Szczęśliwe rozmowy o biznesie. Odcinek 1: dr Anna Kowalska-Baron

Szczęśliwe rozmowy o biznesie. Odcinek 1: dr Anna Kowalska-Baron

Pomysł rozmawiania o biznesie ze wspaniałymi kobietami powstał spontanicznie, ale spotkał się z ogromnym odzewem równie szybko, jak wykiełkował. Bo uczenie się i czerpanie inspiracji od tych, które z powodzeniem prowadzą swoje biznesy to świetny sposób na rozwijanie się i poszerzanie swoich biznesowych horyzontów.

Pozwala nie tylko spojrzeć na prowadzenie firmy jako na coś, co jest możliwe i osiągalne dla wielu kobiet, ale także daje szanse poznania ciekawych sposobów, które te kobiety wykorzystują na co dzień, żeby rozwijać swoje firmy.

Zapraszam na pierwszy wywiad z serii „szczęśliwe rozmowy o biznesie” z  dr Anną Kowalską-Baron stomatologiem, która naprawdę kocha to co robi.

Jak długo prowadzisz firmę i jak się zaczęła Twoja przygoda z biznesem?

Działalność rozpoczęłam w 2000 roku. moim marzeniem było, by leczyć Pacjentów „inaczej”. Inaczej, mam na myśli kompleksowo, holistycznie. Jestem stomatologiem. Moją misją jest leczenie nie tylko zębów. marzeniem jest, by Pacjenci czuli potrzebę zgłaszania się do gabinetu systematycznie, na przeglądy profilaktyczne, a nie tylko, gdy coś się wydarzy. Nie zgadzałam się z leczeniem państwowej służby zdrowia, ponieważ nie było to leczenie, tylko zaleczanie, nie było i nie jest do dnia dzisiejszego poszukiwań pierwotnej przyczyny schorzenia. Nadal leczy się objaw, nie przyczynę.

Czym się zajmuje Twoja firma?

Stomatologia estetyczna, odtwórcza, protetyka, chirurgia, implanty, ortodoncja, stomatologia dziecięca.

Opowiedz nam trochę o…

Jestem stomatologiem. Interesuje mnie całościowe, kompleksowe leczenie. Jestem ekspertem w dziedzinie stomatologii estetycznej odtwórczej oraz w leczeniu i rehabilitacji stawu skroniowo- żuchwowego.

Zęby nie są samodzielnym tworem w jamie ustnej. Funkcjonowanie zębów jest nieodłącznie związane z funkcjonowaniem układu mięśniowego twarzy, z funkcjonowaniem stawu skroniowego.

Bardzo dużą wagę przykładam do odbudowy zęba. Po to zęby zostały stworzone z całą swoją makro- i mikrostrukturą, by to szanować i w ten sam sposób odbudowywać zęby. Już pierwszy nieprawidłowo odbudowany ząb powoduje zaburzenia w układzie mięśniowym i stawowym twarzy. Początkowo zaburzenia nie są odczuwalne przez Pacjenta, gdyż nasz organizm potrafi wiele wybaczyć, ale po jakimś czasie zaczyna boleć głowa, szyja, kark, barki, ucho. Pacjent zaczyna szukać pomocy u laryngologa, neurologa bądź ortopedy. Specjaliści mówią, że wszystko jest ok, a dolegliwości nie ustępują. A przyczyna jest błaha- źle odbudowany ząb. Zwracam Pacjentom na to uwagę.

Także edukuję Pacjentów, uczę wraz z zespołem prawidłowej higieny jamy ustnej. Proszę sobie wyobrazić, że 17% naszego społeczeństwa nie posiada szczoteczki do zębów! A ponad 90 % ma próchnicę!

Zwracam uwagę, że zęby połączone są z organizmem siecią drobnych naczyń krwionośnych. Jeśli ząb zaatakowany jest próchnicą, która jest chorobą bakteryjną, to te same bakterie krążą po całym organizmie.

Zwracam uwagę, że nieleczone zęby są powodem wielu chorób, nawracających infekcji gardła, zatok, zapalenia wsierdzia, nerek, problemy żołądkowe, itd. Zwracam uwagę na to, że każdy brakujący ząb należy uzupełnić, gdyż braki zębowe sieją spustoszenie w organizmie.

Drugim kierunkiem naszej pracy jest stomatologia dziecięca. Czym skorupka za młodu nasiąknie… Stworzyłam autorski program profilaktyczny „Od pierwszego ząbka do matury”. Edukujemy rodziców w zakresie higieny jamy ustnej, przypominamy o wizytach  kontrolnych dzieci, prowadzimy stomatologicznie dzieci od pierwszego ząbka.

Jak zdobywasz klientów/pacjentów? Co najlepiej działa w przypadku Twojego biznesu?

najlepszą reklamą jest polecenie mojej kliniki przez innego Pacjenta, przez Pacjenta, który był leczony w naszej klinice. Jego zadowolenie z usług jest najlepszą reklamą.Jest to tzw. reklama szeptana…

Jakie sposoby promocji kompletnie się w Twojej firmie nie sprawdzają?

Nie stosuję promocji z podtekstem rabatu. U mnie to nie działa. Nie chcę także, by rabaty były czynnikiem pozyskującym nowych Pacjentów. Stosujemy materiały i sprzęt najwyższej jakości, przykładamy olbrzymią wagę do wszystkich procedur, nieustannie się szkolimy. Dbamy o wysokie standardy przyjmowania Pacjenta. To wszystko wpływa na cenę usługi. Stosując rabat, na czymś musimy zaoszczędzić- nie tędy droga.

Co było dla Ciebie dotąd największym biznesowym wyzwaniem i jak sobie z nim poradziłaś?

Na studiach medycznych nie jesteśmy uczenia komunikacji, nie jesteśmy uczeni wystąpień publicznych.

Uwielbiałam pracę w gabinecie, ale miałam problem z wystąpieniami, opowiadaniem o mojej pracy publicznie. Któregoś dnia zaproponowano bym poopowiadała, o mojej pracy, zareklamowała moją klinikę, „zareklamowała” moje usługi, poopowiadała, dlaczego należy się u mnie leczyć.

Nie wiedziałam jak podejść do tematu, co mam powiedzieć. Potrzebowałam sporo czasu, by przygotować krótką prezentację, by siebie sprzedać, by poopowiadać o swoich umiejętnościach.

Krepowałam się opowiadać, że nieustannie się szkolę, że na szkolenia wydałam już ponad milion złotych, że nieustannie doposażam swoją klinikę. Dla mnie to było przecież oczywiste, że nieustanne podnoszenie kwalifikacji swoich i mojego personelu, leży w moich obowiązkach, by Pacjent otrzymał w mojej klinice wszystko co najlepsze. Nie odczuwałam potrzeby, by o tym mówić, by to komunikować.

Dopiero spotkania z innymi specjalistami uświadomiły mi, że tak należy. Musiałam się tego nauczyć, musiałam nauczyć się mówić bez skrępowania o swoich umiejętnościach. Musiałam zmienić postrzeganie, że to nie jest przechwalanie.

Jakie jest Twoje ulubione narzędzie/ książka/podcast, który pomaga Ci w pracy/biznesie?

Pochłaniam książki psychologiczne, o komunikacji, relacjach.

Co sprawia Ci największą radość w biznesie?

To, że kocham moją pracę, że czerpię z niej przez 20 lat radość, inspirację.

To, że jestem pasjonatem swojej pracy.

To, że kreuję uśmiechy moich Pacjentów – mogę tworzyć, w zasadzie jestem artystą w swoim fachu.

To, że moja praca przywraca uśmiech na twarzy.

To, że pomagam ludziom.

To, że zmieniam postrzeganie przez Pacjentów mojej pracy.

To, że pacjenci zaczynają pod moim wpływem dbać o swoje zęby, a poprzez to, o swoje zdrowie, zaczynają uświadamiać sobie, że zdrowe zęby, to zdrowy organizm.

To, że mam rewelacyjny zespół w mojej klinice- ludzi w pełni zaangażowanych, kochających swoją pracę, to, że lubimy spędzać ze sobą czas.

To, że ludzie lubią uśmiechać się w mojej obecności.

Moja uczciwość, uczciwość moich współpracowników.

Jaką cechę najbardziej cenisz/podziwiasz u innych?

Uczciwość, lojalność, szczerość, prawdomówność, konsekwencja.

Co Cię motywuje do działania, kiedy naprawdę Ci się nie chce?

Zdarza się to niezwykle rzadko. Uśmiecham się do siebie i mówię- dziś będzie piękny dzień, obudziłam się, jestem zdrowa, obok mam kochającego męża i mogę komuś pomóc. Więc nie mam mowy, że mi się nie chce 🙂

Co uważasz za swoje największe osiągnięcie?

skończone studia stomatologiczne, własna klinika, szczęśliwa rodzina.

Czy prowadzenie biznesu coś w Tobie zmieniło? Jeśli tak, to co?

Zwiększyła się odporność na stres, potrafię poradzić sobie w trudnych sytuacjach, ze względu, na przeżyte trudne sytuacje w biznesie.

Jaką jedną najważniejszą radę dałabyś innym kobietom, które prowadzą swoje firmy?

Cieszcie się z tego, że jesteście kobietami, bądźcie z tego dumne, ponieważ prowadzicie biznesy, dom, dbacie o rodzinę i dajecie radę.

Masz jakiś swój ulubiony cytat/motto?

„Praca uszlachetnia”

„Bądź dobra, a dobro powróci”

„Jesteś na ziemi by być szczęśliwym”

A Twoje życie poza biznesem?

Biznes to moja pasja, wiec nie czuję że pracuję. Poza pracą interesuję się modą, fotografią, kocham podróże te bliskie i te dalekie, książka, dobre czerwone wino, malarstwo, muzyka, wszystko, co związane ze sztuką, pomagam ludziom.

Gdzie można Cię znaleźć? Masz swoje miejsce w sieci?

www.drbaron.pl,

FB Dr Baron Centrum Stomatologii Estetycznej

FB Anna Maria Kowalska- Baron

rozmowy-o-biznesie-wywaid 1 kobiety w biznesie wywiad 1 rozmowy-o-biznesi

Dziękuję  za podzielenie się swoją biznesową historią!

Życzę mnóstwo szczęścia w życiu i biznesie!

Jak założyć firmę informatyczną?

Jak założyć firmę informatyczną?

Można śmiało stwierdzić, że dziś mnóstwo procesów, także tych związanych z prowadzeniem firmy, uległo komputeryzacji. Niewiele jesteśmy w stanie zdziałać w biznesie bez odpowiedniego sprzętu czy oprogramowania. Korzystamy z rozmaitych programów do faktur, prowadzenia księgowości czy obróbki zdjęć. Własna strona internetowa to teraz absolutna konieczność. Nieobecność w mediach społecznościowych również może sprawić, że konkurencja szybko wyprzedzi przedsiębiorstwo, które nie idzie z duchem czasu. Czy jednak każdej firmie opłaca się posiadać rozbudowany dział IT? Jeśli budżet na to nie pozwala lub specyfika pracy tego nie wymaga, przedsiębiorca będzie wolał zdecydować się outsourcing. Tutaj otwierają się szerokie możliwości dla informatyków, którzy chcieliby pracować na własny rachunek. Przedstawiamy kilka podstawowych informacji, które pomogą w założeniu firmy świadczącej usługi w zakresie IT.

wykres
Źródło: Raport Banku PKO, Oprogramowanie i usługi IT. Charakterystyka branży, perspektywy rozwojowe, główne obszary, Styczeń 2021

​Firma informatyczna – zakres działalności

Na specjalistyczne usługi informatyczne jest bardzo duże zapotrzebowanie i dotyczy to wielu aspektów zarządzania danymi. Do podstawowych zadań, których podejmują się firmy informatyczne należy często doradztwo oraz naprawianie bieżących problemów związanych z oprogramowaniem czy witrynami internetowymi, budowanie stron internetowych, administrowanie i konfiguracja systemów, archiwizacja danych oraz dbanie o mechanizmy bezpieczeństwa sieci komputerowych. Tego typu czynności w większości nie mogą być wykonywane przez laika, zatem za ekspercką pomoc, przedsiębiorcy skłonni są zapłacić godziwe pieniądze. Czasem uznaje się także, że firmy informatyczne zajmują się naprawą komputerów i usługami serwisowymi.

wykres
Źródło: Raport Banku PKO, Oprogramowanie i usługi IT. Charakterystyka branży, perspektywy rozwojowe, główne obszary, Styczeń 2021

​Czego potrzebujesz, by założyć firmę informatyczną?

​Umiejętności i zezwolenia

Dobra wiadomość jest taka, że aby świadczyć usługi informatyczne, nie potrzebujemy koncesji czy zezwolenia, jednak niewątpliwie nie jest to zajęcie dla amatorów. Najlepiej w roli informatyka freelancera czy szefa firmy informatycznej sprawdzi się specjalista z doświadczeniem, który będzie znał oczekiwania przedsiębiorców. Taka działalność musi jednak być rejestrowana, zatem zanim ją rozpoczniemy, powinniśmy wybrać formę prawną. Jeśli samodzielnie świadczymy nasze usługi, możemy spokojnie zdecydować się na jednoosobową działalność gospodarczą. Spółkę cywilną wybierzemy natomiast, jeśli chcemy zarządzać firmą razem ze wspólnikiem. Warto pamiętać o wypełnieniu formularza CEIDG-1 oraz wybraniu kodu PKD.

​Lokal i wyposażenie

Wykupienie lub wynajęcie lokalu na potrzeby firmy informatycznej nie jest konieczne. Możemy część naszych usług wykonywać zdalnie w prywatnym mieszkaniu, pod warunkiem, że mamy w nim wydzielone stanowisko pracy. Administrator lokalu lub spółdzielnia powinny otrzymać od nas informację, że jego część jest przeznaczona na prowadzenie naszej działalności, co niestety wiąże się także ze zwiększeniem podatku od nieruchomości, jednak i tak kosztuje nas nieporównywalnie mniej, niż wynajem osobnej powierzchni.

Oczywiste jest, że do prowadzenia firmy informatycznej niezbędny będzie sprzęt komputerowy, specjalistyczne oprogramowanie oraz dostęp do internetu. Niektórzy mogą jednak nie zdawać sobie sprawy z tego, że należy również zatroszczyć się o kasę fiskalną. Z obowiązku ewidencjonowania transakcji za pomocą kasy fiskalnej jesteśmy zwolnieni, jeśli nasz obrót w skali roku nie przekracza 20 tysięcy złotych. W przeciwnym razie, musimy się w nią wyposażyć, bez względu na to, czy jesteśmy zarejestrowani jako płatnik VAT, czy też jesteśmy z tego zwolnieni.

com
Źródło: Computerworld Top200 2020

​Ile kosztuje firma informatyczna? Na jakie wydatki się przygotować?

Bezkosztowa działalność gospodarcza to mit. Zawsze musimy być przygotowani na inwestycję oraz podatki. Co będzie najczęściej wliczało się w nasze wydatki podczas prowadzenia firmy informatycznej? W grę może (chociaż nie musi) wchodzić lokal lub przestrzeń coworkingowa, opłaty za media, obsługa księgowa, opłacenie kursów i szkoleń, reklama naszej działalności, a także sprzęt komputerowy. Na szczęście niemałe koszty rekompensują zyski ze świadczenia specjalistycznych usług B2B, na które w branży informatycznej raczej nie może liczyć pracownik etatowy. Co więcej, jeśli udokumentujemy nasze firmowe wydatki, na przykład fakturą, możemy nieco zmniejszyć wysokość podatku dochodowego.

zarobki
Źródło: wynagrodzenia.pl, zarobki administratorów sieci informatycznych na etacie
Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Handel samochodami – jak założyć firmę, która się tym zajmuje?

Handel samochodami – jak założyć firmę, która się tym zajmuje?

Dla fana motoryzacji handel samochodami to prawdopodobnie wymarzony pomysł na biznes. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że nie jest to działalność dla nowicjuszy w temacie oraz tych, którzy nie znają specyfiki polskiego rynku samochodowego. Konkurencja od prawie 20 lat jest całkiem spora, a same osoby parające się handlem autami niekiedy muszą zmagać się z problemem nie najlepszej reputacji tego zawodu. Krążą bowiem historie o kręconych licznikach, zawyżonych cenach oraz ukrytych defektach używanych aut sprzedawanych przez pośredników. Na solidny zarobek może liczyć zatem ten, kto przekona klienta o swojej wiedzy, rzetelności i uczciwości. Dla zdecydowanych na ten rodzaj działalności, którzy są pewni, że podołają takiemu zadaniu, przygotowaliśmy wskazówki na dobry początek. 

wykres
Źródło: P. Olszowiec, M. Luft, Z. Łukasik „Analiza trendów i rozwoju polskiego rynku pojazdów używanych”

Komis samochodowy – czego potrzebujesz na start?

Umiejętności

Niestety biznes związany z handlem pojazdami nie będzie łaskawy dla tych, którzy autami interesują się jedynie hobbystycznie. Jeżeli chcemy robić to na poważnie potrzebujemy dużej wiedzy z dziedziny motoryzacji, a najlepiej także praktycznych umiejętności. Mechanik lub lakiernik, który będzie potrafił poprawić stan samochodu przed wystawieniem go na sprzedaż, może jak najbardziej stanowić dobrego handlarza. Oczywiście jeżeli posiadamy odpowiednie znajomości i jesteśmy w stanie tanio zorganizować fachowca, który pomoże nam dopieścić produkt, również możemy zdziałać całkiem sporo. Warto pamiętać, że wiedza techniczna będzie mieć znaczenie na etapie wyceny.

Kontakt ze specjalistami jest bardzo ważny w tej branży, ale równie istotne jest także podejście do klienta. Umiejętności sprzedażowe będą grały tutaj dużą rolę. Musimy być w stanie rzeczowo odpowiadać na pytania osób zainteresowanych naszymi samochodami, umieć przedstawić produkt, zachęcić do kupna i dobrze negocjować. Jednocześnie niezwykle ważne jest, abyśmy byli odbierani jako uczciwi i szczerzy. Będziemy mogli wtedy liczyć na polecenia.

Formalności

Jeśli chcemy działać na szerszą skalę i sprzedawać samochody np. z Niemiec, powinniśmy założyć działalność gospodarczą. Będziemy wówczas oczywiście zobowiązani do opłacania podatków. Należy pamiętać o odprowadzaniu podatku VAT od wysokości naszej marży. Warto nawiązać współpracę z biurem rachunkowym, które pomoże nam w rozliczeniach. Zakładając działalność musimy pamiętać o wybraniu formy prawnej (jednoosobowa działalność gospodarcza lub spółka) oraz kodu PKD, który będzie określał rodzaj naszej działalności. W przypadku sprzedaży hurtowej i detalicznej samochodów osobowych i furgonetek, będzie to PKD 45.11.Z.

Skąd skupować samochody?

Zanim rozpoczniemy handel samochodami, musimy zastanowić się nad podstawową kwestią, czyli nad pochodzeniem naszego asortymentu. Zasadniczo mamy do wyboru trzy podstawowe opcje. Możemy samodzielnie poszukiwać ofert sprzedaży aut, które potem odnowimy i zyskiem odsprzedamy. Internet daje nam szerokie możliwości w tym zakresie, ale możemy także wykorzystać nasze kontakty.

Drugą opcją jest sprowadzanie samochodów zza granicy. Niestety takie auta nie zawsze możemy otrzymać w cenach, które by nas satysfakcjonowały. Jeśli chcemy na nich zarobić dobrą prowizję, powinniśmy posiadać znajomość języka, która pozwoli nam negocjować w tej kwestii ze sprzedawcami. 

wykres
Źródło: P. Olszowiec, M. Luft, Z. Łukasik „Analiza trendów i rozwoju polskiego rynku pojazdów używanych”

Jeśli jesteśmy w stanie włożyć sporo wysiłku i pieniędzy w reklamę, możemy również otworzyć skup samochodów używanych. Ze względu na dużą konkurencję, może to jednak być uznane za ryzykowne posunięcie.

Handel samochodami – poszukiwanie klientów

Bez wątpienia nie brakuje osób, które chciałyby kupić dobry używany samochód w przystępnej cenie. Jak jednak przekonać ich, że znajdą go właśnie u nas? Grunt to nie przeszarżować z językiem korzyści, bo klienci są wyczuleni na podejrzanie atrakcyjne oferty. Warto ogłaszać się na OLX, Allegro czy na innych portalach, które zrzeszają sprzedawców i kupujących. Dobrym pomysłem jest również wykorzystanie billboardów, plakatów albo ulotek, dzięki którym przyciągniemy uwagę. Eksponujmy na nich nr telefony, tak aby skłonić klienta do kontaktu oraz obejrzenia auta osobiście. Jeśli mamy smykałkę handlowca i autentycznie dobry towar, pozwoli nam to z powodzeniem zarabiać na sprzedaży pojazdów.

olx

Warto także na etapie reklamy pamiętać o tym, jak ważne są znajomości. Powieśmy ogłoszenie u zaprzyjaźnionego mechanika i rozpuśćmy wici wśród znajomych oraz rodziny, aby dowiedzieć się, czy ktoś przypadkiem nie poszukuje używanego auta.

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Milion na białko z konopi. Firma z Lublina zebrała pieniądze na start

Milion na białko z konopi. Firma z Lublina zebrała pieniądze na start

Powołana niedawno do życia spółka East Hemp Proteins ma zająć się stworzeniem wysokoprocentowego izolatu białka roślinnego. Otrzymane fundusze posłużą do rozwijania technologii pozyskiwania z konopi skoncentrowanych protein o wysokiej zawartości aminokwasów. (więcej…)

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jak założyć firmę fotograficzną?

Jak założyć firmę fotograficzną?

Te osoby, których hobby stało się sposobem na życie, mogą uważać się za szczęściarzy. Co prawda nie każdą pasję da się zmonetyzować, jednak dziś na realizację swoich zainteresowań w biznesie mogą liczyć nie tylko entuzjaści ekonomii, bankowości czy obróbki CNC. Dla artystów rynek bywa równie gościnny, pod warunkiem, że wytwarzają unikalne produkty lub oferują usługi na wysokim poziomie. Tyczy się to także tych osób, które swoją przyszłość zawodową oraz niezależność biznesową wiążą z fotografią. Własne studio fotograficzne może być całkiem dobrym źródłem zarobkowania, a jeżeli robienie pięknych zdjęć sprawia nam przyjemność, będzie także dawać nam zawodową satysfakcję. Poniżej wskazówki, które mogą być pomocne przy rozpoczynaniu działalności.

​Wyposażenie do studia fotograficznego

Urządzenia to podstawa

Niezależnie od tego, jakiego rodzaju usługi fotograficzne będziemy świadczyć, potrzebujemy odpowiedniego sprzętu, który pozwoli na wykonywanie zdjęć wysokiej jakości. Dobry aparat fotograficzny to często koszt nawet kilku tysięcy złotych, jednak nie jest to obszar, w którym powinniśmy szukać oszczędności, jeżeli chcemy zadowolić naszych najbardziej wymagających klientów. Stawiajmy więc na znane i sprawdzone marki i zwracajmy uwagę na liczbę pikseli oraz światłoczułość matrycy, co pozwoli nam robić zdjęcia w doskonałej rozdzielczości, nawet przy niedostatecznym oświetleniu. Warto również zaopatrzyć się w program do obróbki zdjęć, dzięki któremu będziemy mogli podretuszować lub przerobić fotografie zgodnie z życzeniem klienta. Jeżeli wprowadzamy np. usługę filmowania wesel czy tworzenia teledysków ślubnych, będziemy również potrzebować kamery.

Zorganizuj sobie miejsce pracy

Jeżeli planujemy, aby naszym głównym źródłem zarobkowania było fotografowanie eventów, takich jak śluby, komunie czy chrzty, możemy rozpocząć działalność nie posiadając lokalu, jednak planując profesjonalne sesje studyjne czy wykonując zdjęcia do dokumentów, musimy zadbać o własne studio. Co prawda nawet stosunkowo niewielka przestrzeń pozwala fotografowi na wykonanie przyzwoitych zdjęć, jednak szacuje się, że pomieszczenie powinno mieć wymiary 7m x 4,5m, a jego optymalna wysokość to 3 do 3,5m. Jeśli takowym nie dysponujemy, będziemy musieli rozważyć kupno lub wynajem. Studio fotograficzne należy również wyposażyć w niezbędne urządzenia i akcesoria, takie jak statyw do aparatu, lampy studyjne wraz z wyzwalaczem oraz statywami oświetleniowymi. Sprzęty oraz rekwizyty, z których będziemy korzystać są w dużej mierze zależne od rodzaju prowadzonej przez nas działalności. Koszt wszystkiego, co może okazać się pomocne w pracy fotografa jest znaczny. Na szczęście możemy kolejne elementy wyposażenia kupować w miarę rozwoju naszej działalności.

studio
Źródło: Studio Element

​Pamiętaj o formalnościach

Każdy fotograf, który chce sam być sobie szefem, powinien pamiętać o tym, aby najpierw zająć się wszystkimi niezbędnymi formalnościami związanymi z rozpoczęciem działalności gospodarczej. Należy więc na początek wybrać formę prawną, która będzie nam odpowiadać. W przypadku niewielkiego, prowadzonego samodzielnie studia fotograficznego będzie to jednoosobowa działalność gospodarcza. Następnie musimy zgłosić naszą firmę do CEIDG lub do KRS (jeśli zdecydowaliśmy się na spółkę). Warto także pamiętać o takich niuansach jak założenie firmowego konta w banku.

​Skompletuj portfolio i wykorzystaj w reklamie

Jak inaczej sprzedać swoje usługi fotograficzne niż poprzez bogate portfolio? Swoje najbardziej udane sesje fotograficzne oraz zdjęcia, z których jesteśmy zadowoleni, powinniśmy publikować w mediach społecznościowych oraz na firmowej stronie, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Warto zadbać o to, aby tematyka zdjęć była zgodna z naszą ofertą usługową i skierowana do grupy, w którą celujemy.

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Działalność nierejestrowa coraz popularniejsza w Polsce. Zaletami brak składek czy księgowości

Działalność nierejestrowa coraz popularniejsza w Polsce. Zaletami brak składek czy księgowości

W ciągu ostatnich dwóch lat w Polsce ponad dwukrotnie wzrosła liczba osób, które prowadzą nierejestrową działalność zarobkową, czyli taką, która nie wymaga oficjalnego zakładania firmy. W 2020 r. było to prawie 23,5 tys. osób. W tym okresie uzyskały one przychody w wysokości prawie 85 mln zł, co oznacza trzykrotny wzrost od 2018 r.

(więcej…)

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jak założyć firmę elektryczną?

Jak założyć firmę elektryczną?

Biorąc pod uwagę, że obecnie komfort naszego życia, płynność pracy oraz bezpieczeństwo w bardzo dużym stopniu zależne są od stałego dostępu do prądu, firma oferująca usługi w zakresie elektryki zawsze odnajdzie się na rynku. Jest to rodzaj działalności, którego można podjąć się samodzielnie, przy założeniu, że posiada się odpowiednią wiedzę techniczną i umiejętności. Jako samozatrudniony elektryk lub przedsiębiorstwo można między innymi zakładać instalacje elektryczne w prywatnych domach, firmach czy instytucjach publicznych oraz wykonywać przy nich prace takie jak konserwacja lub naprawa. Zleceń dla dobrego specjalisty raczej nie zabraknie, jednak czy taki biznes faktycznie się opłaca? Jakie wymagania stawia się przed przedsiębiorcą, który chce zacząć działać w tej dziedzinie? Zamieszczamy kilka informacji, które mogą być przydatne na starcie.

Źródło: wynagrodzenia.pl

Usługi elektryczne – czy to się opłaca?

Prace związane z zakładaniem czy naprawą instalacji elektrycznej to coś, na co istnieje bardzo duże zapotrzebowanie. Z tego powodu fachowcy mają dziś całkiem sporą swobodę, jeśli chodzi o dyktowanie cen za swoje usługi. Na działalności związanej z elektryką można zatem zarobić duże pieniądze pod warunkiem sprawnego pozyskiwania klientów. W tym celu warto korzystać z tzw. poczty pantoflowej. Jeśli chodzi o usługi serwisowe, budowlane czy remontowe, bardzo wiele osób w pierwszej kolejności kontaktuje się z firmami lub fachowcami, których polecili znajomi. Dlatego dbajmy o to, aby klienci wystawiali nam pozytywne opinie i szepnęli o nas dobre słowo swoim bliskim czy przekazali naszą wizytówkę.

Z firmą elektryczną można zacząć działać samodzielnie jako jednoosobowa działalność gospodarcza, po to aby później przekształcić się w większe przedsiębiorstwo. Jeżeli więc uda nam się przez pierwsze miesiące czy lata zbudować bazę polecających nas klientów, możemy liczyć na to, że koszt inwestycji szybko nam się zwróci i zaczniemy dobrze zarabiać. Co więcej, możemy także ubiegać się o dotację na firmę elektryczną z Powiatowego Urzędu Pracy, jeśli spełnimy odpowiednie warunki (min. jesteśmy zarejestrowani jako osoba bezrobotna, nie posiadaliśmy działalności gospodarczej na rok przed złożeniem wniosku). Takie wsparcie finansowe może znacząco ułatwić nam rozkręcenie biznesu. Możemy dzięki temu na przykład zakupić sprzęt i niezbędne narzędzia do pracy, takie jak wiertarki, wkrętarki czy testery okablowania. Pieniądze można również przeznaczyć na działania marketingowe.

 

Firma elektryczna – wymagane kwalifikacje

Jeżeli montaż oraz naprawa instalacji elektrycznych to wszystko, czym chcemy się zajmować, nie potrzebujemy licencji, koncesji czy zezwolenia. Oczywiście potrzebna będzie nam specjalistyczna wiedza, abyśmy byli w stanie wykonać usługę. Certyfikaty potwierdzające nasze kwalifikacje czy odbyte szkolenia będą potwierdzały naszą wiarygodność w oczach klientów, dlatego też warto zamieścić o nich wzmiankę na przykład na naszej stronie internetowej, jeśli taką posiadamy. Przewagę nad konkurencją dadzą nam także umieszczone w sieci referencje od osób, które są zadowolone z naszych usług. Poleca się przepracować przynajmniej rok w przedsiębiorstwie zajmującym się podobną działalnością, aby zyskać niezbędne doświadczenie do prowadzenia własnego biznesu. Jednak bez tego również możemy próbować swoich sił na rynku.

Wyższych kwalifikacji, potwierdzonych świadectwem kwalifikacyjnym wymaga się od firm zajmujących się instalacją urządzeń elektromagnetycznych, a także obsługiwaniem urządzeń elektrycznych o napięciu powyżej 1KV lub mocy powyżej 20KW. Wykonawca takich usług swoje kwalifikacje odnawiać musi co 5 lat, zdając kolejny egzamin zakończony uzyskaniem świadectwa.

Wybór formy prawnej i rejestracja działalności

Od strony formalności, założenie firmy elektrycznej nie wydaje się być zbyt skomplikowane, więc kiedy kwestię finansowania oraz uprawnień mamy już za sobą, możemy przystąpić do składania wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG-1). Najpierw jednak powinniśmy wybrać formę prawną dla naszej działalności. Może to być jednoosobowa działalność gospodarcza lub jeśli chcemy działać ze wspólnikiem, jedna ze spółek (np. cywilna). Od tego co wybierzemy zależeć będzie np. sposób rozliczania się z podatków, rodzaj księgowości czy odpowiedzialność finansowa. Jeżeli nie planujemy zajmować się jeszcze naszą firmą na pełen etat i przed debiutem w biznesie na razie tylko dorabiamy sobie pracami naprawczymi, możemy również robić to w formie zarobkowej działalności nierejestrowanej. Jest to możliwe o ile nasz dochód nie przekroczy w żadnym miesiącu 50% płacy minimalnej.

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *