Chcesz założyć działalność gospodarczą? Już nie musisz odwiedzać kilku urzędów, wypełniać na miejscu pliku wniosków i czekać w długich kolejkach do różnych okienek. Obecnie wszystkich formalności możesz dokonać przez internet. Jak to zrobić? Przeczytaj artykuł i poznaj warunki, które musisz spełnić. Dowiedz się, jakie dokumenty będą Ci potrzebne oraz jak, krok po kroku, założyć firmę drogą online!

Jakie warunki trzeba spełnić, by założyć firmę drogą online?

Rejestracja firmy przez internet jest możliwa, gdy:

  • posiadasz Profil zaufany lub Certyfikat kwalifikowany,

  • masz obywatelstwo polskie i mieszkasz w Polsce,

  • dysponujesz ważnym dowodem osobistym,

  • posiadasz pełną zdolność do czynności prawnych,

  • nie masz sądowego zakazu prowadzenia działalności gospodarczej,

  • nie jesteś jeszcze właścicielem firmy zarejestrowanej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Niezbędne dokumenty

Do założenia firmy potrzebny jest ważny dowód osobisty oraz wypełniony wniosek CEIDG-1 wraz z załącznikami. Formularz ten służy do zarejestrowania jednoosobowej działalności gospodarczej (oddzielna procedura obowiązuje przy zakładaniu spółek cywilnych czy spółek prawa handlowego).

Do wypełnienia wniosku przygotuj potrzebne informacje, tj.:

  • nazwę dla firmy,

  • datę rozpoczęcia działalności,

  • rodzaj działalności – do formularza musisz wpisać numery PKD (znajdziesz je w Polskiej Klasyfikacji Działalności); nie obowiązuje tutaj limit, dlatego warto podać wszystkie czynności, które planujesz w przyszłości rozwijać w swoim biznesie,

  • dane ubezpieczeniowe,

  • formę opodatkowania (sposób rozliczania podatku dochodowego),

  • podmiot prowadzący dokumentację finansową przedsiębiorstwa (samodzielnie albo za pośrednictwem biura rachunkowego),

  • rachunek firmowy – przy jednoosobowej działalności gospodarczej możliwe jest wykorzystanie konta osobistego.

Do wniosku CEIDG-1 możesz dołączyć dokument zgłoszeniowy do ZUS oraz zgłoszenie rejestracyjne do podatku VAT – wtedy niezbędne jest dodatkowe wypełnienie druku skarbowego VAT-R i zgłoszenie go do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Założenie firmy w kilku krokach

Zastanawiasz się, jak wysłać wniosek o rejestrację firmy? Formularz możesz złożyć za pomocą platformy elektronicznej Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Zakładanie działalności gospodarczej przez internet możliwe jest także z poziomu bankowości elektronicznej – gdy posiadasz konto osobiste w banku, który świadczy taką usługę.

Wtedy wystarczy, że:

  • zalogujesz się do bankowości elektronicznej i wybierzesz zakładkę „Działalność gospodarcza z kontem dla firm”,

  • wypełnisz wniosek CEIDG-1 wraz z załącznikami,

  • podpiszesz formularz za pomocą Profilu zaufanego.

Potwierdzenie rejestracji przez CEIDG otrzymasz w wiadomości e-mail oraz SMS. Jest ono jednoznaczne z nadaniem numeru NIP dla założonej firmy.


52 pomysły na rozwój działalności?  Zobacz tutaj


Czy założenie firmy przez internet kosztuje?

Elektroniczna rejestracja działalności gospodarczej w CEIDG jest bezpłatna. Uważaj jednak na oszustów, którzy mogą chcieć wyłudzić Twoje dane. Najbezpieczniej założyć przedsiębiorstwo za pośrednictwem bankowości internetowej i podpisać Profilem zaufanym, logując się do niego poprzez bank.

Jesteś początkującym przedsiębiorcą? Przyda Ci się dobre konto firmowe!

Udało Ci się zarejestrować własną firmę? Teraz czeka Cię wiele wyzwań związanych z prowadzeniem biznesu. Przydane będzie dobre konto firmowe. Teoretycznie jednoosobowa działalność gospodarcza nie wymaga oddzielnego rachunku bankowego. Korzystanie z konta osobistego nie będzie jednak wygodne, ponieważ nie pozwoli Ci jasno oddzielić finansów firmowych od prywatnych.

Za pomocą rachunku firmowego możesz regulować składki w ZUS i podatki w US, wykonywać przelewy z wynagrodzeniem pracowników, opłacać faktury wystawione przez kontrahentów, czy ponosić stałe wydatki Twojego przedsiębiorstwa.

W ten sposób zyskasz obraz miesięcznych dochodów oraz wydatków i będziesz cały czas trzymać rękę na pulsie. Unikniesz także problemów z rozdzielaniem kosztów podczas kontroli skarbowej, a także złożysz plik JPK_VAT – gdy Twoja firma będzie czynnym płatnikiem podatku VAT.

Wybierz dobry bank dla swojego biznesu!

Chcesz sprawnie zarządzać finansami swojej firmy? Starannie wybierz konto bankowe firmowe. Obecnie dużym zainteresowaniem cieszą się rachunki bezpłatne. Zawsze jednak sprawdź, czy brak stałej miesięcznej opłaty nie oznacza dużych prowizji za usługi. Pamiętaj, że przydatne będą darmowe przelewy do ZUS-u i US oraz pakiet przelewów standardowych. Sprawdź również opłaty za kartę płatniczą. Dobry bank to sprzymierzeniec w prowadzeniu biznesu, dlatego zaufaj najlepszym!

Share.

Zostaw komentarz