Nie trzeba kończyć technikum gastronomicznego, aby gotować z pasją dla siebie i swoich bliskich. W polskich kuchniach nie brakuje samouków, którzy potrafią tworzyć autorskie przepisy lub odtwarzać tradycyjne receptury mam i babć. Jeśli więc Ty też lubisz dobrze zjeść, masz dryg do gotowania, a rodzina i znajomi zawsze chwalą Twoje potrawy, na pewno przeszło Ci przez myśl, aby kiedyś otworzyć własną restaurację. Pamiętaj jednak, że nie każdy dobry kucharz, będzie również dobrym biznesmenem. Zanim podejmiesz decyzję o zainwestowaniu środków w lokal gastronomiczny, sprawdź, o co trzeba będzie zatroszczyć się na starcie.


Spis treści:

    1. Własny lokal gastronomiczny – ile na to wydasz?
    2. Formalności i kompetencje – jak otworzyć restaurację?
    3. Jak promować swoją restaurację? – oferta i reklama

Własny lokal gastronomiczny – ile na to wydasz?

Trzeba liczyć się z tym, że zależnie od konceptu biznesowego, koszt otwarcia restauracji może być bardzo duży. Najwięcej będziesz musiał zainwestować w lokal. Przede wszystkim liczyć się będzie dobra lokalizacja. W centrum, w galerii handlowej lub w punktach budzących zainteresowanie turystów, będzie można liczyć na największy zysk, ale także wyższy koszt wynajmu. Co więcej, restaurację trzeba urządzić. Sporo zapłacisz za stoły, krzesła i dekoracje sali, ale jeszcze więcej wydasz na wyposażenie kuchni. Sprzęt chłodniczy, kuchenka elektryczna, być może również piec kamienny lub inne specjalistyczne urządzenia, będą potrzebne do przygotowania posiłków. Później przyjdzie także pora na zapełnienie spiżarni składnikami do serwowanych w przyszłości posiłków. To wszystko pochłonie ogromne sumy, więc musisz być bardzo dobrze przygotowany do inwestycji lub postarać się ograniczyć koszty, na przykład zaczynając działalność od przyczepy gastronomicznej.

Koszt opłat dla franczyzy gastronomicznej Zdrowa Krowa, Źródło: https://franczyza.zdrowakrowa.com/

Jeśli chcesz mieć dokładnie wyliczoną sumę inwestycji na starcie i do tego skorzystać z gotowego modelu biznesowego, możesz zdecydować się na franczyzę. Jeśli chodzi o branżę gastronomiczną, masz tutaj bardzo duży wybór. Możesz podjąć współpracę z rozpoznawalnymi sieciami lub spróbować zrealizować jakiś niszowy koncept np. wegańskie sushi.

Formalności i kompetencje – jak otworzyć restaurację?

Pierwsze kroki jakie musisz podjąć, są takie same jak dla większości przedsiębiorców. Wybierz formę prawną np. jednoosobową działalność gospodarczą i zarejestruj firmę przez formularz CEIDG-1. Swoich pracowników musisz zgłosić do ZUS oraz zadbać, aby mieli ważne książeczki sanepidowskie. Nie są to wszystkie formalności, jakie musisz załatwić z Państwową Inspekcją Sanitarną, a jedynie wierzchołek góry lodowej. Po zgłoszeniu projektu lokalu otrzymasz wytyczne dotyczące wymagań, które musi spełnić. Na 30 dni przed uruchomieniem działalności, wypełnienie zaleceń zgłoś poprzez wniosek skierowany do Powiatowego Inspektora Sanitarnego.

Źródło: https://www.szef-kuchni.com.pl/artyku%C5%82y/analiza-rynku-alkoholi-w-branzy-horeca

Co jeszcze warto załatwić? Nie musisz posiadać koncesji na alkohol, jeśli nie chcesz go serwować, jednak na tego typu napojach można naliczyć sporą marżę, zatem przemyśl sprawę. Pomyśl również o muzyce, która będzie grana w Twojej restauracji. Za publiczne puszczanie utworów musisz uiścić opłatę dla organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

Sprawdź także, jak założyć firmę cateringową i wybierz biznes dla siebie!

Jak promować swoją restaurację? – oferta i reklama

Na rynku gastronomicznym konkurencja jest ogromna, dlatego trzeba iść z duchem czasu i oferować klientom najróżniejsze udogodnienia. Bardzo ciężko będzie w dzisiejszych czasach funkcjonować lokalowi, który nie posiada opcji dowozu posiłków. Możesz przy tym korzystać ze wsparcia portali, które pośredniczą w zamówieniach składanych online. To często dobry ruch marketingowy, jednak zachęcaj także klientów, aby kontaktowali się bezpośrednio z Twoim lokalem. Wówczas unikniesz niemałej prowizji.

Źródło: pyszne.pl

Jeśli chodzi o promocję, social media świetnie się tutaj sprawdzają. Posiłki i napoje, które dobrze się prezentują na zdjęciach, będą doskonałą zachętą dla potencjalnych klientów. Nie wahaj się też pokazywać, że serwujesz dania dla wegetarian, wegan czy osób z nietolerancjami pokarmowymi, jeśli uwzględniłeś ich przy tworzeniu menu. To z pewnością zostanie docenione.

https://www.instagram.com/p/CZRb6a3M0rF/?utm_source=ig_web_copy_link

Share.

Zostaw komentarz