W wielu domach sprzęt sieciowy taki jak router jest już od dawna obecny. Nie będzie więc dla nikogo nowiną, że ogromną zaletą tego rozwiązania jest wygoda w dostępie do internetu, którą daje on swoim użytkownikom. Umożliwia on bowiem wielu urządzeniom jednoczesne łączenie się z siecią bezprzewodowo. Nie tylko komputery i laptopy mogą korzystać z takiego udogodnienia. Także telefony, tablety, telewizory czy konsole, które są wyposażone w moduł Wi-Fi, będzie można w ten sposób połączyć z internetem. Jednak to, co dla nowoczesnej rodziny wiąże się z wygodą i swobodnym dostępem do rozrywki, w firmie jest często koniecznością. Dlatego warto poświęcić trochę czasu, aby wybrać odpowiedni router do celów biznesowych.

Spis treści:

  1. Router do biura i nie tylko – gdzie się sprawdzi taki sprzęt?
  2. Jaki router do firmy? – rodzaje urządzeń
  3. Router do małej firmy – na co zwrócić uwagę?

Router do biura i nie tylko – gdzie się sprawdzi taki sprzęt?

Wyposażenie biura to kluczowa kwestia, o którą należy zadbać, jeszcze zanim wpuści się do firmy pracowników. Bez odpowiednich mebli i sprzętów, funkcjonowanie takiej placówki nie będzie możliwe. Jednak w momencie, kiedy na miejscach staną już biurka, laptopy zostaną podłączone do prądu, a drukarki, niszczarki i kserokopiarki staną się powszechnie dostępne, nie może też zabraknąć dostępu do internetu. Trudno oczekiwać od pracowników, aby do celów służbowych wykorzystywali swój własny pakiet danych. Należy więc wyposażyć budynek firmowy w router, dzięki któremu każdy będzie miał bezproblemowy dostęp do sieci, bez utrudnień i z możliwie szybkim łączem. 

wykres
W 2001 roku 88,4 polskich firm nie posiadało dostępu do internetu! Źródło: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości “Internet w firmie”, raport z 2001 roku

Co więcej, nie tylko w biurze router jest urządzeniem, które obowiązkowo trzeba posiadać. Dostęp do bezprzewodowego internetu warto zapewnić także klientom w restauracji czy kawiarni. U fryzjera oraz wszędzie tam, gdzie klient musi czekać na swoją kolej, również będzie to mile widziane. W miejscach noclegowych także powinno się pozwalać gościom na korzystanie z Wi-Fi. W przeciwnym razie mogą szybko udać się do konkurencji. Niewiele jest obecnie rodzajów działalności, które nie skorzystałyby na posiadaniu routera. Kluczową kwestią jest więc dobranie urządzenia do potrzeb swojej działalności. 

wykres
Źródło: “Wykorzystanie Internetu w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw w opinii menedżerów” Budzanowska-Drzewiecka M., Lipińska A.

Jaki router do firmy? – rodzaje urządzeń

Wyróżniamy kilka rodzajów routerów, a wśród nich znajdować się będą modele przewodowe. Ten typ routera łączy się z siecią zewnętrzną przy pomocy kabla. Jeśli zdecydujemy się skorzystać z oferty operatora telefonicznego lub z sieci osiedlowej, to właśnie z tego modelu będziemy najprawdopodobniej korzystać. Warto mieć na uwadze, że przy tej opcji można liczyć na stabilność połączenia oraz większe bezpieczeństwo. Z tego względu na router przewodowy decydują się często urzędy czy instytucje, a nierzadko także firmy prywatne. 

Innym rodzajem urządzeń sieciowych są routery bezprzewodowe. Do ich zalet należy przede wszystkim mobilność oraz kompaktowy rozmiar, co sprawia, że łatwo je przenosić, bez konieczności ingerencji w skomplikowane okablowanie. Jakość sygnału zależna może być od miejsca, w którym ustawimy urządzenie. W tego typu router zaopatrzymy się u operatora komórkowego.

Router do małej firmy – na co zwrócić uwagę?

Mała firma wynajmująca open space lub pokój w biurowcu nie będzie raczej decydować się na zakup urządzenia ze skomplikowanym okablowaniem. Tutaj zaletą będzie raczej mobilność urządzenia. Mikroprzedsiębiorca raczej nie musi udostępniać internetu na aż tak dużą ilość urządzeń, jak np. urząd, niemniej jednak ważne jest, aby wydajność zaspokajała potrzeby wszystkich pracowników. Ważna jest także kwestia bezpieczeństwa, czyli np. funkcja blokowania anonimowych połączeń, filtry pakietów oraz ochrona przed blokadą usług (tzw. atakami DoS). 

wykres
Źródło: Raport “Bezpieczeństwo ma znaczenie. Raport Deloitte i Gazeta.pl: polska edycja badania na temat bezpieczeństwa informacji w Internecie.”

 

Share.

Zostaw komentarz