Obecnie umiejętności językowe należą do jednych z najbardziej cenionych kompetencji. Chętnie rozwija się je u dzieci, ale również dorośli interesują się dodatkowymi zajęciami z angielskiego, niemieckiego czy chociażby niderlandzkiego. Języki obce bowiem bardzo często otwierają drzwi do wielu firm w kraju lub kariery za granicą. Niektóre przedsiębiorstwa dofinansowują lub całkowicie opłacają kursy dla swoich pracowników. Czy w takim razie warto założyć szkołę językową? Jak się za to zabrać? Poniżej zamieszczamy kilka porad.
Spis treści:
- Czy opłaca się założyć szkołę językową? Czego potrzebujesz?
- Biznesplan szkoły językowej – wymagania
- Jak założyć szkołę językową dla dzieci?
- Szkoła językowa – franczyza
Czy opłaca się założyć szkołę językową? Czego potrzebujesz?
Szkoła językowa może być całkiem nieźle prosperującym biznesem. Jednak musimy zdawać sobie sprawę z tego, że na pomysł jej prowadzenia wpadło już wiele osób przed nami. Konkurencja na rynku jest więc niemała i jeśli chcemy przyciągnąć potencjalnych uczniów, będziemy musieli się postarać. Dlatego właśnie trzeba wybrać dobrą lokalizację, najlepiej w większym mieście lub podążyć z duchem czasu i dać klientom możliwość nauki zdalnej. Jednocześnie musimy również zainwestować w promocję. W mediach społecznościowych możemy zbudować sobie pozytywny PR, ale warto także reklamować się ulotkami na uczelniach, w szkołach czy firmach.
Nie bez znaczenia są także nasze umiejętności. Język, którego zamierzamy uczyć, musimy opanować przynajmniej na poziomie C1, abyśmy byli w stanie zaproponować lekcje o różnym stopniu zaawansowania. Jednocześnie powinniśmy wykazywać także kreatywność i zacięcie dydaktyczne. Oczywiście możemy także po prostu zatrudnić osoby, które będą pełnić role lektorów, a samemu zająć się zarządzaniem oraz promocją.
Biznesplan szkoły językowej – wymagania
Jakie wymagania należy spełnić, by otworzyć własną placówkę, w której będziemy nauczać języków? Jeśli chcemy uzyskać Akredytację Kuratorium Oświaty, która uwiarygodni nas w oczach klientów, będziemy musieli dostosować naszą działalność do pewnych warunków.
- Musimy prowadzić dydaktyczną działalność pozaszkolną przez minimum 3 lata przed złożeniem wniosku.
- Opracowaliśmy i wciąż ulepszamy system zapewniania jakości kształcenia.
- Posiadamy bazę materiałów dydaktycznych, które udostępniamy uczestnikom zajęć.
- Zatrudniamy wykwalifikowaną kadrę.
- Nasz program nauczania jest zgodny z tym, co określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.
- Zapewniamy bezpieczne i higieniczne warunki realizacji kształcenia w danej formie pozaszkolnej.
Jak założyć szkołę językową dla dzieci?
Wybór grupy docelowej to bardzo ważna kwestia. Musimy wiedzieć, do kogo kierujemy nasze usługi. W szkole językowej możemy uczyć np. pasjonatów egzotycznych kultur, w przypadku języka chińskiego lub japońskiego. Możemy też celować w pracowników biurowych, szlifujących swój angielski albo w osoby, które uczą się, by wyjechać. Od naszego wyboru, będzie zależeć forma nauczania oraz strategia marketingowa.
Wyświetl ten post na Instagramie
Lekcje językowe możemy dedykować również do dzieciom. Jednak należy pamiętać, że wówczas reklamę kierować będziemy do rodziców. To ich musimy przekonać, że dobrze zajmiemy się pociechami i pomożemy im w rozwoju kompetencji. Program nauczania będziemy za to zobowiązani dostosować do możliwości młodych uczniów. Warto pomyśleć o ciekawych grach i zabawach, które pomogą przyswoić wiedzę. Ponadto nasze pomoce dydaktyczne powinny być odpowiednie do wieku. Jeśli jednak uda się zaskarbić sobie dziecięcą sympatię, możemy liczyć na to, że rodzice będą nas polecać.
Zobacz też, jak założyć gabinet logopedyczny.
Szkoła językowa – franczyza
Prowadzenie własnego biznesu może wydać się trudnym zadaniem, nawet jeśli posiadamy pasję, dobry kontakt z ludźmi oraz zdolności językowe. Możemy więc pomóc sobie nawiązując współpracę z siecią partnerską na zasadzie franczyzy. Taka forma prowadzenia biznesu daje nam wiele korzyści, takich jak szkolenia, biznesowe know how, wsparcie franczyzodawcy oraz rozpoznawalne logo. Jednak jesteśmy zobowiązani dzielić się zyskami, płacąc cyklicznie opłatę franczyzową lub na starcie opłatę licencyjną za korzystanie z logo.
Szczególnie dużo biznesowych inicjatyw tego typu jest skierowanych do dzieci i młodzieży. W Polsce możemy dołączyć do sieci franczyzowych takich jak Pod Magnolią, Maple Bear. Leonardo School lub Early Stage.