Raport PIE: 57% przedsiębiorców odnotowało spadek przychodów

Raport PIE: 57% przedsiębiorców odnotowało spadek przychodów

Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych w kwietniu przez Polski Instytut Ekonomiczny – 57 proc. przebadanych przedsiębiorców odnotowało spadek przychodów w marcu, a 62 proc. deklaruje zmniejszenie popytu na ich produkty lub usługi. 

Kto zyskuje w czasie pandemii?

W najgorszej sytuacji znaleźli się mikroprzedsiębiorcy – aż 7 na 10 wykazało spadek dochodów, a 26 proc. przyznało, że nie dysponuje rezerwami finansowymi, pozwalającymi na kontynuację prowadzonej działalności. Potwierdzają to również wyniki badania Research&Grow dla BIG InfoMonitor – wskazujące, że pandemia z dnia na dzień unieruchomiła niemal 1/3 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. – Przez ostatnie 30 lat rodzinny lokal od wiosny do jesieni gościł smakoszy naszych specjałów. Dziś jest zamknięty przez epidemię – mówi Czesław Zakrzewski, założyciel Wędzarni Marózek.

Niestety, jedynie trzy firmy na 100 przyznały, że właśnie przeżywają boom. Z pewnością należą do tej grupy producenci środków sanitarnych i odzieży ochronnej, jak również przedstawiciele branży IT – dzięki większemu zapotrzebowaniu na oprogramowanie i sprzęt wykorzystywany przez pracowników podczas pracy zdalnej.

Rozkwita również rynek e-commerce, a wraz z nim zapotrzebowanie na usługi kurierskie, w tym również w formie dostawy do paczkomatów. W kontekście zakupów online, zdecydowane wzrosty notują firmy specjalizujące się w zakupach spożywczych – zarówno jeśli chodzi o liczbę nowych klientów, jak i zamawianych produktów.

Ratunek dla lokalnych przedsiębiorców

I chociaż, jak podają Izba Gospodarki Elektronicznej i Mobile Institute – aż 49 proc. Polaków zrobiło zapasy na czas epidemii – to wbrew pozorom perspektywa utraty płynności może dotyczyć również wielu przedsiębiorców związanych właśnie z branżą spożywczą. Mowa m.in. o lokalnych dostawcach oraz hurtowniach, które przed kryzysem zaopatrywały w świeże, regionalne produkty setki restauracji.

– Jako lokalni producenci w najszybszy sposób odczuwamy wszelkiego typu zaburzenia koniunktury na rynku. Nie mamy żadnej inercji, spadki sprzedaży następują natychmiastowo. Tym bardziej właśnie teraz działania takie jak wspieranie lokalnych dostawców są  dla nas bardzo potrzebne. Dzięki temu nasza oferta trafia do większej liczby klientów, co pozwala nam utrzymywać ciągłość produkcji – mówi Piotr Urbanowicz, założyciele Manufaktury Zdrowa Micha.

Jako pozytywny przykład odpowiedzialności oraz kooperacji biznesowej firmy zyskującej podczas epidemii, z przedsiębiorcami, których przyszłość jest zagrożona – warto wskazać platformę do sprzedaży lokalnych produktów udostępnioną przez Frisco.pl. Jej celem jest promowanie rodzinnych biznesów i ich produktów, które nie mają szans na pojawienie się w dużych sieciach handlowych.

Platforma stała się szczególnie potrzebna właśnie teraz, gdy wielu dotychczasowych odbiorców sektora gastronomicznego musiało zawiesić swoją działalność, pozbawiając tym samym małe firmy kluczowej grupy odbiorców. – Spowolnienie gospodarcze dotyka nasze tradycyjne kanały dystrybucji. Dzięki platformie Frisco.pl nasze produkty mogą być dostarczane bezpośrednio do klientów – mówi Paweł Malicki, założyciele marki Baton Warszawski.

Co istotne – szczególnie dla mikrofirm nieposiadających rezerw finansowych pozwalających przetrwać okres powyżej 3 miesięcy – firma nie tylko przestrzega wszystkich terminów płatności, ale też nie dotyka jej problem zatorów płatniczych. – Sytuacja epidemiologiczna ma ogromny wpływ na gospodarkę w naszym kraju. W tak trudnych okolicznościach, dostępność produktów pierwszej potrzeby jest dla nas priorytetem. Dzięki m.in. obecności na platformie Frisco.pl, Firma Wybiegane Kury odnotowuje wzrost sprzedaży produktów, za które terminowo otrzymuje płatności – co jest szczególnie istotne zwłaszcza w obecnych, trudnych czasach – dodaje Tomasz Brzozowski, założyciel Fermy Kur Niosek Wybiegane Kury.

Ostatnie tygodnie to ciągła dyskusja nt. sytuacji, w jakiej znalazły się mikro i małe przedsiębiorstwa oraz rozwiązań, które mają poprawić ich sytuację – m.in. założeń Tarczy Antykryzysowej. Natomiast szczególnego znaczenia nabiera obecnie odpowiedzialność biznesowa firm radzących sobie w kryzysie – to one w pewnym stopniu już teraz decydują o przyszłości przedsiębiorców dotkniętych konsekwencjami pandemii.

Źródło: inf.prasowa
Fot. pixabay.com
Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dane z MF: Widać pierwsze skutki pandemii. Wpływy z VAT spadły o ok. 1,6 mld

Dane z MF: Widać pierwsze skutki pandemii. Wpływy z VAT spadły o ok. 1,6 mld

Jak szacuje resort finansów, o 1,2% zmalały dochody z podatku VAT w pierwszych trzech kwartałach br. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Wcześniej prognozowano, że w 2020 roku państwo zyska z tego tytułu ok. 195 mld zł. Według prof. Modzelewskiego, należy oczekiwać co najwyżej 180 mld zł, tj. o ok. 10% mniej. Obecnie społeczeństwo zaczyna bardziej oszczędzać, spada konsumpcja, a to z reguły niekorzystanie wpływa na gospodarkę. Jednak eksperci uspokajają, że państwo jest przygotowane na taki scenariusz. (więcej…)

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Firmy boją się o swoją przyszłość. Co czwartej wystarczy sił na trzy miesiące lockdownu

Firmy boją się o swoją przyszłość. Co czwartej wystarczy sił na trzy miesiące lockdownu

Ponownie wprowadzane obostrzenia, na razie do 29 listopada, nie pozostaną bez wpływu na kondycję przedsiębiorstw. Właśnie do miesiąca swoje możliwości przetrwania kolejnego lockdownu szacuje 4 proc. spośród mikro, małych i średnich firm, 7 proc. mówi, że da radę przeżyć dwa miesiące, a 17 proc., że maksymalnie trzy – wynika z badania dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Najczęściej przyszłość w czarnych barwach widzą branża transportowa, usługi i najmniejsze podmioty gospodarcze. (więcej…)

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podatek od pracy zdalnej? Ekonomiści Deutsche Banku wyszli z oryginalną propozycją

Podatek od pracy zdalnej? Ekonomiści Deutsche Banku wyszli z oryginalną propozycją

Wprowadzenie pięcioprocentowego podatku od wynagrodzeń osób pracujących z domu proponują ekonomiści Deutsche Banku. W ten sposób chcą oni walczyć z kryzysem wywołanym pandemią koronawirusa. Jak miałby funkcjonować podatek od pracy zdalnej? (więcej…)

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reforma ZUS i regionalizacja płacy minimalnej. Rzecznik MŚP przedstawia plan ratowania biznesu

Reforma ZUS i regionalizacja płacy minimalnej. Rzecznik MŚP przedstawia plan ratowania biznesu

Rozszerzenie Małego ZUS Plus na większą grupę przedsiębiorców, wprowadzenie dobrowolnego ubezpieczenia społecznego na wzór niemiecki, regionalizacja minimalnego wynagrodzenia czy obowiązkowe wydłużenie vacatio legis w ważnych dla biznesu przepisach – to tylko część postulatów wystosowanych przez Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, Adama Abramowicza, i współpracujących z nim organizacji. Lista 10 propozycji, które mają ograniczyć koszty działalności małych firm i ukrócić biurokrację, trafiła do rządu oraz przewodniczących kół i klubów parlamentarnych. (więcej…)

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Prof. Gwiazdowski ostrzega przed nowymi podatkami. „To jest tylko kwestia czasu”

Prof. Gwiazdowski ostrzega przed nowymi podatkami. „To jest tylko kwestia czasu”

Mimo zapewnień, że podwyżki podatków nie będzie, już wiadomo o nowych opłatach, które w ramach „uszczelniania” systemu w przyszłym roku obciążą niektóre grupy podatników. Wśród nich jest tzw. opłata cukrowa nałożona na producentów i dostawców napojów słodzonych. Zapewne wejdzie w życie także podatek od sprzedaży detalicznej zapowiedziany już kilka lat temu. Zdaniem Roberta Gwiazdowskiego z Centrum im. Adama Smitha nowe obciążenia są nieuniknione, skoro rząd wydaje i zadłuża się na taką skalę. (więcej…)

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Z powodu pandemii firmy szukają oszczędności. Co piąta rezygnuje z inwestycji

Z powodu pandemii firmy szukają oszczędności. Co piąta rezygnuje z inwestycji

W dobie COVID-19 63% firm musiało ograniczyć lub odłożyć swoje wydatki bądź inwestycje. W ramach tych decyzji prawie 27% wstrzymało się z zatrudnianiem nowych pracowników. W blisko co piątej firmie rezygnowano z inwestycji w innowacje. Podobny odsetek oszczędności szukał w zawieszeniu wydatków na szkolenia oraz na reklamę i marketing – wskazuje Krajowy Rejestr Długów na podstawie badania „Jak pandemia zmieniła biznes”. (więcej…)

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *