W ostatnich latach crowdfunding staje się coraz częstszym sposobem pozyskiwania środków finansowych na różnorodne cele. Świat finansowania społecznościowego rozrósł się już na tyle, że ma ono także różne rodzaje. Jednym z nich jest crowdfunding inwestycyjny, nazywany także udziałowym. To właśnie on daje bezpośrednie korzyści zarówno organizatorom zbiórki, jak i osobom wspierającym. Platformy crowdfundingowe, zajmujące się przede wszystkim crowdfundingiem inwestycyjnym prężnie rozwijają się w Polsce oraz na arenie międzynarodowej.
Crowdfunding udziałowy – co go charakteryzuje?
Główną cechą charakterystyczną crowdfundingu inwestycyjnego, jest fakt, że dokonanie nawet najmniejszej wpłaty, daje osobom bezpośredni udział w projekcie, a co za tym idzie, stają się one inwestorami. Ma to oczywiście swoje plusy i minusy, jednak jeżeli dana inicjatywa osiągnie sukces, to jej udziałowcy będą z nim bezpośrednio związani i zyskają na tym fakcie finansowo. Z crowdfundingu udziałowego korzystać mogą zarówno startupy, które dopiero zaczynają swoją przygodę na rynku i szukają wsparcia w rozwoju działalności, a także firmy ze stażem, na przykład w celu sfinansowania nowatorskich projektów. Dla osób decydujących się na rozpoczęcie zbiórki crowdfundingu inwestycyjnego priorytetem powinno być dobre rozeznanie się na rynku i realne rozpatrzenie szans powodzenia projektu.
Crowdfunding inwestycyjny – najpopularniejsze platformy w Polsce
Na polskim rynku zdecydowanie zwiększa się liczba platform crowdfundingowych. Jeżeli chodzi o te dedykowane przede wszystkim zbiórkom crowdfundingu udziałowego, wartymi wspomnienia są:
- CrowdWay
- CrowdConnect
- Beesfund
- FindFunds
- Emiteo
Mimo tego, że crowdfunding udziałowy wiąże się z ryzykiem, to może on być również świetnym sposobem na zainicjowanie projektu, który inaczej nigdy nie doszedłby do skutku.