​Networking, czyli jak zbudować sieć kontaktów?

Wokół zjawiska networkingu narosło wiele stereotypów. Według niektórych jest to stwarzanie przedsiębiorcom okazji do klepania się po plecach. Inni uważają, że idzie się tam, żeby sprzedać swoje usługi jak na targu. W rzeczywistości jednak ideą jest łączenie ludzi o podobnych poglądach, wzajemne wsparcie i dzielenie się wiedzą. Przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu i dowiedzmy się, jak prawidłowo realizować założenia networkingowych spotkań.

Spis treści:

  1. Co to jest i na czym polega networking?
  2. ​Jak zacząć networking?
  3. Jak zbudować sieć kontaktów?
  4. Jak robić networking?
  5. Spotkania networkingowe
  6. ​Biznes networking – poznaj możliwe korzyści

​Co to jest i na czym polega networking?

Najprościej zdefiniujemy networking, określając to zjawisko jako proces pozyskiwania kontaktów oraz budowania i utrzymywani relacji w środowisku biznesowym. Może on zachodzić w świecie wirtualnym, jeśli przedsiębiorca zdecyduje się skorzystać z dobrodziejstw współczesności, jednak popularne są również spotkania twarzą w twarz, odbywające się w licznym gronie ludzi biznesu.

klub przedsiębiorczości
Spotkanie Klubu Przedsiębiorczości

Głównym celem takich interakcji w dłuższej perspektywie jest zdobywanie zleceń oraz nawiązywanie współprac biznesowych, jednak nie należy traktować spotkań networkingwych wyłącznie jako okazji do ubicia interesu. Wręcz przeciwnie, takie podejście może utrudnić nam skuteczne tworzenie sieci kontaktów. Warto stawiać na szczerość i przede wszystkim skupić się na poznaniu nowych ludzi oraz utrzymywaniu z nimi dobrych stosunków, bez względu na to, czy odniesiemy korzyści z takiej znajomości, czy nie. Często okazuje się, że odpowiednie nastawienie i szczera sympatia procentują po dłuższym czasie i przynoszą korzyści obu zyski.

​Jak zacząć networking?

Panuje przekonanie, że networking nie jest dla osób nieśmiałych lub introwertyków, jednak nie jest to prawda. Zacząć budować sieć kontaktów może każdy, a osoby nieco wycofane, które samodzielnie nie są w stanie zainicjować kontaktu, na spotkaniach i grupach networkingowych dostają szansę, aby zrobić to w przyjaznej atmosferze z ludźmi o podobnych poglądach i dzielących podobne doświadczenia. Właśnie dlatego warto jak najszybciej postawić pierwszy krok.

Od czego więc zacząć?

  • Internet – W sieci nie zabraknie okazji do nawiązania ciekawych znajomości na tle biznesowym. Wielu przedsiębiorców wykorzystuje w tym celu media społecznościowe, takie jak Facebook czy Instagram, a także platformy, które zostały stworzone głównie z myślą o łączeniu ludzi biznesu: LinkedIn oraz GoldenLine. Warto też szukać forów o przedsiębiorczości oraz grup, które zrzeszają biznesmenów. Internet to szybki, łatwy i niedrogi sposób na start w networkingu.
    forum coraz lepszych przedsiębiorców

      Forum Coraz Lepszych Przedsiębiorców na Facebooku
  • Cykliczne spotkania biznesowe – W Polsce funkcjonuje kilka organizacji networkingowych, które dają przedsiębiorcom możliwość poznania się i wymiany doświadczeń podczas cyklicznych spotkań. Warto zainteresować się, gdzie najbliżej nas odbywają się takie spotkania i zgłosić chęć członkostwa. Dzięki temu można poznać przedstawicieli regionalnych firm i dowiedzieć się, jak im się wiedzie. Koszt to często wpisowe oraz składka członkowska.

    spotkania BNI
    Spotkania orgaznizacji networkingowej BNI Polska
  • Eventy i konferencje – Wydarzenia kierowane do przedsiębiorców z różnych sektorów biznesu oraz spotkania branżowe zdecydowanie nie są stratą czasu. Oprócz przewidzianych przez organizatorów atrakcji czy wywiadów, networking często również jest powodem, dla którego eventy te cieszą się dużą popularnością. Często inicjatorzy przedsięwzięcia wyznaczają specjalny przedział czasowy na networking i stwarzają do niego korzystne okoliczności np. podczas wspólnego posiłku czy pokonferencyjnej integracji. Za cenę wejściówki można więc uścisnąć dłonie, a nawet porozmawiać przy piwie z przedsiębiorcami z całego kraju. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, w kolejnej edycji można wystąpić w roli prelegenta albo zostać wystawcą.

    konferencja semkrk
    Konferencja branżowa semKRK

Spośród tych opcji, warto wybrać na początek najbardziej dogodną i dopasowaną do swoich możliwości. Trzeba jednak pamiętać, że dołączenie do grupy czy pokazanie się w towarzystwie to dopiero zalążek biznesowej siatki kontaktów. O swojej obecności musimy przypominać, udzielać się i utrzymywać kontakty.

​Jak zbudować sieć kontaktów?

Każdy z nas jest połączony pewną siatką powiązań z innymi osobami. Prowadząc biznes siłą rzeczy nawiązywać będziemy również znajomości na tle zawodowym i tym samym poszerzać nasze zasięgi. Jeśli więc chcemy zacząć swoją przygodę z networkingiem, na początek warto zauważyć, kogo już mamy w naszej sieci kontaktów i sprawdzić potencjał tej znajomości na tle biznesowym.

Kogo z naszego otoczenia można dodać do sieci kontaktów?

  • Przedsiębiorcę z biura obok.
  • Znajomych z uczelni lub ze szkoły.
  • Osoby, z którymi pracujemy lub dla których wcześniej pracowaliśmy.
  • Rodzina i przyjaciele.
  • Specjaliści, z których usług korzystamy (lekarz, księgowa).
  • Ludzie z tych samych stowarzyszeń i organizacji, w których jesteśmy członkami.

Po takim podsumowaniu, warto zastanowić się, kogo jeszcze możemy potrzebować w sieci kontaktów i szukać takich osób na eventach networkingowych. Dobrym wyborem będą:

  • Przedsiębiorcy, którzy działają w pokrewnej branży.
  • Biznesmeni, którzy działają na tym samym lokalnym rynku.
  • Ludzie, z którymi łączy nas podobne spojrzenie na biznes.
  • Osoby, które są rozpoznawalne medialnie.
  • Ci, którzy posiadają dużą wiedzę i doświadczenie w biznesie.
  • Każdy, z kim dobrze się rozmawia.

​Jak robić networking?

Jeśli chcemy cieszyć się dobrymi efektami naszych działań, powinniśmy przede wszystkim rozprawić się z pewnymi mitami, które krążą na temat networkingu.

Mit 1: Sukces w networkingu mierzy się ilością rozdanych wizytówek.

Prawda: Nic bardziej mylnego. Rozdawanie wizytówek i nachalna autoprezentacja nie są mile widziane. Wręcz może to utrudnić nawiązanie wartościowych kontaktów. Nie ilość się liczy, a jakość. Poza tym, w networkingu nie chodzi jedynie o to, aby jak najwyraźniej zaznaczyć swoją obecność albo podać rękę jak największej liczbie osób. To przede wszystkim sposób na wymianę informacji i doświadczeń, co może zaowocować ciekawą znajomością.

Mit 2: Na spotkaniach networkingowych wszyscy chcą sprzedać swoje produkty i usługi.

Prawda: Intuicją podpowiada, że każdy przedsiębiorca dąży do sprzedaży i zysków, jednak w networkingu powinno to mimo wszystko zejść na dalszy plan. Ten, kto przyjdzie na spotkanie z postawą „obwoźnego sprzedawcy dywanów” ma bardzo małą szansę na szybką transakcję. Czasem się to zdarza, jednak na ogół korzyści materialne z nawiązanych znajomości przychodzą dużo później. Większość uczestników stara się więc jako korzyść widzieć miłą rozmowę, wymianę danych kontaktowych oraz następujący potem rozwój relacji.

Mit 3: Networking to zjawisko, które premiuje „lwy salonowe” świata biznesu i osoby o dużych kompetencjach społecznych, zamiast tych, którzy są naprawdę dobrzy w swojej dziedzinie.

Prawda: Nie da się zaprzeczyć, że przedsiębiorcy, którzy są kontaktowi, lubią rozmawiać, umieją słuchać i łatwo nawiązują nowe znajomości, mają w biznesie trochę łatwiej. Umiejętności interpersonalne są więc czymś, co warto w sobie rozwijać. Jednak samą „dobrą gadką” nie da się zamaskować pewnych braków. Networking w dużej mierze bazuje także na budowaniu zaufania. Nikt nie będzie polecał i sam korzystał z usług kiepskiego fachowca, tylko dlatego, że dobrze się z nim rozmawia, bo każdy musi dbać także o swoją reputację. Sieć networkingowa pomoże specjalistom w swojej dziedzinie zyskać zasłużone uznanie, a o tych, którzy słabo wykonują swoją pracę prawdopodobnie zaczną krążyć niepochlebne opinie.

Jakie są w takim razie dobre podstawowe zasady profesjonalnego networkingu, które pomogą zbudować sieć kontaktów?

  • Mniej mówić, więcej słuchać. Zamiast koncentrować się na autopromocji, lepiej wypadniemy pokazując zainteresowanie rozmówcami.
  • Warto udzielać się na grupach, pomagać i podpowiadać rozwiązania. Wówczas zostaniemy zapamiętani z dobrej strony.
  • O regularny kontakt trzeba dbać. Działań networkingowych nie powinno się kończyć na wymianie danych kontaktowych. Warto od czasu do czasu zainicjować rozmowę, zaprosić na spotkanie czy podesłać ciekawe materiały, aby podtrzymać dobre relacje.
  • Szukać ludzi z pokrewnych branż, którzy mogą nas polecać swoim klientom, zamiast szukać tylko tych, którzy zostaną klientami.
  • Dawać, a nie tylko brać. Zamiast oczekiwać, że inni będą wyświadczać nam przysługi, zastanówmy się, co sami mamy do zaoferowania.
  • Bycie autentycznym. Fałszywa uprzejmość i udawanie sympatii dla korzyści są sprzeczne z duchem networkingu. Podstawowym założeniem jest budowanie relacji opartych na zaufaniu i tworzenie przyjaznej atmosfery biznesu.

​Spotkania networkingowe

Jak wyglądają spotkania networkingowe? To zależy, kto je organizuje. Tak naprawdę zwykłe wyjście na piwo może być spotkaniem networkingowym, jeśli umawiasz się z drugim przedsiębiorcą po to, aby rozwijać znajomość i porozmawiać o interesach. Zazwyczaj jednak obok walorów towarzyskich, duży nacisk kładzie się na aspekt edukacyjny. Wiele organizacji networkingowych dba o to, aby na spotkaniach nie zabrakło ciekawych prezentacji i prelegentów z doświadczeniem. Zatem podczas takiej okazji można spodziewać się nie tylko rozmów i wymiany uprzejmości, ale również solidnej dawki wiedzy. Będzie czas, aby usiąść i zamienić kilka słów, ale można również posłuchać lub samemu wygłosić prezentację.

towarzystwa biznesowe
Towarzystwa Biznesowe

Biznes networking – poznaj możliwe korzyści

Skuteczny networking i konsekwentne budowanie relacji może przynieść wiele korzyści. Oczywiście trzeba liczyć się z tym, że nie wszystkie odczujemy od razu. Jednak zarówno o prowadzeniu biznesu, jak i o networkingu powinno się działać długofalowo.

Co można zyskać dzięki networkingowi?

  • Nowe doświadczenia, inspiracje biznesowe oraz dużo wiedzy.
  • Obycie towarzyskie oraz ciekawe znajomości.
  • Firma staje się rozpoznawalna i zyskuje twarz, a także wiarygodność.
  • Możliwość pozyskania nowych klientów małym kosztem.
  • Zlecenia zdobyte dzięki poleceniom.
  • Potencjalni partnerzy biznesowi.

Share.

Zawodowo pisze. Hobbystycznie czyta. Czas wolny od literek poświęca rodzinie, znajomym i kotu (niekoniecznie w tej kolejności). Jej tematyka to biznes, marketing i SEO.

Zostaw komentarz