowanie może ograniczyć do minimum, gdyż często otrzymuje do rąk podręcznik operacyjny. Jeśli chodzi o franczyzy kawiarniane, do wyboru jest kilka opcji, a wśród nich takie sieci jak So! Coffee, Donuterie czy Fit Cake.

Share.

Zostaw komentarz