Czy zastanawiałaś się kiedyś nad tym, że kiedy podczas zakupów w supermarkecie mijasz produkty, które przypominają kształtem szczupłą ludzką sylwetkę (na przykład butelki coca-coli), to wpływa to na fakt, ile pieniędzy ostatecznie wydasz podczas tych zakupów?

Mnie też zaskoczyły te informacje.

Okazuje się, że nawet takie czynniki jak kształt przedmiotów i fakt, czy przypominają nam ludzką postać wpływają na nasze podświadome decyzje, w tym decyzje zakupowe.

W jednym z badań przyjrzano się temu, jak kształty przypominające ludzką sylwetkę wpływają na decyzje klientów.

Badanym pokazywano przedmioty przypominające kształtem sylwetkę człowieka.

Części badanych pokazywano wąskie, a części szerokie przedmioty.

Następnie oceniano jak taka ekspozycja wpływa na poczucie kontroli finansowej i faktyczne decyzje zakupowe.

Okazało się, że ekspozycja na te przedmioty nie tylko faktycznie wpływa na to ile wydajemy, ale także, że ma to związek z naszą wagą i BMI!

Co więcej, tylko przedmiot przypominający szczupłą sylwetkę skłania nas do większych i mniej przemyślanych wydatków, ale też efekt ten dotyczy w znacznie większym stopniu osób o wyższym BMI.

Ludzie kojarzą szczupłą sylwetkę z ciężką pracą, samodyscypliną, sukcesem życiowym i zawodowym, oraz kontrolą i dobrą sytuacją finansową.

Dlatego jeśli jesteśmy eksponowani na widok, który taką sylwetkę nam przypomina – automatycznie pobudzane są w naszym mózgu te pozytywne skojarzenia.

To z kolei powoduje, że przenosimy pozytywne uczucia na naszą własną sytuację, dzięki czemu…. wydajemy więcej!

Wydaje nam się bowiem, że lepiej kontrolujemy swoje zachowanie, ale też lepiej oceniamy własne możliwości finansowe, przez co faktycznie tę kontrolę tracimy.

Czyżby zatem zrzucenie paru kilogramów mogło spowodować, że zaczniemy podejmować bardziej racjonalne decyzje zakupowe i wydawać mniej?

Na pewno nie zaszkodzi spróbować.

Jeśli zastanawiasz się nad zmianą nawyków na lepsze, masz teraz dodatkowy powód.

A jeśli chcesz wykorzystać te informacje w swoim biznesie – wystarczy, że poustawiasz przedmioty przypominające szczupłą ludzką sylwetkę w miejscach, na które patrzą Twoi klienci.

Tylko pamiętaj, że efekt ten działa tylko w przypadku przedmiotów przypominających sylwetkę człowieka – ekspozycja na dowolne kształty, które się z ludzka sylwetką nie kojarzą takiego efektu nie wywoła.

 


Share.

Zostaw komentarz