Wiosna niby w pełni, ale jakby wciąż trochę się ociąga. Ale są tacy, co jednak wiosenne porządki robią. A ty? Ociągasz się razem z wiosną? Może czas zabrać się do roboty i posprzątać nieco w swoim biznesie?

Zauważyłaś, że Twój biznes zapadł w zimowy sen i nie bardzo wiesz, jak go dobudzić?

Może spróbuj kilku z tych sposobów na powiew świeżości w Twojej firmie.

Spis treści:

  1. Uporządkuj przestrzeń.
  2. Uporządkuj komputer.
  3. Posprzątaj swoje myśli.
  4. Załatw wreszcie tę trudną rozmowę.
  5. Naostrz narzędzia.
  6. Wyrzuć to, co niepotrzebne.
  7. Jeszcze raz przejrzyj biznesplan.
  8. Przyjrzyj się systemom w firmie.
  9. Odśwież pracowników.
  10. Odśwież klientów.
  11. Posprzątaj finanse.
  12. Uzupełnij braki.

1. Uporządkuj przestrzeń

Fizycznie. Posprzątaj biurko, umyj podłogi, okna, opróżnij kosze na śmieci, pozbądź się sterty papierów zalegających gdzieś w kącie od miesięcy. Postaw gdzieś wazon ze świeżymi kwiatami (w końcu to wiosenne porządki), zmień coś w wystroju Twojego miejsca pracy.

2. Uporządkuj komputer

Tam to dopiero lubi się zbierać bałagan. Czasem przyda się przejrzeć i posegregować foldery, dokumenty, maile, sprawy, które odkładasz na potem. Zastanów się, czy wszystkie newslettery, które zasubskrybowałaś nadal są dla Ciebie wartościowe. Sprawdź, czy czasem nie obserwujesz zbyt wielu fanpage’y czy znajomych na Facebooku. Sprawdź, czy grupy, do których należysz dają Ci realną wartość. Jeśli nie – opuść je, wypisz się z newsletterów, przestań obserwować niektóre strony.

3. Posprzątaj swoje myśli

Każdy ma czasem bałagan w głowie. Wyrzuć te wszystkie niedokończone i niezałatwione sprawy na kartkę, a już samo to pozwoli Ci poczuć się trochę “lżej” i spojrzeć na wszystko z nieco innej perspektywy. Może masz jakieś nowe pomysły, które tlą się gdzieś nieśmiało i nie mają odwagi przebić się z zakamarków Twojej głowy na światło dzienne? Spisz je, nabiorą mocy (albo i nie), ale nie będą zagracać Ci miejsca.

4. Załatw wreszcie tę trudną rozmowę

Odwlekasz w nieskończoność jakąś rozmowę z pracownikiem? Z dostawcą? Z klientem? Załatw to wreszcie, a poczujesz przypływ zupełnie nowej energii. Czasem takie niezałatwione sprawy blokują nas na wielu płaszczyznach.

5. Naostrz narzędzia

Przyjrzyj się Twoim narzędziom pracy. Może dałoby się zamienić je na lepsze? Może jest coś, co pozwoli Ci przyspieszyć i zautomatyzować Twój biznes? Może są nowsze aplikacje? Może wersja premium? Może nowy laptop usprawni Twoją pracę? Znajdź te obszary, w których wiesz, że mogłabyś pójść do przodu dzięki nowym narzędziom.

6. Wyrzuć to, co niepotrzebne

Przeanalizuj spotkania, które zaplanowałaś, przyjrzyj się Twojemu kalendarzowi. Czy naprawdę wszystko, co tam wpisałaś jest niezbędne? Czy to tylko sprawy, którymi się zajmujesz “bo tak”?

Może niektóre rozmowy telefoniczne czy spotkania tak naprawdę do niczego nie prowadzą i można spokojnie zlecić je komuś innemu, albo zupełnie wykreślić? Może płacisz jakiś abonament za usługę, której już nie potrzebujesz?

7. Jeszcze raz przejrzyj biznesplan

Zobacz, co już jest nieaktualne. Sprawdź, czy pojawiło się coś nowego. Odgrzeb swoje cele, marzenia, wizję. Uaktualnij wszystko i jeszcze raz się zastanów nad Twoim biznesem. Pozwoli Ci to spojrzeć za swoją firmę z większej perspektywy, nabrać dystansu i prawdopodobnie wpaść na kilka nowych pomysłów lub rozwiązać kilka problemów.

8. Przyjrzyj się systemom w firmie

Może już od dawna coś wymaga przeorganizowania? Może jest coś, co możesz uprościć albo poprawić? Wiosenne porządki to idealny moment na drobne (lub większe) udoskonalenia. Jeśli jeszcze wszystko nie jest usystematyzowane, może właśnie teraz powinnaś zabrać się za stworzenie tych systemów? Przygotuj szablony, checklisty, gotowce, które ułatwią Ci pracę i pomogą zwiększyć produktywność.

9. Odśwież pracowników

Nie musisz od razu wszystkich zwalniać i zatrudniać nowych. Ale może czas trochę ich zaktywizować? Wyślij pracowników na szkolenie, zapewnij im coś nowego (może wyjazd integracyjny). Zaproponuj burzę mózgów, może wspólnie ustalicie coś fajnego, co pozwoli rozruszać team.

10. Odśwież klientów

Twoi klienci też zdążyli nieco przysnąć? Wymyśl coś, co przypomni im o Twojej firmie. Napisz, zadzwoń, wyślij coś zabawnego. Zrób porządki w miejscu, w którym gromadzisz dane swoich klientów. Może okazać się, że część z nich zmieniła adres, telefon, lub już dawno u Ciebie nie kupuje, to też dobra okazja, żeby się do nich odezwać.

11. Posprzątaj finanse

Jeśli dawno już nie zaglądałaś do budżetu czas najwyższy zrobić tam porządek. Zobacz, gdzie uciekają pieniądze firmowe, gdzie możesz oszczędzić, w co możesz zainwestować. Jeśli nie do końca wiesz jak się za to zabrać – zobacz tutaj jak ogarnąć budżet w firmie (a może uda Ci się jeszcze zapisać na warsztat dotyczący budżetu!).

12. Uzupełnij braki

Zamów toner do drukarki, tusz do pieczątki, nowe wizytówki. Upewnij się, że masz wszystkie materiały, których używasz na codzień. Zaoszczędzi Ci to sporo czasu i nerwów. Będziesz przygotowana i spokojniejsza.

Share.

10 komentarzy

  1. Chyba już zaczęłam. Jednak skoro nauczyłam się gryźć słonia po kawałku, zaczęłam od przestrzeni w domu. Moja komoda przewietrzyła się – to i o minimalizm zadbałam. Wiosną, jakoś tak naturalnie mamy ochotę do oczyszczania swojego otoczenia. Przyznam, że o komputerze mi przypomniałaś. Bardzo często o nim zapominam – a pliki się cały czas mnożą. 🙂

    • szczesliwawbiznesie dnia

      Beata świetnie, że działasz! To jest ta “drobnostka”, dzięki której jedni idą do przodu, kiedy inni ciągle stoja w miejscu i narzekają.

  2. Magdalena Górecka dnia

    Mi się udało ostatnio posprzątać komputer, bo użyłam aplikacji blokującej dostęp do internetu 😀

    • szczesliwawbiznesie dnia

      Haha super! 😀 Tak, to niestety tak działa – chwilkę nie ma internetu i czas się rozciąga…

    • szczesliwawbiznesie dnia

      Super, że wpis Cię zainspirował. Czasem w każdej dziedzinie życia trzeba zrobić porządek. A może to jakiś sposób, żeby przywołać wreszcie tą wiosnę?

  3. Magda-Lekka Zmiana Mamy dnia

    O tak – takie porządki są wskazane :)) Warto też przejrzeć różne papiery – ja jestem takim typem zbieracza, czasem zapisuję różne pomysły na kartce , a później te kartki leżą , a pomysł już dawno zrealizowany 🙂 Co ciekawe – można też “dokopać się ” do pomysłu, o którym może zapomniałyśmy 🙂
    Porządek na komputerze zrobiłam właśnie całkiem niedawno, posegregowałam – tak to dopiero szybko robi się bałagan 🙂 Ale już na szczęście jest dużo lepiej :))

    • szczesliwawbiznesie dnia

      Magda to fakt, jak tez przy okazji porządków “papierologicznych” często znajduję mnóstwo ciekawych pomysłów. To jest ta przyjemna strona sprzątania 🙂

  4. Świetny artykuł 🙂 Bardzo mi się przyda teraz, bo mam straszne zamieszanie na blogu. Chcę wprowadzić dużo zmian, robię newsletter i takie porządki chyba są niezbędne.

    • szczesliwawbiznesie dnia

      Dzięuję! Cieszę się niezmiernie, że artykuł się przydał. Trzymam kciuki za porządki na blogu i zapraszam częściej. 🙂

Zostaw komentarz