Rok 2020 zapamiętamy przede wszystkim przez pryzmat pandemii COVID-19. Warto jednak zdawać sobie sprawę także z jego pozytywnych aspektów. Wiele firm przeprowadziło od dawna zapowiadaną transformację cyfrową, oswoiliśmy się z pracą zdalną i przenieśliśmy wiele codziennych aktywności do świata online.

Istnieją branże, które mijający rok zamykają z rekordowymi wynikami. Jedną z nich jest e-commerce – sprzedaż w sklepach internetowych przerosła najśmielsze oczekiwania ich właścicieli. Klienci Sky-Shop zanotowali nawet o 70% większe wyniki sprzedażowe niż w analogicznym okresie w 2019 roku.

Sprzedaż przeniosła się do sieci

W ciągu zaledwie dziesięciu miesięcy w Polsce dwa razy zamknięto sklepy w galeriach handlowych. Badanie firmy Proxi.cloud przeprowadzone we wrześniu 2020 roku wskazuje, że ruch w takich placówkach był o 54% niższy niż w podobnym czasie rok wcześniej. Co ciekawe, sklepy były jeszcze wtedy otwarte.

Czy oznacza to, że ludzie przestali kupować?

Oczywiście, że nie – po prostu przenieśli się do sklepów online. Zgodnie z raportem Cyfrowe Płatności 2020 zrealizowanym przez Izbę Gospodarki Elektronicznej 27% ankietowanych osób potwierdziło, że z powodu pandemii częściej robi zakupy w Internecie.

Co więcej, z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w 2020 roku odsetek osób w wieku 16–74 lata kupujących przez Internet w ciągu ostatnich 12 miesięcy wyniósł 60,9% – czyli o 7 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej.

W Sky-Shop przez cały rok obserwowaliśmy wzrosty w wartości zamówień w sklepach prowadzonych na naszej platformie w porównaniu do roku poprzedniego. Wyniki są imponujące – oto dokładne liczby:

Jakie produkty kupowaliśmy najchętniej w 2020 roku?

Pierwszy kwartał roku przyniósł ogromne zainteresowanie wszelkimi preparatami odkażającymi oraz maseczkami. Utrzymuje się ono do dziś – jednak na mniejszą skalę niż w marcu czy kwietniu.

Z kolei zamknięcie siłowni, lokali gastronomicznych i instytucji kultury sprawiło, że konsumenci zainteresowali się zakupem przedmiotów, które dostarczają rozrywki i pozwalają dbać o formę, jak ebooki, gry planszowe czy hantle. Z oczywistych względów wzrosło także zainteresowanie elektroniką i akcesoriami biurowymi, umożliwiającymi komfortową pracę zdalną.

(Wnioski na podstawie danych z Google Trends).

Bardzo istotnym zjawiskiem jest również powstanie wielu nowych internetowych sklepów spożywczych. Przed pandemią zakupy artykułów żywnościowych online oferowali przede wszystkim giganci, jak Tesco, oraz kilka aplikacji. Dziś produkty spożywcze możemy kupić przez Internet nawet od małych, osiedlowych sprzedawców.

Kto w roku 2019 wpadłby na to, że w 2020 będzie kupować lody przez Internet? Tymczasem wiosną sklep internetowy na platformie Sky-Shop założyła firma Grycan. Podobne przykłady można mnożyć.

Nowe nawyki konsumentów

Sam wzrost sprzedaży internetowej to nie jedyne wyzwania, jakie rok 2020 przyniósł branży e-handlu. Obawa przed zakażeniem oraz widmo kryzysu gospodarczego wykształciły, a w niektórych przypadkach spopularyzowały, nowe nawyki u klientów sklepów internetowych, które ich właściciele muszą dziś brać pod uwagę.

Sprzedaż lokalna

Ograniczenia w przemieszczaniu się i zamknięcie sklepów sprawiło, że nawet niewielkie biznesy musiały zacząć szukać klientów gdzie indziej niż do tej pory.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, lokalne sklepiki, cukiernie, piekarnie, a nawet restauracje w 2020 rozpoczęły sprzedaż w Internecie. To zrozumiałe, że nie dostarczają one produktów na terenie całego kraju, a ograniczają dostawy do określonego obszaru. Klientów wcale to nie odstrasza – a wręcz przeciwnie, daje im to gwarancję świeżości produktów, a w dodatku pozwala wspierać okoliczne, znajome firmy.

Dostawa bezkontaktowa

Wiosną mijającego roku to pojęcie na stałe weszło do słownika e-commerce. Chodzi oczywiście o formę dostawy, która nie wymaga kontaktu z kurierem.

Na popularności zyskały więc takie rozwiązania, jak pozostawianie przesyłki pod drzwiami, ale przede wszystkim punkty odbioru, wśród których królują Paczkomaty – między innymi dzięki możliwości zdalnego otwierania skrytek z poziomu aplikacji.

Rodzime produkty

Zamknięcie wielu gałęzi gospodarki i wynikające z tego konsekwencje dla wielu osób były ważną lekcją na temat funkcjonowania państwa i ekonomii w ogóle. Sporo konsumentów zrozumiało, że wydawanie pieniędzy u polskich przedsiębiorców ma sens. 

Dlatego kraj produkcji dla wielu osób jest dziś istotnym kryterium zakupu – warto o tym pamiętać i starać się to eksponować.

Założenie sklepu internetowego to dziś kilka chwil

Dzięki oprogramowaniom e-commerce takim, jak Sky-Shop, sklep internetowy może założyć dziś praktycznie każdy – nawet w ciągu jednego dnia. Nie jest potrzebna wiedza technologiczna ani umiejętności graficzne. To właśnie dostęp do takich rozwiązań umożliwił uruchomienie wielu sklepów internetowych w 2020 roku.

A jak to działa?

Zakładając konto, otrzymujesz dostęp do gotowego oprogramowania. Korzystając z intuicyjnego panelu administracyjnego, uzupełniasz niezbędne dane, dodajesz produkty i dostosowujesz warstwę wizualną sklepu do swoich preferencji. Od razu możesz się cieszyć  dostępem do setek integracji z narzędziami, które ułatwią Ci start w e-commerce. Co więcej, możesz sprzedawać nie tylko za pośrednictwem samego sklepu, ale także Allegro, eBay i marketplace’ów.

Otwierając sklep na Sky-Shop, zyskujesz:

  • możliwość korzystania z ponad 1200 funkcji,
  • elastyczne pakiety abonamentowe, dzięki którym płacisz tylko za te funkcje, z których naprawdę korzystasz,
  • sklep zaprojektowany w technologii RWD,
  • intuicyjny panel administracyjny,
  • gotowe integracje z ponad 330 hurtowniami,
  • gotowe integracje z Allegro, eBay, marketplace’ami, systemami płatności, kurierami oraz narzędziami marketingowymi,
  • aplikację mobilną do zarządzania sklepem,
  • bezpłatne wsparcie techniczne.

Możesz testować platformę bezpłatnie przez 14 dni – bez żadnych zobowiązań.

Podsumowanie

Podsumowując 2020 rok, możemy stwierdzić, że zakupy online to dziś równoprawna część handlu. Firmy, które do tej pory wstrzymywały się rozpoczęciem działalności w sieci, teraz uznają Internet jako biznesową konieczność.

A co przyniesie przyszłość?

Sporo mówi się dziś o tym, że prawdopodobnie nigdy nie rozstaniemy się już z maseczkami. Dlaczego więc mielibyśmy się żegnać z nowo zdobytymi nawykami i często nawet umiejętnościami, które czynią nasze życie bezpieczniejszym i wygodniejszym?

Autor: Katarzyna Kwartnik, Content Marketing Specialist w Sky-Shop.pl
Share.

Zostaw komentarz