Wydawać by się mogło, że w niewielkich miastach przedsiębiorcy mają mniejsze szanse na rozwój i powodzenie w biznesie. Przeglądając oferty współpracy franczyzowej, bardzo często możemy natrafić na wzmiankę w sekcji wymagań franczyzodawcy, dotyczącą minimalnej liczby mieszkańców miejscowości, w której chcielibyśmy otworzyć placówkę. Dużą konkurencją dla sklepów stacjonarnych w mniej zaludnionych lokacjach jest także intensywnie rozwijająca się branża e-commerce. Jednak według Google, użytkownicy wciąż interesują się lokalnymi sklepami i wyszukują pobliskich placówek, w których mogą obejrzeć produkty na miejscu lub odebrać towar zamówiony online. Oznacza to więc, że dla biznesmena, który zna zapotrzebowanie lokalnego rynku i umiejętnie łączy działalność stacjonarną z widocznością w Google, otwierają się całkiem spore perspektywy. Oto 5 pomysłów na sklep w małym mieście. 

trends

Spis treści:

  1. ​Sklep spożywczy
  2. ​Pamiątki i upominki
  3. Sklep​ monopolowy
  4. ​Second hand
  5. ​Punkt apteczny

​1. Sklep spożywczy

Na ogólnodostępne produkty spożywcze zawsze istnieje zapotrzebowanie, więc jeżeli nasz sklep będzie miał dobrą lokalizację np. w pobliżu osiedla mieszkalnego, zawsze będziemy mogli liczyć na przypływ klientów. Badania wykonane w 2020 przez Instytut Badań Rynkowych na zlecenie Polskiej Izby Handlowej pokazują, że mieszkańcy mniejszych miast chętnie robią zakupy w lokalnych sklepach spożywczych. 

pih
źródło: pih.org.pl

​2. Pamiątki i upominki

Jeśli miasteczko, w którym chcemy otworzyć nasz biznes znajduje się w pobliżu miasta uczęszczanego przez turystów, możemy pokusić się o otwarcie sklepu z pamiątkami oraz upominkami. Oprócz pocztówek i magnesów, warto także posiadać asortyment aktualizowany sezonowo, taki jak świąteczne ozdoby w okolicach Bożego Narodzenia lub produkty okolicznościowe np. kartki urodzinowe czy gadżety na wieczór kawalerski. Tego rodzaju biznes warto prowadzić z wyczuciem czasu i w porę zamawiać towary, które mają szansę się sprzedać.

3. Sklep​ monopolowy

Oferta sklepu monopolowego może być skierowana zarówno do zamożnego klienta, gustującego w wykwintnych trunkach, cygarach i tym podobnych ekskluzywnych produktach, jak i do przeciętnego konsumenta. Tutaj opłaca się dobrze znać swoją klientelę i dostosować asortyment do jej potrzeb. Obroty takiego przybytku można zwiększyć, jeśli zdecydujemy się być otwarci 24h.

źródło: https://www.pkobp.pl/

​4. Second hand

Wizyta w tzw. lumpeksie nie jest już dla nikogo powodem do wstydu. Dawanie drugiego życia ubraniom stało się modne już kilka lat temu i teraz nie brakuje amatorów odzieżowych okazji w second handach. Zamknięcie galerii handlowych w okresie pandemii również przyczyniło się do zwiększenia liczby klientów w lumpeksach. Jeśli więc chcemy skorzystać na tym koncepcie, powinniśmy wybrać dobrą lokalizację i wystrzegać się konkurencji. Kluczową kwestią jest także prezentacja towaru. Ubrania nie powinny być brudne, zniszczone i pogniecione, a my powinniśmy zadbać o ich właściwą ekspozycję na sklepie. Dobrym pomysłem jest także wystawianie części asortymentu na aukcjach internetowych.


52 pomysły na rozwój działalności? Sprawdź tutaj


​5. Punkt apteczny

Punkt apteczny to propozycja nie tyle dla przedsiębiorców z mniejszych miast, co rozwiązanie, które można zastosować wyłącznie na wsi, czyli tam gdzie nie ma ogólnodostępnej apteki. Dla biznesmena oznacza to niemal zerową konkurencję. Należy pamiętać, że w punkcie aptecznym nie wyrabia się leków na miejscu i nie sprzedaje substancji psychotropowych czy środków odurzających. Jednak w przeciwieństwie do apteki, aby uruchomić taki punkt, nie trzeba być farmaceutą.

źródło: stat.gov.pl
Share.

Zostaw komentarz