Dobre relacje z ludźmi poprawiają jakość naszego życia. To stwierdzenie odnosi się zarówno do sfery prywatnej, jak i biznesowej. Przedsiębiorcy, którzy chętnie nawiązują kontakty, coraz częściej interesują się więc networkingiem. Niestety w pewnych kręgach postrzega się tego typu interakcje między ludźmi biznesu, jako próby nachalnej sprzedaży lub autopromocji. W rzeczywistości jednak takie praktyki nie są mile widziane. Warto zatem dowiedzieć się, jak wyglądają podstawowe zasady profesjonalnego networkingu.

Spis treści:

  1. Spotkanie networkinowe – co to?
  2. Co to jest sieć networkingowa?
  3. Zasady networkingu
  4. Networking – przykłady

Spotkanie networkinowe – co to?

Chociaż networking można również prowadzić przez internet, wyszukując potencjalnych kontaktów w sieci, to jednak często okazuje się, że przedsiębiorcy chętnie poznają się stając twarzą w twarz i licznie uczęszczają na spotkania networkingowe. Mimo że w teorii nad budowaniem znajomości biznesowych można pracować po prostu zapraszając na kawę właściciela sąsiedniej firmy, to jednak myśląc o spotkaniach networkingowych, często mamy na myśli większe eventy.

Wydarzenia takie mogą odbywać się cyklicznie i jeśli zapiszemy się do organizacji networkingowej, możemy spodziewać się licznych okazji do spotkań z innymi Członkami. Networking często bywa także ważną częścią dorocznych eventów, konferencji i targów. Niekiedy organizatorzy część networkingową wymieniają jako jedną z atrakcji danego wydarzenia i stwarzają sposobność do nawiązywania kontaktów (np. after party dla uczestników konferencji).

bisiness idea

Warto pamiętać, że celem spotkań networkingowych jest nie tylko zdobywanie znajomości, kontraktów czy polecanie się wzajemne. Bardzo istotna jest także edukacja biznesowa i dzielenie się doświadczeniami. Stąd częste prezentacje i przemowy wygłaszane przez praktyków biznesu, które są stałym elementem wielu takich zgromadzeń.

Dowiedz się więcej o organizacjach networkingowych.

Co to jest sieć networkingowa?

Kolekcja wizytówek od różnych przedsiębiorców albo wypełniona książka adresowa w telefonie – czy można to nazwać siecią networkingową? Może to być zalążkiem takowej, jednak w networkingu liczy się jakość kontaktów, a nie ich ilość. Zatem włączyć do swojej sieci możemy tych przedsiębiorców, z którymi mamy zbudowaną relację. Co więcej, musimy o nią dbać, spotykać się, dzwonić lub mailować, i to nie tylko wtedy, gdy pracujemy wspólnie nad projektem lub czegoś potrzebujemy.

Kogo można włączyć do swojej sieci networkingowej?

  • Lekarza, prawnika, księgowego i innych, z których usług korzystamy.
  • Znajomych ze sfery prywatnej, którzy działają w biznesie.
  • Przedsiębiorców, którzy mają firmy po sąsiedzku.
  • Ludzi biznesu spotkanych na konferencjach i eventach branżowych.
  • Członków tej samej organizacji networkingowej.

Zasady networkingu

W networkingu panują pewne zasady. Część jest określona formalnie przez organizacje, które zajmują się zrzeszaniem przedsiębiorców. Inne, chociaż nieoficjalne, koniecznie trzeba znać, żeby skutecznie rozwijać swoją siatkę kontaktów. Ten, kto pominie networkingowy savoir-vivre, raczej nie spotka się z pozytywnymi reakcjami.

Oto kilka podstawowych zasad, o których warto pamiętać:

  • Filozofia givers gain jest silnie zakorzeniona w idei networkingu. Przychodząc na spotkania po to by sprzedać, pokazać się i coś zyskać, a jednocześnie nie dając nic w zamian, nie zyskamy sobie sprzymierzeńców. Należy zatroszczyć się o swój wkład w relacje z innymi.
  • Warto słuchać. Czasem nawet lepiej słuchać niż mówić. Powinniśmy umieć okazywać zainteresowanie rozmówcą i starać się poznać drugą osobę.
  • Starajmy się utrzymać kontakt po spotkaniu, nawet jeśli nie mamy w tej chwili z tego żadnych korzyści biznesowych.
  • Unikajmy nachalnej autopromocji, ale jednocześnie starajmy się dobrze wypaść. Warto się przygotować i dobrze zastanowić, w jaki sposób chcemy reprezentować naszą firmę. Nie trzeba ćwiczyć uścisku dłoni, ale dobrze jest spisać sobie najważniejsze rzeczy, które chcemy o sobie opowiedzieć.
  • Szukajmy osób z pokrewnych branż i takich, które mają podobne spojrzenie na biznes. To daje potencjał na dalszą współpracę.

>Networking – przykłady

Jak więc wygląda networking na przykładach? Wymienić można trzy podstawowe formy działań networkingowych:

Szukanie kontaktów w sieci – wlicza się w to udzielanie się na forach dla przedsiębiorców, chociaż nie da się ukryć, że moda na fora dyskusyjne nieubłaganie przemija. Mimo to ludzie biznesu chętnie korzystają też z mediów społecznościowych. Warto udzielać się na odpowiednich grupach i dać się poznać jako pomocna osoba.

grupa fb

Spotkania, za którymi stoją organizację networkingowe – dobrym przykładem tutaj są cykliczne spotkania Członków BNI Polska. Większość z nich odbywa się według 20-punktowego planu, który skutecznie sprawdza się od lat.

bni

 

Eventy i konferencje – wydarzenia około-biznesowe same w sobie są świetną okazją do nawiązywania kontaktów. Jednak jeśli w czasie wystąpień prelegentów nie uda się nikomu podać wizytówki, najczęściej można zrobić to w trakcie części integracyjnej. Przykładem jest SEO & Content Camp.

whitepres

Share.

Zawodowo pisze. Hobbystycznie czyta. Czas wolny od literek poświęca rodzinie, znajomym i kotu (niekoniecznie w tej kolejności). Jej tematyka to biznes, marketing i SEO.

Zostaw komentarz