Ludzka twarz angażuje uwagę. Intuicyjnie to wiemy. Specjaliści od reklamy wykorzystują ten fakt, żeby tworzyć bardziej skuteczne i angażujące kampanie. W tym artykule chcę podać Ci kilka ciekawostek, o których być może nie słyszałaś.
Spis treści:
- Jak postrzegamy twarz?
- Co interesuje nasz mózg?
- Twarz budząca zaufanie
- Jak ta wiedza może przydać Ci się w biznesie?
- Inne składniki zaufania
Jak postrzegamy twarz?
Żeby wyrobić sobie opinię na czyjś temat, potrzebujemy czasu.
Bardzo niewiele czasu. Między 33 a 100 milisekund.
To mniej niż potrzebują nasze oczy do swoich sakadowych ruchów (czyli do przemieszczenia się pomiędzy dwoma punktami, jak podczas czytania), więc dosłownie wyrabiamy sobie zdanie na czyjś temat „na pierwszy rzut oka”.
Co interesuje nasz mózg?
Mózg chce jak najszybciej ocenić, czy osoba, którą widzimy, to ktoś, kogo należy unikać, czy wręcz przeciwnie. Cechą, którą ZAWSZE oceniamy patrząc na ludzką twarz jest to, czy dana osoba jest godna zaufania.
Na jakiej podstawie oceniamy to tak szybko?
Ciała migdałowate w naszych mózgach decydują na podstawie wzorca ekspresji mimicznych. Widząc jakąś ekspresję mimiczną automatycznie zakładamy, że nie jest ona chwilowa, tylko wiąże się z jakąś stałą cechą danej osoby.
Jeśli wiec wykryjemy na twarzy oznaki gniewu, nasze ciała migdałowate natychmiast wywnioskują, że to osoba, której należy unikać. Jeśli zobaczymy oznaki radości – będziemy chcieli przebywać z tą osobą.
Twarz budząca zaufanie
Najważniejsze elementy dla oceny zaufania to układ brwi i ust.
Twarz z oznakami ekspresji gniewu, czyli ściągnięcie brwi ku sobie i ku dołowi, a także zaciśnięte usta z lekko skierowanymi w dół kącikami raczej nie wzbudzi zaufania.
Najbardziej wzbudza zaufanie twarz z lekko uniesionymi łukami brwiowymi (mikroekspresja zaskoczenia) i kącikami ust skierowanymi symetrycznie ku górze (delikatny uśmiech).
Jak ta wiedza może przydać Ci się w biznesie?
1. Uważnie dobieraj zdjęcia do swoich materiałów reklamowych
Ludzie mają tendencję do przenoszenia uczuć, które wzbudzi w nich modelka ze zdjęcia na Ciebie i Twoją markę. Zadbaj więc o to, żeby te uczucia były pozytywne, a twarz z Twojej ulotki budziła zaufanie. Zadbaj o uśmiechnięte i budzące zaufanie zdjęcia w swojej firmie. Klienci przeniosą wrażenie, które powstanie w ich mózgach i powiążą je z Twoją marką.
2. Poważnie porozmawiaj z fotografem
Kiedy wybierasz się na sesję wizerunkową, miej na uwadze, że ekspresja mimiczna i mowa ciała bardzo wpływają na odbiór Ciebie przez potencjalnych klientów. Może zdjęcie ze skrzyżowanymi na piersiach rękami wygląda pięknie, ale często jego przekaz na poziomie nieświadomym nie jest do końca taki, jakiego byś chciała. Dlatego warto mieć świadomość tego, jak mózg klienta reaguje na to, co widzi, ponieważ niechcący możemy narobić sobie wiele złego na przykład nieodpowiednim zdjęciem, czy nawet nieświadomym wyborem koloru.
3. Uśmiechaj się
Uśmiechu nigdy dosyć. Uśmiech budzi zaufanie, wprawia drugiego człowieka w bardzo przyjemny nastrój, a nieświadomie ten przyjemny nastrój przypisany zostanie następnie Twoim produktom i usługom. Kiedy klient wchodzi do Twojej firmy masz 33 milisekundy, żeby wywołać dobre (lub złe) pierwsze wrażenie. Potem już będzie za późno.
Inne składniki zaufania
Oprócz twarzy oczywiście zaufanie budujesz na wiele sposobów. Opiszę sposoby na wzbudzenie zaufania do Twojej marki w osobnym artykule.
Pamiętaj jednak, że wiele drobnych szczegółów sumuje się na całościowy obraz Ciebie i Twojej firmy w oczach klienta, a pierwsze wrażenie możesz zrobić tylko raz. Masz na to 33 milisekundy!
Podobał Ci się ten artykuł?
Udostępnij!
3 komentarze
Najważniejszy jest uśmiech! Łabie bariery i rozluźnia atmosferę. 🙂
Tak 🙂
Najważniejszy jest uśmiech! Łamie bariery i rozluźnia atmosferę.