Jest niewidomy i tworzy strony internetowe. „Cały czas się czegoś nowego uczę, robię to z pasji”

Jest niewidomy i tworzy strony internetowe. „Cały czas się czegoś nowego uczę, robię to z pasji”

Mateusz Pawłowski jest absolwentem Technikum Administracyjnego przy SOSW dla Młodzieży Niewidomej i Słabowidzącej. Od kilku lat tworzy bezpłatnie strony internetowe. Jak sam mówi, jest to jego pasja i hobby.

Redakcja: Jak zaczęła się Twoja przygoda z projektowaniem stron internetowych?

Mateusz Pawłowski: Będąc w 2. klasie technikum administracyjnego uczestniczyłem w zajęciach informatycznych. To było takie kółko dla chętnych i nasz informatyk pokazał mi technikę projektowania stron internetowych oraz swój autorski system. Stworzyłem podstawowy program lojalnościowy dla firm wraz z kartami i całym systemem. Firmy mogły dołączać do niego bezpłatnie i korzystać, miało to być wsparcie sprzedaży dla małych przedsiębiorców. Informatyk pracujący u nas w ośrodku w Chorzowie jest wykładowcą/ pracownikiem Uniwersytetu Śląskiego. On pokazał mi techniki, a ja je doskonale. Bardzo jestem mu wdzięczny za zarażenie mnie tą pasją, mamy kontakt do dnia dzisiejszego nawet po skończeniu przez mnie szkoły.

Jak projektuje się strony będąc niewidomym?

Tak jak wyżej pisałem, korzystam z autorskiego systemu, jest przygotowany szablon graficzny, ja zajmuje się tylko kodowaniem treści. Niestety nie znam języka CSS (odpowiadającego za styl/szablon), ponieważ nawet jeśli coś napiszę, to nie jestem w stanie zobaczyć efektu swojej pracy.

Na Twojej stronie widziałam adnotację, że angażujesz się w różne projekty społeczne dla niewidomych, czy mógłbyś napisać o nich coś więcej?

Projekty, w które się wcześniej angażowałem to bezpłatne zajęcia dla dzieci i młodzieży na temat funkcjonowania osób niewidomych w społeczeństwie, 2 konkursy plastyczne dla dzieci pełno- i niepełnosprawnych, wsparcie dla firm (program lojalnościowy), akcja z gadżetami szkolnymi dla potrzebujących dzieciaków oraz pomoc dla swojego ośrodka w pozyskiwaniu rzeczy na festyn.

Zajęciami i stronami internetowymi zajmuję się do dnia dzisiejszego. W zasadzie każdy z wcześniej opisanych projektów opierał się na kontakcie z sponsorami, czyli firmami, które przekazywały rzeczy na dany cel. Niestety w dzisiejszych czasach takie pozyskiwanie jest bardzo trudne, ponieważ większość woli brać niż dawać. W ostatnim konkursie „Pieniądz przyszłości” udział wzięło ponad 700 osób, było ponad 60 sponsorów, nagrodami głównymi były pobyty w hotelach na terenie całego kraju. Od 2016 do 2018 roku zajmowałem się pozyskiwaniem gadżetów szkolnych i przekazywaniem ich dzieciakom. Sam zajmowałem się wszystkim od pozyskania do wysłania. Współpracowałem wtedy ze szkołami, przedszkolami, świetlicami i ośrodkami pomocy społecznej.

Jak układa się współpraca z osobami, które proszą Cię o wykonanie darmowej strony?

Na chwilę obecną zgłosiło się ponad 80 firm, dla których wykonałem projekt strony. Większość z nich jest zadowolona z efektu mojej pracy. Strony dzięki wsparciu firmy Webserwer.pl mogą być także bezpłatnie utrzymane, więc wszystko może odbyć się zupełnie bezpłatnie. Od 2 miesięcy zajmuję się też projektowaniem sklepów internetowych i blogów. Zapraszam na stronę projektu
www.enet.ovh, gdzie można zobaczyć efekty moich prac.

Dlaczego projektujesz strony za darmo?

Bezpłatnie, ponieważ cały czas się czegoś nowego uczę, robię to z pasji i jestem osobą niewidomą, więc nie wszystkie oczekiwania, zwłaszcza graficzne, jestem w stanie wykonać. Nigdy nie będę wykonywał tak ładnych stron jak osoba widząca, więc moje możliwości na tym rynku są ograniczone.

Czy myślisz o przejściu na model biznesowy i zarabianiu na swojej pasji?

Kiedyś pewnie tak, chcę zrobić kilka zaawansowanych projektów i trochę mniejszych stronek, wtedy pomyślę o płatnych zleceniach.

Czy kontaktowały się z Tobą jakieś firmy z branży IT, które oferowały szkolenia lub pracę?

Przed okresem pandemii tak, ale niestety ze względu na redukcję zatrudnienia te propozycje są obecnie nieaktualne.

Fot. arch. prywatne
Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powrót do wirtualnej rzeczywistości - zapowiedź 3. edycji Golden Marketing Conference

Powrót do wirtualnej rzeczywistości - zapowiedź 3. edycji Golden Marketing Conference

Po wrześniowej konferencji w wersji stacjonarnej z udziałem między innymi Jurka Owsiaka, Artura Jabłońskiego, Anny Mościckiej oraz Piotra Buckiego, podczas której, po wielomiesięcznej przerwie, udało się marketerom spotkać twarzą w twarz, organizator wydarzenia – Grupa MTP, wraca do wirtualnych prelekcji. (więcej…)

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jak Polacy postrzegają stacje benzynowe? IBRiS dostarcza odpowiedzi

Jak Polacy postrzegają stacje benzynowe? IBRiS dostarcza odpowiedzi

Jak wynika z drugiej edycji badania „Analiza postrzegania stacji paliw w Polsce”, przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS, PKN Orlen pozostaje liderem wśród koncernów, nie tylko jeśli chodzi o jakość paliwa. Polska spółka wyprzedziła konkurentów również pod względem obsługi, oferty produktowej, a także działalności społecznej i sponsoringowej. Miejsce na podium w tych kategoriach zajęły także Lotos, Shell i BP. (więcej…)

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

IBRIS: Polscy kierowcy najbardziej ufają stacjom paliw należącym do PKN Orlen

IBRIS: Polscy kierowcy najbardziej ufają stacjom paliw należącym do PKN Orlen

Jak wynika z drugiej edycji badania „Analiza postrzegania stacji paliw w Polsce”, przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRIS największym zaufaniem Polaków cieszą się stacje PKN Orlen. Ufa im aż 62 proc. ankietowanych. (więcej…)

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

LPP będzie bardziej eko. Firma dołączyła do globalnej inicjatywy Zero Discharge of Hazardous Chemicals

LPP będzie bardziej eko. Firma dołączyła do globalnej inicjatywy Zero Discharge of Hazardous Chemicals

LPP, właściciel Reserved, Mohito, House, Sinsay i Cropp, jako pierwsza polska firma przystąpiła do międzynarodowej inicjatywy, której celem jest globalne ograniczanie negatywnego wpływu branży odzieżowej na środowisko naturalne. Polski producent stał się tzw. Przyjacielem Porozumienia Zero Discharge of Hazardous Chemicals (ZDHC). To kolejne działanie firmy w kierunku zrównoważonego rozwoju w ramach zapisów strategii „For People For Our Planet”na lata 2020-2025. (więcej…)

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Grupa Polsat wspiera walkę z koronawirusem. Solorz przekazał ponad 30 mln złotych!

Grupa Polsat wspiera walkę z koronawirusem. Solorz przekazał ponad 30 mln złotych!

Zygmunt Solorz i Grupa Polsat przeznaczyli w sumie kwotę ponad 30 mln złotych na wsparcie społeczeństwa i służby zdrowia podczas dotychczasowej walki z pandemią koronawirusa. Pomoc była skierowana między innymi do szpitali, lekarzy, pielęgniarek, pracowników służb medycznych, jak również np. do dzieci z domów dziecka. (więcej…)

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *