Około 90% konsumentów przyznaje, że podczas zakupów kieruje się opiniami innych na temat danego produktu.

W czasach, w których Internet nie był pierwszym miejscem, w którym poszukiwaliśmy informacji o tym, czy kupić dany produkt, marketing szeptany odbywał się właśnie na zasadzie przekazywania informacji “z ust do ust” (stąd nazwa WoMM, czyli words of mouth marketing). Kiedy zamierzałaś coś kupić, pytałaś znajomych o zdanie na temat produktu czy firmy.

 

Spis treści:

  1. Czym jest marketing szeptany?
  2. Marketing szeptany – jakie warunki muszą być spełnione, żeby zadziałał i przyniósł korzyści?
  3. Marketing szeptany to prawdziwa rozmowa!
  4. Marketing szeptany a efektywność działań
  5. Jak stosować marketing szeptany
  6. Błędy, które mogą zepsuć efekty działań marketingowych

 

Czym jest marketing szeptany?

Obecnie szukasz opinii na blogach, forach internetowych, czy w porównywarkach cen. Oczywiście szukasz opinii prawdziwych użytkowników, często nieświadoma faktu, że firmy, których produkt chcesz kupić mogą stosować marketing szeptany, czasem manipulując nieco opiniami, na które możesz się natknąć w sieci.

W idealnym świecie marketing szeptany to tylko sprowokowanie dyskusji na temat marki lub produktu, skłonienie klientów do dzielenia się opiniami i wrażeniami z użytkowania produktów. W rzeczywistości jednak bywa z tym bardzo różnie. Sporo firm wykorzystuje w niezbyt etyczny sposób możliwości, jakie daje marketing szeptany, co sprawia, że z czasem klienci być może przestaną też ufać opiniom w internecie.

Jednak są firmy, które korzystają z tych narzędzi etycznie i w sposób umiejętny, do czego i Ciebie, jeśli uznasz, że marketing szeptany jest odpowiedni też dla Twojego biznesu, zachęcam. Prawdziwy, umiejętnie i uczciwie zastosowany marketing szeptany daje mnóstwo korzyści, może być niezwykle przydatnym narzędziem także w Twojej firmie. Jednak zanim zaangażujesz się w taką kampanię, albo zlecisz “szeptanie” firmie zewnętrznej, warto zastanowić się, czy akurat w Twoim przypadku przyniesie to korzyści.

Moim zdaniem marketing szeptany daje więcej korzyści dużym, rozpoznawalnym markom, ale także lokalnym biznesom usługowym. Jeśli więc masz gabinet fryzjerski, kosmetyczny czy biuro rachunkowe – odpowiednio przeprowadzona kampania marketingowa może być bardzo korzystna dla takiej działalności.

 

Marketing szeptany – jakie warunki muszą być spełnione, żeby zadziałał i przyniósł korzyści?

Przede wszystkim, jeśli chcesz używać marketingu szeptanego do promocji swojej firmy, musisz mieć dobry produkt. Bez tego wszystko prędzej czy później się sypnie, bo gdy klienci, których zdobędziesz będą niezadowoleni, znajdą sposób, żeby poinformować o tym Twoich potencjalnych nowych klientów. Marketing szeptany warto więc zacząć od doskonałych produktów.

Drugim etapem powinna być perfekcyjna obsługa klienta. Jeśli szukasz pomysłów na jak najlepszy customer experience, czyli doświadczenie klienta, zajrzyj do artykułu “Rozpieszczamy klientów”, z którego dowiesz się jak przekraczać oczekiwania i zatrzymać klienta na zawsze. Obsługa klienta jest niezwykle ważnym elementem działania każdej firmy. Okazuje się, że ludzie chętnie wydadzą o 14% więcej tylko po to, żeby być dobrze obsłużeni.

Kiedy masz dobry produkt i doskonałą obsługę klienta, możesz zabrać się za marketing szeptany.

Idealny marketing szeptany to taki, kiedy ludzie sami mówią o Tobie i Twoich produktach. Oczywiście dlatego, że są zachwyceni, zakochani i polecają Cię na prawo i lewo. Wystarczy wtedy zainicjować rozmowę na temat Twojego produktu czy usługi, żeby klienci wypowiedzieli się o nich pozytywnie.

Najlepiej by było, żeby Twoi klienci (a może nawet niekoniecznie klienci, ale po prostu osoby, które mówią o Twojej marce) kochali Cię na zabój. Jeśli potrafisz stworzyć prawdziwych ambasadorów Twojej marki, wyznawców, którzy z własnej woli będą walczyć o dobre imię Twoich produktów, to jesteś na dobrej drodze.

I o to w takim marketingu właśnie chodzi. O prawdziwe opinie, o rozmowę o produkcie czy marce. Nie o spamowanie forów internetowych, a tym bardziej nie o publikowanie fałszywych opinii na temat produktów.

 

Marketing szeptany to prawdziwa rozmowa!

Jednak, żeby ludzie rozmawiali, musisz też dać im temat do rozmowy. Musisz jakoś zapoczątkować dyskusję.

Sekrety najlepszych kampanii marketingu szeptanego to właśnie dobre tematy, zapoczątkowujące rozmowę o marce. Oprócz tematu ważne są jeszcze powody.

Ludzie będą o Tobie mówić jeśli:

  • dzięki temu poczują się mądrzy, ważni,
  • będą się przy tym fajnie bawić,
  • da im to poczucie przynależności do społeczności.

Dlatego daj dobry powód (jeden z powyższych) i śledź efekty.

 

Zapewnij też klientom narzędzia.

Fajny gadżet, karta ambasadora marki, coś czym będą chcieli się pochwalić przed znajomymi często jest wystarczające do zapoczątkowania dyskusji.

Ważne, żeby to było coś, o czym warto powiedzieć. Nie wystarczy, jeśli będzie po prostu fajne. Nikt nie dzwoni do znajomego w środku nocy z informacją, że został dobrze obsłużony w sklepie odzieżowym. Ale kiedy zapewnisz klientowi coś, co skłoni go do takiego telefonu, marketing szeptany masz po swojej stronie.

 

Marketing szeptany to też opinie i rekomendacje.

Jeśli powiedzmy prowadzisz gabinet kosmetyczny poproś klientów o wyrażenie opinii na Twoim fanpage’u albo stronie internetowej. Możesz zaproponować w podziękowaniu jakiś rabat lub gratis. Jeśli prowadzisz restaurację, zachęć do ocenienia zaraz po posiłku i maksymalnie ułatwiaj klientom takie działania.

Jeśli ocena, o którą prosisz wymaga założenia konta w jakimś serwisie, napisania eseju i przejścia 14-etapowej weryfikacji, możesz być pewna, że zrobią to tylko bardzo niezadowoleni klienci. Dlatego jeśli zależy Ci na naturalnym, samonapędzającym się marketingu szeptanym Twojego biznesu zadbaj o łatwość wyrażania opinii i zachęć klientów do tego, żeby się w takie dyskusje i oceny angażowali.

Jakie są cele i korzyści z marketingu szeptanego?

  • wysoka wiarygodność
  • stosunkowo niskie koszty
  • korzystny wpływ na pozycjonowanie strony
  • spore zasięgi
  • stopniowe budowanie rozpoznawalności marki
  • budowanie pozytywnego wizerunku marki

 

Marketing szeptany a efektywność działań

Istnieje obecnie całe mnóstwo firm, które zajmują się marketingiem szeptanym niezupełnie właściwie. Zamiast pisać w sposób wartościowy spamują po prostu fora internetowe, co nie przynosi oczekiwanych rezultatów, a tylko sprawia, że firma zaczyna być źle kojarzona.

Jeśli kampanie marketingu szeptanego są prowadzone prawidłowo, stopniowo powinnaś zauważać ich pozytywne efekty, w postaci zwiększenia sprzedaży, pozyskiwania nowych klientów, generowania większego ruchu na stronie internetowej, czy też wyższych pozycji strony w wyszukiwarce.

Naturalny marketing szeptany, uprawiany przez klientów, którzy oceniają Twoją markę i o niej dyskutują jest świetnym narzędziem pozyskiwania nowych klientów, którzy zanim zdecydują się na usługę lub produkt szukają opinii na jego temat w sieci.

Pamiętaj też, że efekty nie pojawią się z dnia na dzień, ale jeśli masz dobre produkty, klienci stopniowo przyłączą się do dyskusji, dzięki czemu koło będzie się nakręcać: klient kupi produkt – będzie zadowolony – napisze pozytywną opinię – następny klient skorzysta z rekomendacji – jeśli będzie zadowolony, znów napisze pozytywną opinię.

Taka właśnie jest idea marketingu szeptanego.

 

Jak stosować marketing szeptany

Najważniejsza jest tu uczciwość, nienachalność i naturalność kampanii.

Jeśli chcesz, żeby Twoja kampania była skuteczna, nie możesz oprzeć jej na spamie czy nachalnej promocji.

Marketing szeptany ma szeptać, a nie krzyczeć, warto więc robić to umiejętnie, albo przynajmniej zlecić komuś, kto w taki sposób to zrobi.

Jeśli będziesz prowadzić kampanię marketingu szeptanego spokojnie, cierpliwie i uczciwie, efekty powinny pojawiać się stopniowo, ale regularnie. Ważne jest zaplanowanie takiej kampanii i nie nastawienie się na natychmiastowy rezultat.

 

Błędy, które mogą zepsuć efekty działań marketingowych

Kiedy stosujesz marketing szeptany nieodpowiednio, nie tylko możesz zniweczyć efekty swoich działań, ale także narobić swojej marce więcej szkody niż pożytku. Najczęstsze błędy, które popełniają niezbyt doświadczeni „szeptacze” to:

  • umieszczanie postów na nieodpowiednich stronach albo forach niezwiązanych tematycznie z promowanym przedmiotem,
  • niewystarczająca wiedza na temat promowanego produktu,
  • niezaznajomienie się z tematyką danego forum,
  • rozpoczynanie nowych wątków i rozpoczynanie dyskusji od reklamy,
  • nieodpowiedni język oraz błędy językowe,
  • kopiowanie tych samych wpisów i umieszczanie w różnych miejscach
  • podszywanie się pod inne osoby, zakładanie fałszywych kont
  • pisanie nieprawdziwych opinii.

Na koniec zachęcam Cię do zastanowienia się, jak możesz lepiej wykorzystać opinie klientów na temat Twoich produktów lub usług. Jeśli nie chcesz płacić za kampanie marketingu szeptanego, możesz po prostu poprosić zadowolonych klientów o polecanie Cię znajomym i rodzinie – to właśnie marketing szeptany w swojej najczystszej i najbardziej efektywnej postaci.

 

Share.

Zostaw komentarz