Zdecydowania większość firm obecnie skupia się wyłącznie na marketingu cyfrowym. Kampanie reklamowe i pozycjonowanie stron stało się sposobem na efektywne wybicie się na tle konkurencji. Wydaje się, że marketing offline odszedł już w zapomnienie. Tymczasem skuteczne integrowanie ze sobą obu strategii i działań może przynieść znacznie korzystniejsze rezultaty.

Nowoczesna strategia marketingowa – co ją charakteryzuje?

Pod pojęciem marketingu firmy najczęściej rozumieją posty sponsorowane, kampanie PPC oraz szereg innych działań, które dostępne są jedynie z poziomu online. W rzeczywistości jednak marketing offline dalej istnieje i – odpowiednio wykorzystany – może okazać się idealnym wsparciem promocji w wirtualnej rzeczywistości. Okazuje się, że nowoczesna strategia marketingowa nie skupia się wyłącznie na działaniach ulotnych. Łączy ona w sobie możliwości jakie daje obecnie Internet, wraz z tradycyjnymi formami promowania własnego biznesu. Taka strategia pozostaje otwarta, a jednocześnie szybko adaptuje się do współczesnych trendów i wymagań skutecznego marketingu.

Marketing online i offline – co je łączy i co dzieli?

Marketing online i offline nie mają zbyt wiele wspólnego, jeśli pod uwagę brane są jedynie podejmowane w ich zakresie działania. Mimo wszystko, głównym zadaniem dalej pozostaje promocja biznesu, usług, produktów i wyróżnienie się na tle konkurencji. Łatwo można zauważyć, że pomiędzy tymi rodzajami marketingu istnieje znacznie więcej różnic. W momencie kiedy działania online obejmują np. Social Media, Webinars czy Online Advertising, marketing online będzie skupiał się na Cold Calls, Networking czy Direct Mail. Warto w tym momencie podkreślić, że zarówno jedna jak i drugie działania mają wpływ na to, jak odbiorcy będą postrzegać promowaną markę i w jakim stopniu będą mogli się z nią utożsamić.

Jakie działania marketingu offline warto wdrożyć?

Marketing offline stawia na bezpośredni kontakt z odbiorcą oraz na trwałość przekazu. Można powiedzieć, że główną wartością jest danie potencjalnym klientom czegoś, co będzie stanowiło pretekst/przypomnienie o kontakcie z marką i zaangażowanie się w jej codzienność. W tym wypadku warto skupić się na działaniach takich jak np. druk broszur, czasopism, ulotek czy bilbordów. Są to elementy fizyczne, które można rozdawać odbiorcom podczas eventów, targów czy innych spotkań. Nie są one ulotne – potencjalny klient może je dotknąć, a także wrócić do nich w wolnym czasie. Analogicznie, będzie on powracał do materiałów, które przypomną mu o danym produkcie, marce czy usłudze.

Jakie działania marketingu online mają największy sens?

W przypadku działań podejmowanych z poziomu marketingu online, panuje tu pełna dowolność. Wszystkie kampanie reklamowe, prowadzone w sieci wyszukiwania, kampanie produktowe, video czy zabiegi SEO przynoszą zawsze wymierne rezultaty. Ważne jest jednak precyzyjne targetowanie przekazu oraz grupy docelowej, do której mają dotrzeć komunikaty.

Warto zauważyć pewną zależność – marketing online jest ulotny, aczkolwiek daje wiele możliwości w zakresie wyboru odbiorcy i kierowania przekazu. Marketing online jest zaś trwały, aczkolwiek działania z jego zakresu mogą być w różny sposób ograniczone np. targi nie obywają się z dużą częstotliwością, więc dystrybucja materiałów jest trudniejsza.

Strategia offline i online – jak można je skoordynować?

Zarówno jedna jak i druga strategia marketingowa mają swoje wady i zalety. Ich efektywne połączenie może jednak przynieść spektakularne rezultaty dla każdego biznesu. Przede wszystkim warto rozplanować konkretne działania oraz dostępny budżet. Z uwagi na konieczność przygotowania materiałów fizycznych, marketing offline może okazać się nieco kosztowniejszy. Kolejnym faktorem jest odpowiednie budowanie każdej kampanii – od podstaw – uwzględniając zarówno działania prowadzone w sieci jak i poza nią. Warto również pamiętać o zachowaniu względnej harmonii tematycznej – kampanie w sieci reklamowej nie mogą odbiegać od charakterystyki drukowanych czasopism czy broszur. Wszystkie podejmowane działania muszą ze sobą współgrać i tworzyć spójną całość. To właśnie jest wyznacznikiem sukcesu nowoczesnej strategii marketingowej.

Share.

Zostaw komentarz