Dropshipping stanowi coraz bardziej popularne rozwiązanie wśród sprzedawców internetowych. Jedną z jego największych zalet jest możliwość redukcji ponoszonych kosztów i ryzyka inwestycyjnego. Krytycy tego modelu logistycznego zwracają jednak uwagę na to, że ceną za takie udogodnienia są stosunkowo niewysokie zyski. Czy tak faktycznie jest? Z tego artykułu dowiesz się, ile można zarobić, sprzedając w dropshippingu!
Ile można zarobić na sprzedaży w dropshippingu?
Odpowiedź na pytanie o to, ile można zarobić w dropshippingu, nie jest oczywiście możliwa. Każdy sprzedawca będzie miał nieco inny pomysł na markę i każdy wybierze nieco inne rozwiązania biznesowe. To przełoży się na różnice w ponoszonych kosztach, a więc także w ostatecznych zyskach. Na pewno można jednak założyć, że w początkowym okresie działalności zarobki nie będą wysokie.
W pierwszych miesiącach prowadzenia sprzedaży w dropshippingu będziesz prawdopodobnie zarabiać kilkaset, może parę tysięcy złotych, jeśli oczywiście trafisz ze swoim pomysłem w potrzeby konsumentów. Nie oznacza to jednak, że nie masz szans na wyższe zyski. Wystarczy konsekwentnie rozwijać działalność i negocjować warunki współpracy z hurtowniami w miarę, jak jej staż będzie się wydłużał.
Od czego zależą zarobki w dropshippingu?
Choć nie można jednoznacznie stwierdzić, ile zarabia się na sprzedaży w dropshippingu, to dość łatwo wymienić elementy składające się na ostateczne zyski. Należą do nich przede wszystkim:
-
Wysokość marży
Tak jak w innych modelach sprzedaży, tak i w dropshippingu marża stanowi najważniejszy czynnik wpływający na zarobki przedsiębiorcy. To po prostu zysk, który pozostaje w Twojej kieszeni po odjęciu kosztów zakupu towaru. Wartość tę ustalasz samodzielnie w oparciu o warunki współpracy z daną hurtownią. Zazwyczaj marża w dropshippingu oscyluje na poziomie 20 – 35%, lecz jej wysokość może różnić się w zależności od wybranej branży.
Miej też na uwadze, że niektóre hurtownie dropshippingowe stosują politykę blokowania cen, wskutek której nie możesz sprzedawać produktów drożej, niż ustali Twój dostawca. To znacząco ogranicza możliwości w zakresie narzucania marży.
-
Popyt na towar
Możesz sprzedawać produkty za półdarmo i stosować najlepsze chwyty reklamowe, a i tak nic nie zarobić. Bardzo dużo zależy bowiem od popytu, jakim cieszą się oferowane przez Ciebie dobra. Aby zwiększyć swoje zyski, stawiaj na towary popularne, uważając jednak na to, by wybrany rynek nie okazał się zbyt nasycony. Zainteresowanie różnymi kategoriami produktów możesz zweryfikować, wykorzystując darmowe narzędzia, takie jak na przykład Google Trends.
-
Poziom konkurencji
Tak jak wspomnieliśmy wyżej, konkurencja stanowi bardzo istotny element wpływający na wysokość Twoich potencjalnych zarobków. Im mniej nasycony rynek, tym większa szansa dotarcia do klientów. Szukając niszy, musisz jednak uważać na to, aby nie zawęzić swojej działki zbyt mocno. W przeciwnym razie nie znajdziesz wystarczającej liczby chętnych na Twoje produkty. Analizując konkurencję, szczególną uwagę zwróć na sprzedawców zaopatrujących się w tych samych hurtowniach dropshippingowych co Ty.
-
Ponoszone koszty
Koszty to kolejny bardzo istotny czynnik wpływający na zarobki w dropshippingu. Im niższe, tym większy ostateczny zysk ze sprzedaży. Wydatków nie sposób jednak całkowicie uniknąć, więc warto skupić się po prostu na mądrym zarządzaniu nimi. Do stałych opłat należą przede wszystkim:
- Abonament sklepu internetowego – nie stanowi zazwyczaj dużego wydatku, a także decyduje o wygodzie prowadzenia sprzedaży, więc nie warto na nim zanadto oszczędzać.
- Prowizje – dotyczą korzystania z takich narzędzi jak bramki płatności, ale także prowadzenia sprzedaży w marketplace’ach (np. na Allegro, eBay’u czy w EmpikPlace).
- Składki ZUS – obowiązują każdego zarejestrowanego przedsiębiorcę, lecz w początkowym okresie działalności objęte są atrakcyjnymi zniżkami.
- Podatek dochodowy – zależy wyłącznie od Twoich zarobków, więc im większe zyski, tym wyższy podatek (tym samym, jeśli nie zarabiasz, to nie odprowadzasz daniny).
-
Działania marketingowe
Im skuteczniej zareklamujesz swój sklep w dropshippingu, tym bardziej zwiększysz swoje szanse na duże zarobki. Marketing wiąże się oczywiście z koniecznością inwestycji, ale ta zazwyczaj szybko się zwraca. Warunkiem jest oczywiście opracowanie strategii odpowiednio dostosowanej do preferencji Twojej grupy docelowej.
Jak zarabiać na sprzedaży w dropshippingu?
Pamiętaj, że poziom zarobków ze sprzedaży w dropshippingu zależy tylko od Ciebie. Na większość wymienionych wyżej elementów masz bowiem spory wpływ. Możesz skorzystać z różnych pomysłów i strategii, aby zwiększyć swoje zyski:
-
Sprzedaż produktów o wysokiej marży
Aby skompletować asortyment, na którym można dużo zarobić, postaw na kategorie produktów odznaczające się wysokimi marżami. Z obserwacji rynku wynika, że należą do nich na przykład:
- akcesoria GSM (głównie etui do smartfonów),
- produkty z branży erotycznej,
- meble i inne elementy wyposażenia wnętrz.
-
Oryginalne opisy produktów i autorskie zdjęcia
Zauważ, że w dropshippingu handlujesz tymi samymi towarami co każdy sprzedawca zaopatrujący się w danej hurtowni. Z tego względu musisz robić wszystko, aby skutecznie wyróżnić się na rynku. Możesz to osiągnąć oryginalnymi opisami i zdjęciami produktów. Zastąp treści skopiowane z bazy dostawcy i stwórz swój własny styl marki. Pamiętaj, że podczas zakupów konsumenci kierują się emocjami, a nie samą logiką. Staraj się też dostarczać jak najdokładniejsze informacje o towarach, aby ograniczyć ryzyko zwrotów.
-
Unikanie często zwracanych towarów
Zwroty produktów narażają Cię na niepotrzebne straty finansowe i przestoje w sprzedaży. W przypadku dropshippingu kwestia ta jest o tyle bardziej skomplikowana, że bez własnego magazynu nie masz gdzie przechowywać odesłanych towarów. Staraj się więc wybierać takie kategorie, które rzadko podlegają zwrotom. Lepiej niż odzież czy obuwie sprawdzą się więc artykuły personalizowane czy kosmetyki. Z tego samego powodu unikaj też produktów trudnych w magazynowaniu – zamiast wielkogabarytowych mebli stawiaj raczej na biżuterię czy zegarki, które w przypadku zwrotu bez problemu przechowasz w domu.
-
Korzystanie z progów rabatowych
Progi rabatowe w hurtowniach dropshippingowych to jeden z najskuteczniejszych sposobów na redukcję kosztów, a tym samym zwiększenie zysków. Kiedy osiągniesz określony poziom obrotów, uzyskasz dostęp do specjalnych cenników dostawców, a to pozwoli Ci kupować towary znacznie taniej. Przed rozpoczęciem współpracy z wybraną hurtownią dropshippingową sprawdź więc, czy oferuje ona swoim klientom progi rabatowe.
-
Łączenie dropshippingu z własnym magazynem
Niektórzy sprzedawcy działający w dropshippingu decydują się też na połączenie tego modelu z prowadzeniem własnego (nawet niewielkiego) magazynu. Takie rozwiązanie ma przede wszystkim dwie zalety:
- Możesz zaopatrywać się w pojedyncze produkty spoza ofert hurtowni dropshippingowych, wyróżniając się tym samym na tle innych sprzedawców współpracujących z Twoimi dostawcami.
- Możesz z wyprzedzeniem zaopatrywać się na przykład w produkty sezonowe, zapewniając sobie przewagę nad konkurencją, kiedy zacznie brakować ich w hurtowniach.
Czy sprzedaż w dropshippingu się opłaca? Podsumowanie
Choć prowadzenie sprzedaży w dropshippingu wiąże się z licznymi wyzwaniami, to do dyspozycji masz wiele różnych rozwiązań pozwalających zwiększyć zarobki z takiej działalności. Model ten stanowi ponadto najbezpieczniejszy sposób na rozpoczęcie przygody z e-commerce, więc jeśli chodzi Ci po głowie pomysł na własny sklep internetowy, bez wahania wykorzystaj potencjał dropshippingu!