Promować sklep internetowy możesz na wiele sposobów. Niektóre z nich wymagają sporych inwestycji. Jednak są i takie, które możesz wykorzystać bez ogromnych nakładów finansowych. Na te z kolei będziesz musiała poświęcić nieco więcej czasu.
Poniżej znajdziesz aż 11 sposobów, które możesz wykorzystać, żeby zareklamować swój sklep internetowy i dotrzeć do nowych klientów.
Spis treści:
- Reklama na Facebooku
- Promocja na grupach na Facebooku
- SEO
- Blogowanie i wartościowe treści
- AdWords oraz zakupy Google
- Porównywarki cenowe
- Bannery reklamowe
- Google maps i wirtualny spacer
- Współpraca z influencerami
- Znajdź partnerów
- Naklejka z adresem sklepu na samochodzie
1. Reklama na Facebooku
To zdecydowanie sposób najprostszy, ale też wymagający trochę wiedzy i wydatków. Zachęcam Cię, żebyś zanim zaczniesz promować sklep na Facebooku dowiedziała się jak to robić, żeby było skutecznie i niewielkim kosztem.
W tej kwestii za bardzo nie doradzę, bo sama dopiero się uczę tego tematu, ale na pewno znajdziesz w sieci mnóstwo materiałów na ten temat. Zadbaj o umieszczenie pixela Facebooka na swojej stronie, żeby sprawnie prowadzić akcje remarketingowe, co pozwoli Ci zaoszczędzić sporo na kosztach reklamy.
2. Promocja w grupach na Facebooku
To sposób tańszy, ale wymagający sporo czasu i pracy. W wielu grupach są dni promocyjne, kiedy można zamieszczać linki do swoich sklepów i biznesów. Wykorzystuj tą formę promocji, ponieważ może nie jest wyjątkowo skuteczna i nie przynosi natychmiastowych efektów, może jednak wspomóc inne sposoby reklamy Twojego sklepu.
3. SEO
To jeden z ważniejszych elementów promocji sklepu internetowego w sieci. Powinnaś od samego początku zadbać o dobrą optymalizację sklepu pod kątem wyszukiwarek (właściwie to google, bo większość Twoich klientów używa tej właśnie). Przede wszystkim zadbaj, żeby opisy produktów były unikalne, żeby nie kopiować i nie powielać tych samych treści. Postaraj się używać w opisach słów kluczowych, zadbaj o to, żeby produkty były opisane dokładnie, żeby klienci znaleźli w Twoim sklepie wszystkie informacje, których szukają.
Zadbaj o zdjęcia, ale też o to, żeby każde z nich miało odpowiedni tytuł i atrybut “alt”. Zadbaj o odpowiedni czas ładowania strony oraz o to, żeby była responsywna, czyli wyświetlała się poprawnia na urządzeniach mobilnych. Większość klientów będzie trafiało do Twojego sklepu przy pomocy smartfona, nie zaniedbuj więc tego elementu.
Pozycjonuj stronę uczciwie i legalnie, dbaj o tak zwany długi ogon, czyli frazy bardziej szczegółowe, po których klienci mogą trafiać do Twojego sklepu szukając produktów, które spełniają określone kryteria. Warto zastanowić się co wpisuje w wyszukiwarkę klient szukający konkretnego produktu. Nie zawsze osoba, która wpisuje hasło “kurs online” jest zainteresowana właśnie zakupem kursu. Taka zainteresowana zakupem osoba wpisze raczej “jak wyceniać produkty” (jeśli szuka kursu na temat cen), albo “jak wybrać zdjęcie do reklamy” (kiedy jest zainteresowana webinarem o tym samym tytule).
Wyszukiwarki to ciągle najważniejsze źródło klientów dla sklepów internetowych, warto więc poświęcić trochę czasu na optymalizację Twojego sklepu pod tym kątem, jeśli chcesz zdobywać nowych klientów.
4. Blogowanie i wartościowe treści
Blog będzie doskonałym dodatkiem, który pomoże Ci wypozycjonować sklep internetowy. Pozwala na tworzenie ciągle nowych, wartościowych treści, dzięki którym pozyskasz ruch z wyszukiwarek w Twoim sklepie. Pamiętaj, żeby artykuły, które przygotowujesz były unikatowe, czyli żebyś nie kopiowała treści z innych sklepów lub blogów, ponieważ wyszukiwarki rozpoznają takie praktyki i na pewno nie przyczyni się to do dobrych efektów promocji Twojego sklepu czy bloga.
Jak tworzyć treści, które przyciągają klientów przeczytasz tutaj
Najlepiej, żeby rozwiązywały problem Twoich potencjalnych klientów oraz zawierały frazy kluczowe, po których klienci mają do Twojego sklepu trafić. Wartościowe artykuły mają jeszcze taką zaletę, że wykorzystują prawo wzajemności. Jeśli dasz komuś coś wartościowego, jego naturalną potrzebą jest chęć odwdzięczenia się. Dlatego znacznie chętniej zostanie Twoim klientem.
Artykuły blogowe nie tylko pozycjonują sklep. Pozwalają Ci nawiązać relację z czytelnikiem, sprawiają, że Twój potencjalny klient ma okazję, żeby Cię poznać i polubić. Zdobywasz jego zaufanie. A zaufanie to bardzo ważny element każdego biznesu.
Blog pozwala Ci też pokazać Twoją firmę “od kuchni”, a klienci takie rzeczy po prostu uwielbiają. Poza tym sprawia to, że postrzegamy firmę jako bardziej “ludzką”, kiedy widzimy ludzi, którzy ją tworzą. Ostatnio panuje coraz większa moda na taką ludzką twarz i autentyczność w biznesie, zresztą bardzo słusznie, bo to właśnie lubią klienci.
Kiedy widzimy, że za czymś stoi człowiek, łatwiej nam taką firmę polubić, zapamiętać, zaufać.
Kiedy zaczniesz pisać bloga firmowego skup się na sprawach ważnych dla Twoich klientów, ponieważ pisanie o tym, jak wspaniała jest firma niekoniecznie wzbudzi ich zainteresowanie. Ludzie bardzo lubią wszystko, co skupia się na nich, lubią podpatrywać innych, ale niekoniecznie interesują się sukcesami i historią Twojego biznesu.
I bądź konsekwentna. Blog firmowy nie ściągnie do Ciebie setek klientów w pierwszym tygodniu istnienia. Regularnie dodawaj nowe, interesujące i wartościowe treści, a w końcu wyszukiwarki (i klienci) powinni docenić Twoje starania. Wiele osób zaczynających promować sklep internetowy pisząc bloga zniechęca się bardzo szybko, bo nie widzi spektakularnych efektów. Pamiętaj, że każdy biznes (sklep internetowy także) to długofalowa inwestycja, która wymaga regularnej pracy, a na efekty często trzeba poczekać. Daj sobie czas, rozwijaj bloga, a efekty w końcu się pojawią.
5. AdWords oraz zakupy Google
Kolejną formą reklamy sklepu internetowego może być płatna reklama w Google AdWords. Jeśli możesz sobie na nią pozwolić, może się okazać, że jest to dobry sposób na pozyskanie dodatkowych klientów do twojego sklepu. Ten sposób promocji jednak wymaga nieco nakładów finansowych. Rozliczasz się z Google co prawda jedynie za kliknięcie, a nie za wyświetlenie twojej reklamy, jednak w przypadku, kiedy chcesz reklamować dużo różnych produktów, może się to okazać bardzo kosztowne.
Reklama w Google AdWords może przybierać różne formy.
Najbardziej popularną są linki sponsorowane, które wyświetlają się na pierwszych trzech pozycjach w wynikach wyszukiwania. Podczas przygotowywania reklamy w Google AdWords pamiętaj o tym, dobrze dobrać frazy kluczowe. Twoja reklama będzie wyświetlana klientom, którzy akurat szukają konkretnego produktu lub usługi. Dobrze żebyś najpierw stworzyła strategie która pozwoli ci docierać tylko do klientów zainteresowanych twoim produktem lub usługą, ponieważ w innym przypadku możesz wydać na reklamę znacznie więcej, niż to konieczne, przy zupełnie nieciekawych efektach.
Podobną do AdWords formą płatnej reklamy są zakupy google. Podczas wyszukiwania konkretnych produktów użytkownikowi wyszukiwarki wyświetlają się boxy z fotografiami, cenami produktów oraz nazwami sklepów internetowych. Tutaj również płacisz za kazde przekierowanie klienta na stronę Twojego sklepu.
6. Porównywarki cenowe
Innym sposobem na skuteczną promocję sklepu internetowego są porównywarki cenowe. Okazuje się, że sam portal ceneo.pl odwiedza miesięcznie kilkanaście tysięcy użytkowników. Porównywarki cenowe mogą być więc dobrym źródłem ruchu w Twoim sklepie. Tym bardziej, że odwiedzające je osoby zwykle poszukują już konkretnego produktu. Na dodatek konwersja, czyli % osób, które dokonują zakupów po przejściu na stronę sklepu wynosi ponad 3%, więc całkiem sporo. Porównywarki zapewniają wielu sklepom dodatkowe 20% ruchu z wyszukiwarek. Dlatego warto zadbać o obecność Twojego sklepu w porównywarkach. Jeśli będziesz rozważać taką opcję zastanów się, czy zacząć od jednej, najpopularniejszej przeglądarki, czy od razu pojawić się w kilku różnych. Każda z nich bowiem ma nieco inny regulamin i politykę cenową, dlatego zanim zaczniesz – zrób najpierw rekonesans.
W przypadku, kiedy reklamujesz swój sklep internetowy w porównywarkach cenowych pomyśl o zastosowaniu strategii loss leader. Jest to strategia, która polega na umieszczeniu w porównywarce produktu w takiej cenie, która jest wyjątkowo konkurencyjna, ale Ty na tym produkcie nie zarabiasz. Kiedy klient wchodzi na stronę Twojego sklepu najczęściej oprócz tego niezwykle taniego produktu zamówi też inne rzeczy, zarobisz więc dopiero na dodatkowym zamówieniu. Jednak nawet jeśli kupi tylko ten przeceniony produkt, zyskujesz jego dane, które możesz później wykorzystać i zaproponować takiej osobie kolejne produkty.
7. Bannery reklamowe
Możesz umieścić za opłatą bannery reklamowe z ofertą Twojego sklepu w różnych serwisach, które odwiedzają osoby z Twojej grupy docelowej. Możesz zapłacić za taką promocję na przykład na portalach ogłoszeniowych, ale możesz też dogadać się z kimś, kto prowadzi serwis zbliżony tematycznie do Twojego sklepu.
8. Google maps i wirtualny spacer
Dodaj firmę do google maps, a jeśli masz też sklep stacjonarny pomyśl o wirtualnym spacerze. Potrzebny Ci do tego będzie fotograf ze specjalną licencją od google, ale warto się o taką sesję postarać. Wirtualny spacer to jednorazowa inwestycja, ponieważ Google nie pobiera za to żadnych opłat – zapłacisz tylko za wykonanie zdjęć. Co to daje? Klient zobaczy Twoją firmę od środka. To wzbudza zaufanie.
Wiele biznesów bardzo zyskuje na tej formie promocji, ponieważ ludzie lubią wiedzieć z kim mają do czynienia, a także co zastaną na miejscu. Zwłaszcza, jeśli kupujemy coś przez internet, obejrzenie wnętrza stacjonarnego sklepu daje nam większe poczucie bezpieczeństwa zakupu.
9. Współpraca z influencerami
Fajnym sposobem na promocję sklepu internetowego jest nawiązanie współpracy z influencerami. Poszukaj poczytnych blogów w branży, którą się zajmujesz. Skontaktuj się z autorami i zaproponuj współpracę. Może to być produkt do przetestowania w zamian za recenzję, może to być prowizja za zakup konkretnych produktów z linku partnerskiego lub przy użyciu kodu rabatowego, który zaproponujesz czytelnikom bloga. Może to być artykuł sponsorowany na temat produktów z Twojej oferty. Możliwości jest mnóstwo. Warto stosować ten kanał docierania do nowych klientów, ponieważ blogi cieszą się sporym zaufaniem czytelników, a klienci coraz częściej polegają właśnie na opiniach blogerów podczas zakupów w sklepach internetowych.
10. Znajdź partnerów
W każdej branży jest tak, że ktoś inny robi coś, co uzupełnia Twoją ofertę, a Twoje produkty mogą być przydatne dla jego klientów. Poszukaj takich partnerów, możecie dogadać się, że wzajemnie będziecie promować swoje sklepy.
Możesz zaoferować zniżkę dla klientów partnera. Jeśli sprzedajesz herbatę, dogadaj się ze sklepem, który sprzedaje filiżanki. Klienci będą zadowoleni, jeśli przy okazji załatwiania jednej sprawy uda im się znaleźć ciekawy sklep, w którym mogą od razu kupić produkty komplementarne. Możesz zostawiać bony zniżkowe w sklepach stacjonarnych i w ten sposób promować sklep internetowy.
11. Naklejka z adresem sklepu na samochodzie
To niedroga forma promocji, a może sprawić, że dowiedzą się o Twoim sklepie zupełnie nowi klienci. Masz szansę dotrzeć do osób, do których nie docierasz promując sklep w internecie. Postaraj się, żeby adres sklepu nie był zbyt długi i trudny do zapamiętania, na takiej reklamie nie musisz umieszczać „www”, ponieważ większość osób (i wyszukiwarka) wiedzą już, że od tych liter zaczynają się adresy stron internetowych i nie trzeba ich już nawet wpisywać.
Taki adres będzie łatwiejszy do zapamiętania i zwiększasz szanse, że klient odszuka Twój sklep.
TUTAJ ZNAJDZIESZ ŚWIETNE NAKLEJKI W DOBRYCH CENACH
I na koniec…. Istnieje mnóstwo sposobów na to, jak promować sklep internetowy. Nie musisz ograniczać się wyłącznie do działań online. Wykaż kreatywność i zapisuj wszelkie pomysły. Inspiruj się innymi branżami, może coś wykorzystasz u siebie.
Masz jakieś sprawdzone sposoby na to, żeby promować swój sklep internetowy?
20 komentarzy
Bardzo przydatne rady. Większość z nich co prawda znałam,ale dobrze, że mogłam raz jeszcze sobie je przypomnieć.
Ja akurat współpracuję z Ceneo, bo chciałabym trochę zarobić na moim blogu. Póki co, idzie mi jak po grudzie, ale może za krótko tam jestem.
Pozdrawiam i zapraszam do siebie.
Dziękuje Agnieszka 🙂
adwords to super metoda, ale niestety nie zawsze jest opłacalna
A stosujesz wykluczające słowa kluczowe w swojej kampanii? Może to być jeden z powodów brak opłacalności Twojej kampanii.
Nieopłacalna? O czym ty w ogóle piszesz. Google Adwords to mega skuteczna i opłacalna metoda, trzeba tylko bardzo dobrze się znać na tworzeniu tego typu kampanii reklamowej. Nie problem wydać 1000 zł i nie zauważyć różnicy. Twoje pochopne stwierdzenie wynika z braku wiedzy w tym temacie. Nie twierdzę, że tworzenie naprawdę dobrych kampanii Adwords jest łatwe, ale jak ktoś się zna to jest bardzo opłacalne.
Nie zawsze opłacalna to nie to samo co nieopłacalna. Moim zdaniem (ale też nie mam dużego doświadczenia w adwords) znacznie prościej ustawić reklamę na Facebooku i łatwiej dotrzeć w ten sposób do potencjalnych klientów. Pewnie wszystko zależy od branży i grupy docelowej.
Każdy też ma nieco inne doświadczenia. Rzeczywiście – jeśli dobrze ustawisz kampanię adwords – będzie opłacalna, ale dla początkujących, którzy nie bardzo wiedzą jak się za to zabrać – nie zawsze. 🙂
Bardzo fajny zestaw porad dla ludzi chcących wypromować swój sklep internetowy. Chociaż brakuje informacji o tym jaki skrypt najlepiej wykorzystać do stworzenia sklepu. Bo nie wszystkie są przyjazne i mają łatwe zarządzanie. A to też ważne przy promocji abyśmy mogli jak najwięcej zrobić sami. Fajny artykuł o platformach wykorzystywanych do tworzenia sklepów z podziałem na komercyjne i darmowe da się znaleźć tutaj https://www.grupa-tense.pl/blog/platformy-do-sprzedazy-w-internecie/ to tez moim zdaniem może się przydać osobą które chcą otworzyć i wypromować swój sklep.
Jednak jedną z najważniejszych elementów promowania sklepu w Internecie jest budowa odpowiedniego Page Ranku.
Marketing mediów społecznościowych sprowadza się oczywiście do podnoszenia świadomości marki. Twoje „polubienia” na Facebooku są dobrym wskaźnikiem popularności online, ale czy są to kliknięcia, które naprawdę Cię interesują. Czy płacenie za reklamy na Facebooku naprawdę się opłaca?
Sztuką jest skupienie się na tym, na czym polega reklama na FB, wykorzystanie analityki do tworzenia ukierunkowanych reklam, a także angażowanie się w małe badania metodą prób i błędów.
Dzięki reklamom na Facebooku możesz kierować reklamy na bardzo konkretne dane demograficzne – i właśnie to powinieneś zrobić. Nie ma sensu w reklamować deskorolek babciom na Podkarpaciu. Konkursy to świetny sposób na zwiększenie zaangażowania, ale jeśli dodasz im dodatkowego impetu dzięki reklamom na Facebooku, będziesz mógł uzyskać adres e-mail od każdego uczestnika, jako dodatkowy bonus do powiększenia twojej listy mailingowe.
Blog to chyba obecnie najwięcej dająca propozycja. Oczywiście blog musi mieć dużą wartość merytoryczną, bo tak to nie da za dużo tzw. content marketing dla zainteresowanych
Prowadzę sklep internetowy, mam stronę na Facebooku, Instagramie i zaczęłam współpracę z dwoma rozpoznawalnymi blogerkami, ale ostatnio wpadłam też na pomysł, żeby wprowadzić marketing smsowy, o którym sporo czytałam. Znalazłam firmę playsms.pl która zapewnia funkcjonalną platformę dzięki której możemy wysyłać krótkie wiadomości sms np. z promocjami w sklepie. Myślę że to będzie dobra alternatywa do tego co zrobiłam do tej pory i sklep uzyska nowych klientów.
O ile adwords jest często sprawą oczywistą przy pozyskiwaniu Klientów, o tyle pozycjonowanie sklepów internetowych (seo) nie jest już taką prostą sprawą. Pozornie problem przy doborze słów kluczowych, które mają promować sklep jest pierwszym ważnym krokiem, ale znacznie trudniejszym zadaniem jest dobór odpowiedniej firmy pozycjonującej sklep – tutaj polecam wnikliwą ocenę kompetencji i nie podpisywanie umów na czas określony (12 miesięcy, 24 miesiące itd).
Blog jest dobrym narzędziem promującym biznes, jednak musi być dobrze zoptymalizowany, aby wyniki (tematy z bloga) pojawiały się w wyszukiwarce, oraz aby był przydatny dla czytających – wtedy jak najbardziej spełnia swoje zadanie
Świetny poradnik na początek, jeśli ktoś chce rozkręcić biznes bez dużych środków.To jest często właśnie problem osób zakładających sklep – chcą dorobić, ale nie mają dużego wkładu. Warto wtedy potraktować poważnie promocję i poświęcić jej najwięcej czasu.
Warto zapoznać się z podstawami, jednak jeżeli będziemy robili to co wszyscy, otrzymamy podobny wynik do wszystkich. Jeżeli chcesz czegoś więcej lub czegoś innego, wtedy musisz znaleźć własną ścieżkę promocji sklepu
Bardzo dobry poradnik, ciekawe sposoby promocji 🙂
Spodobał nam się pomysł z Google Maps i Wirtualny Spacer o czym wcześniej nie pomyśleliśmy.
Cześć! Bardzo fajny artykuł, myślę, że początkujące osoby mogą sporo z niego wynieść. A w razie pytań dot. promocji sklepu na Facebooku, służę pomocą 🙂
Aby dobrze wypozycjonować swój sklep warto zadbać o to, by dobrze wyglądał. Budowa sklepu internetowego ma wpływ na odbiorców, w końcu ma zachęcać do dokonania zakupów. Nie można więc lekceważyć kwestii estetycznych licząc na to, że samo pozycjonowanie pomoże zdobyć klientów. Zdecydowanie lepiej poprosić firmę z branży o wykonanie najlepszego i dedykowanego pod działalność sklepu, niż korzystać z gotowych silników, które są dużym ograniczeniem.
Chcąc mieć natychmiastowy efekt, uważam, że najrozsądniej jest zdecydować się na reklamę w Google Adwords – wtedy, od razu pozyskuje się klientów i nie trzeba czekać na efekty pozycjonowania…
Jeżeli nie poświęcimy czasu na prowadzenie systematycznych działań w zakresie promowania i pozycjonowania naszego sklepu internetowego to musimy zgłosić się do fachowca. Długofalowe i regularnie działania są bardzo ważne, aby zdobyć i utrzymać pozycje na określone słowa kluczowe.
Ja korzystam z kampanii produktowej w google i są fajne efekty. Teraz może jeszcze zdecyduję się na reklamę w facebooku.