„Media bez wyboru” – pod takim hasłem 43 nadawców protestuje przeciwko planom ustanowienia podatku od reklam. W ich serwisach nie przeczytacie dziś żadnego artykułu ani nie obejrzycie ulubionego programu. Na każdej ze stron można przeczytać na ten temat stosowny komunikat.

Spis treści:

  1. Media boją się o swoją przyszłość
  2. Media bez wyboru – środa dniem protestów

Media boją się o swoją przyszłość

Media prywatne nie zgadzają się z propozycjami, jakie rząd zawarł w projekcie ustawy o podatku od reklam. Nadawcy obawiają się, że założenia rządzących doprowadzą do osłabienia, a nawet likwidacji części mediów. To z kolei doprowadzi do powstania ograniczeń w wyborze interesujących treści przez czytelnika. Dlatego 43 nadawców wystosowało pismo do władz, w którym wyraziło swój przeciw wobec planowanych zmian.

Media nie zgadzają się chociażby na niesymetryczne i selektywne obciążanie poszczególnych firm. Poza tym, sygnatariusze listu uważają za niedopuszczalną zmianę warunków koncesji w trakcie jej obowiązywania. Podkreślają też, że regularnie opłacają inne zobowiązania wobec państwa. Mowa tu nie tylko o podatku PIT czy CIT, ale także opłatach emisyjnych, koncesjach, czy niedawno wprowadzonym podatku VOD.

Czytaj więcej: Nowy podatek od rządu. Opłata od przychodów reklamowych obejmie niemal wszystkich dostawców

Media bez wyboru – środa dniem protestów

Aby urzeczywistnić ludziom złożoność problemu, media prywatne zdecydowały się na dzień protestu. W środę 10 lutego, żaden z portali, stacji telewizyjnych i radiowych należących do sygnatariuszy listu, nie będzie publikował treści oraz realizował własnych programów.

– Tu powinien być Twój ulubiony serwis internetowy. Dzisiaj wydajemy specjalną wersję serwisu w związku z akcją „Media bez wyboru”. Przepraszamy naszych użytkowników oraz partnerów handlowych. Dziękujemy za zrozumienie i wsparcie – możemy przeczytać na stronie polsatnews.pl.


Akcja ta ma na celu uświadomić społeczeństwu, jak ważną rolę pełnią w państwie demokratycznym wolne media. Jeśli ustawa wejdzie w życie, takie dni jak ten mogą pojawiać się regularnie.

Poniżej prezentujemy pełną treść listu.

List otwarty

do władz Rzeczypospolitej Polskiej
i
liderów ugrupowań politycznych

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.
Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, sport oraz media.

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

  1. – osłabienie a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,
  2. – ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
  3. – pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
  4. – faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 – 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalne media.

Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążanie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19.

Sygnatariusze listu:

Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura

Agora S.A.

AMS S.A.

Bonnier Business

Burda Media Polska

CANAL+

Dziennik Trybuna

Dziennik Wschodni

Edipresse Polska

Eleven Sports Network sp. z o.o.

Gazeta Radomszczańska

Green Content sp. z o.o.

Gremi Media S.A.

Grupa Eurozet

Grupa Interia.pl sp. z o.o.

Grupa Radiowa Agory sp. z o.o.

Grupa RMF

Grupa Wirtualna Polska

Grupa ZPR

Helios S.A.

Infor Biznes

Kino Polska TV S.A.

Lemon Records sp. z o.o.

Marshal Academy

Music TV sp. z o.o.

Muzo.fm sp. z o.o.

naTemat.pl

Polityka

Polska Press Grupa

Ringer Axel Springer Polska

STAVKA sp. z o.o.

Superstacja sp. z o.o.

Telewizja Polsat sp. z o.o.

TIME S.A.

TV Spektrum sp. z o.o.

TVN S.A.

Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin

Tygodnik Powszechny

Wydawnictwo Bauer

Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan

Wydawnictwo Magraf

Wydawnictwo Nowiny

Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze – Tygodnik Podhalański

Share.

Zostaw komentarz