Hotjar – analiza zachowań użytkowników na stronie

Hotjar – analiza zachowań użytkowników na stronie

Prowadząc działalność online, najczęstszym narzędziem przyciągającym użytkowników jest tekst. Przyciągającym lub wręcz przeciwnie, zniechęcającym do pozostania na stronie. Aby wiedzieć jak pisać, trzeba też wiedzieć jak zachowuje się czytelnik. A wnikliwą analizę użytkowników na stronie umożliwia Hotjar. Poniżej kilka jego zalet, które sprawiają, że warto korzystać z tego narzędzia.

1. Analiza zachowań użytkowników co do kliknięcia

Hotjar to narzędzie banalne w swym pomyśle. Rejestruje bowiem kliknięcia na danej stronie. Z ilości klików tworzy mapę cieplną. Czyli nanosi pewne markery przypominające widok w podczerwieni. Tam, gdzie zarejestrowano najwięcej kliknięć jest „najcieplej”. W ten sposób można dokładnie zobaczyć co najbardziej interesuje użytkowników.

2. Weryfikacja stopnia przewijania

„Gorący słoik” dostarcza właścicielom stron jeszcze jedną mapę cieplną. Jest ona o tyle istotna, że informuje o zatrzymanej uwadze czytelnika na tekście i kiedy przestaje go przewijać a zatem i czytać. Im bardziej interesujący tekst i chętniej czytany, tym bardziej „czerwony”. Zmniejszone scrollowanie oznaczane jest coraz zimniejszymi barwami. Narzędzie to umożliwia redagowanie tekstów o odpowiedniej długości, która nie nuży czytleników.

3. Uwaga, jesteś w ukrytej kamerze!

Hotjar posiada jedną wyjątkowo potężną funkcję. Mianowicie może nagrywać sesje użytkowników. Na nagraniach widać dokładnie co użytkownicy zaznaczają, co klikają, gdzie znajduje się kursor przed kliknięciem. Filmy można filtrować i oglądać w przeglądarce. Nie traci się dużo czasu na ich oglądanie, ponieważ są przyspieszone 4-o krotnie (mogą być spowolnione do czasu rzeczywistego) a w pasku postępu są oznaczone momenty, w których nastąpiło kliknięcie.

4. Monitoring lejków konwersji

Konwersjami są oczekiwane zachowania użytkowników na stronie. Hotjar monitoruje jak wyznaczone konwersje są realizowane. Jak zachowuje się internauta zanim jej dokona. Dzięki programowi można wyznaczyć tzw. „wąskie gardło”, miejsca, w których najczęściej zachodzi do zaniechania konwersji.

5. Formularze, ankiety i sondaże

Hotjar umożliwia analizę umieszczonych na stronie formularzy. Pozwala na takie ich przygotowanie aby były chętnie wypełniane przez internautów. W programie można też sporządzić ankiety i sondaże, które dostarczają cennych informacji bezpośrednio od użytkowników.

Podsumowanie

Wydaje się, że Hotjar jest narzędziem idealnym dla każdego, kto prowadzi działalność online. Dostarcza tak wielu wnikliwych informacji o zachowaniach użytkowników stron internetowych, że nie korzystanie z niego to skazanie siebie na porażkę. O jego skuteczności można przekonać się zupełnie za darmo, pobierając wersję bezpłatną. Trzeba się jednak liczyć z tym, że wtedy rejestrowane będzie tylko 2000 wejść dziennie.

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *