Niektórzy sądzą, że w biznesie przede wszystkim liczy się pomysł. Niestety nie do końca. Tak naprawdę ważna jest koncepcja. Na czym polega różnica? Nie wystarczy wpaść na ciekawy produkt lub usługę. Trzeba ułożyć sobie w głowie, do kogo kierujemy naszą ofertę, co nas wyróżnia, jak zamierzamy osiągnąć nasze cele i najważniejsze, skąd weźmiemy fundusze, by sfinansować nasz ambitny produkt. Bardzo łatwo jest rozbić się o barierę finansową na starcie swojej biznesowej kariery, jednak jeśli rzeczywiście wierzymy w swoją koncepcję, możemy spróbować znaleźć inwestora. Poniżej kilka wskazówek dla tych, którzy zabierają się za poszukiwania.

Spis treści:

  1. Kto to jest inwestor?​
  2. Gdzie szukać inwestora?
  3. Inwestor online – czy można znaleźć finansowanie w internecie?

Kto to jest inwestor?

Inwestora można zdefiniować jako osobę lub jednostkę organizacyjną lokującą środki w wybrane przedsięwzięcia, z których ma nadzieję w przyszłości czerpać zysk. Warto położyć nacisk w szczególności na ostatnią część tej krótkiej definicji. Nie ważne czy inwestor wkłada pieniądze w np. papiery wartościowe czy w nasz biznes, robi to dla uzyskania korzyści. Zatem poszukując takiego wsparcia, musimy jasno przedstawić, co mamy do zaoferowania w zamian za finansowanie. Mało prawdopodobne, że kogoś na tyle zachwyci nasz wspaniały pomysł, że przekaże nam środki bez zbędnych pytań. Współpraca z inwestorem obejmuje prezentacje, raporty z postępów oraz negocjacje. Powinniśmy więc liczyć się z tym, że korzystanie z funduszy inwestorów to sporo pracy po naszej stronie. Poza tym, zależnie od tego, jaki mamy układ, może się okazać, że inwestor będzie w naszej firmie kolejną osobą decyzyjną.

Gdzie szukać inwestora?

Biznes plan gotowy? W takim razie można go pokazać potencjalnym inwestorom, o ile oczywiście uda nam się takich znaleźć. Warto zadać sobie pytanie, kto może być inwestorem. Zasadniczo taki podmiot gospodarczy może wpisywać się w dwie kategorie. Jedną z nich są tzw. Anioły Biznesu. Tym wdzięcznym określeniem opisujemy osobę prywatną, która decyduje się ulokować własne środki w danym przedsięwzięciu. W zamian staje się swoistym patronem projektu już na jego wczesnym etapie, zyskując także prawo do akcji lub udziałów w firmie. Aniołami Biznesu często zostają przedsiębiorcy z dużym doświadczeniem. Zgłoszenie się do któregoś z nich, może stanowić dobrą weryfikację naszego pomysłu. Jeśli uda nam się przyciągnąć uwagę kogoś, kto na biznesie zjadł zęby, to oznacza, że prawdopodobnie jesteśmy na dobrej drodze.

wykres
Źródło: Raport Secus “Inwestycje Aniołów Biznesu w start-upy”

Naszą drugą opcją na pozyskanie inwestora jest zwrócenie się do Funduszu Venture Capital. Tego typu instytucja zajmuje się inwestowaniem w przedsięwzięcia oferujące możliwość osiągnięcia dużych zysków, ale jednocześnie obarczone wysokim poziomem ryzyka. W takim wypadku jednak inwestor nie dysponuje prywatnymi środkami, a raczej pulą powierzoną przez inne podmioty, pełniące w funduszu rolę Kapitałodawców. By uzyskać wsparcie od Venture Capital, powinniśmy wyjść z projektem prezentującym wysoki poziom innowacyjności i celować w rynki, które wykazują tendencję wzrostową. 

wykres
Źródło: Raport PFR Ventures “Transakcje na polskim rynku VC w Q2 2022”

Inwestor online – czy można znaleźć finansowanie w internecie?

Nie jest tajemnicą, że kontakty pomagają w biznesie, a ten kto wie jak dotrzeć do potencjalnych inwestorów, o wiele łatwiej przekona ich do udzielenia wsparcia. Dlatego też warto bywać na eventach branżowych i starać się nawiązywać znajomości. Czy jednak można znaleźć sponsora online? Jeśli nie poszczęści się nam w naszym otoczeniu, jak najbardziej powinniśmy próbować swoich sił, rozsyłając ofertę. Oczywiście należy brać pod uwagę, że żaden Anioł Biznesu ani przedstawiciel funduszu nie będą mieli czasu na czytanie wielostronicowego biznesplanu. Dlatego należy przygotować tzw. pitch deck, czyli kilkustronicową prezentację, która pozwoli nam zwięźle omówić koncepcję. Alternatywnie możemy postawić na one page, czyli jednostronicowy zarys, którego zadaniem będzie przykuć uwagę inwestora. Jeśli dobrze się spiszemy i korzystnie przedstawimy swoje pomysły, być może wkrótce ktoś zaprosi nas na dłuższą rozmowę.

Share.

Zostaw komentarz