Kiedy prowadzisz sklep, restaurację, salon kosmetyczny, czy jakikolwiek biznes, w którym Twój klient pojawia się fizycznie, być może warto zastanowić się nad tym, jak muzyka wpływa na Twojego klienta.
Na pewno słyszałaś, że może uspokajać, relaksować, aktywizować i wpływać na to, ile czasu Twój klient spędzi w twojej firmie. Ale czy przyszło Ci do głowy, że muzyka może… zagłuszać budżet?
Spis treści:
- Głośna muzyka i jej wpływ na Twojego klienta
- Spokojna muzyka i jej zupełnie odmienny wpływ na klienta
- Pochodzenie muzyki i jej wpływ na wybór produktów w Twoim sklepie
- Muzyka może też wpływać na wielkość napiwku!
Głośna muzyka i jej wpływ na Twojego klienta
Okazuje się, że głośna muzyka znacząco wpływa na decyzje zakupowe klientów. Zagłusza głos rozsądku. Nasz mózg jest przestymulowany, przeładowany bodźcami dźwiękowymi, przez co zostaje mu mniej „zasobów” i energii na podejmowanie racjonalnych decyzji i dokonywanie właściwych wyborów.
Głośna muzyka sprawia, że stajemy się znacznie bardziej podatni na wpływ reklamy, promocje, a także łatwiej ulegamy impulsom, a co za tym idzie kupujemy więcej i niekoniecznie to, czego akurat potrzebowaliśmy.
Kiedy głośna muzyka towarzyszy nam w restauracji, jemy i pijemy więcej, niż gdyby jej nie było.
Spokojna muzyka i jej zupełnie odmienny wpływ na klienta
Spokojna muzyka z kolei sprawia, że czujemy większą przyjemność z przebywania w danym sklepie, zostajemy więc w nim dłużej.
Pochodzenie muzyki i jej wpływ na wybór produktów w Twoim sklepie
Muzyka może też wpływać na nasze decyzje zakupowe w inny sposób. Może „torować”, czyli niejako nakierowywać nas w stronę konkretnych produktów lub decyzji.
Ciekawe badanie w sklepie z winami pokazało, że klienci kupowali częściej wina francuskie w dni, kiedy w sklepie grała francuska muzyka, a niemieckie, kiedy słuchali muzyki niemieckiej.
Co ciekawe, zdecydowana większość z nich w ogóle nie była świadoma, że podczas zakupów słuchali muzyki pochodzącej z danego kraju, a ci, którzy zauważyli ten fakt zaprzeczali, jakoby muzyka miała jakikolwiek wpływ na ich decyzję.
Muzyka może też wpływać na wielkość napiwku!
Kiedy w restauracji klienci słuchają muzyki, w której pojawiają się treści „prospołeczne”, jak dzielenie się, dobro dla innych, hojność, okazuje się, że chętniej dają większe napiwki kelnerom.
A Ty świadomie stosujesz muzykę w Twoim biznesie? Teraz, kiedy znasz jej wpływ na Twojego klienta, możesz zdecydować, jaki efekt chcesz osiągnąć.
Jeden komentarz
Byłam kiedyś na wykładzie pewnego senseliera, który w bardzo podobny sposób wypowiadał się na temat wpływu zapachów. Bardzo ciekawy wykład. Mnie osobiście odstraszają miejsca z głośną muzyką i staram się ich unikać. Jeśli idąc na drinka, kawę, obiad do restauracji czy ewentualne zakupy czuję się zirytowana i staję się bardzo opryskliwa, kiedy leci tam muzyka, której nie lubię, lub co gorsza, gdy jest zbyt głośna i agresywna. Psuje mi to cały tam pobyt, który w założeniu miał być czasem relaksu.