Chociaż obecnie różne gałęzie biznesu przenoszą się do internetu, wielu przedsiębiorców, czy to ze względu na branżę czy model biznesowy, prowadzi działalność stacjonarnie. Zysk właściciela punktu handlowego, usługowego czy gastronomicznego uzależniony jest od wielu czynników, spośród których niewątpliwie bardzo istotnym jest odpowiednia lokalizacja. Preferowane są ruchliwe okolice w centrach miast, gdzie na co dzień kręci się wielu ludzi lub galerie handlowe, do których przychodzą liczne osoby z intencją zakupową, nastawione na wydanie pieniędzy. Zdawać by się mogło, że lokale w galeriach handlowych zarezerwowane są wyłącznie dla dużych marek oraz znanych sieci sklepów, które są w stanie płacić niemałe pieniądze za wynajem takiej miejscówki. Jednak dla mniejszych przedsiębiorców, którym budżet nie pozwala na taką inwestycję, istnieje tańsza alternatywa, a jest nią otwarcie wyspy handlowej, która znajdować się będzie w galerii. Czy decyzja o postawieniu wyspy jest opłacalna? Jakie kroki należy podjąć, by otworzyć stoisko? Poniżej najważniejsze informacje.

źródło: raport PwC

​Wynajem wyspy – kiedy się sprawdzi?

Wyspa handlowa pozornie może wydawać się mniej prestiżowym stanowiskiem do zaprezentowania klientom swojego biznesu, niż lokal o znaczącym metrażu, jednak taka forma ekspozycji ma swoje niewątpliwe zalety. Dużym atutem jest przede wszystkim widoczność. Potencjalni klienci będą natykać się na wyspę z naszymi towarami i mimowolnie rzucą na nie okiem, nawet jeśli planowali udać się tylko do jednego, konkretnego punktu. To z kolei daje nam okazję na zainteresowanie ich naszą ofertą. Dlatego też wyspa handlowa sprawdzi się dobrze przy sprzedaży akcesoriów do telefonów, spinek, biżuterii, kosmetyków i różnych drobiazgów, które kupuje się „przy okazji”. Dobrym pomysłem jest też otwarcie małej gastronomii, cukierni czy stoiska z przekąskami, które można złapać w rękę i ruszyć na dalsze zakupy. Aromatyczny zapach kawy czy świeżych wypieków roztaczający się wokół wyspy, będzie dodatkowym czynnikiem, korzystnie wpływającym na Twój biznes. Mimo tych atutów, należy mieć świadomość, że stoisko ma swoje ograniczenia. Stosunkowo niewielki metraż utrudnia ekspozycję towaru, jeśli jest go zbyt wiele. Wystawka na wyspie powinna być przemyślana i nie zawierać zbyt wiele zlewających się ze sobą elementów. Powinno się unikać wrażenia, że na wyspie panuje chaos i zawsze dbać o porządek. Z tego względu tego typu miejscówka może nie być odpowiednia, jeśli planujemy sprzedawać ubrania. Zbyt duży asortyment, często przeglądany przez klientów, będzie po czasie wyglądał niechlujnie, a sprzedaż utrudni brak komfortowego miejsca na przebieralnię.

pwc
źródło: raport PWC

​Jak wynająć wyspę w centrum handlowym?

Wynajęcie wyspy w centrum handlowym wymaga zawarcia umowy z właścicielem powierzchni, na której chcemy eksponować nasze towary. Czynsz może zostać naliczony zależnie od tego ile m2 zajmuje stoisko lub całościowo. Warto pamiętać, że do miesięcznej kwoty czynszu mogą zostać doliczone także inne opłaty, na przykład za serwis, marketing czy media. W przypadku lokali, umowa najmu najczęściej jest zawierana na okres 5 lub 10 lat, jednak w jeśli chodzi o wyspy, może trwać ona znacznie krócej np. 6 miesięcy lub rok. Kolejną ważną kwestią, jeśli chodzi o otwarcie własnej wyspy jest projekt stoiska, który przyciągnie wzrok klienta i umożliwi odpowiednią ekspozycję naszych dóbr. Możliwe jest także, że wyspę będzie trzeba dostosować do indywidualnych wymagań galerii handlowej. Niekiedy wytyczne dotyczyć będą jedynie przepisów przeciwpożarowych oraz wymiarów, ale może zdarzyć się, że cały koncept wizualny będzie musiał zgadzać się z odgórnymi założeniami właściciela powierzchni.

Share.

Zostaw komentarz