E-cmmerce manager. Kto to jest i czym się zajmuje?

E-cmmerce manager. Kto to jest i czym się zajmuje?

Branża e-commerce jest jedną z najbardziej i najszybciej rozwijających się branż. Do przyspieszenia rozwoju ecommerce, przyczynił się okres pandemii i ogólnej izolacji społeczeństwa. Przeprowadzane badania, pokazują, że prawie 2/3 społeczeństwa robi zakupy w Internecie. E-commerce bardzo dobrze sprawdza się również w sprzedaży B2B. Handel jest o wiele wygodniejszy, a wiele obowiązków przedstawicieli handlowych jest realizowane przez system.

Kto to jest E-commerce Manager i czym się zajmuje?

E-commerce manager to ogólnie mówiąc osoba, która opracowuje i realizuje plany marketingowe dla firm, zajmujących się sprzedażą w Internecie. Nadzoruje wszystkie procesy, aby przebiegały zgodnie z zaplanowaną strategią oraz osiągały zamierzone cele.

Stanowisko E-commerce managera wymaga wszechstronnej wiedzy i umiejętności, a także wiele doświadczenia. Osoba na tym stanowisku zajmuje się platformą sprzedażową, odpowiada za jej prawidłowe funkcjonowanie, bezpieczeństwo, optymalizację, tworzenie treści, a także budowanie relacji z klientami. W kompetencjach takiej osoby leży również zajmowaniem się marketingiem online i konwersjami. Jak można zauważyć, zakres obowiązków jest bardzo szeroki i ciężko jest, aby wszystkie działania prowadziła jedna osoba. Dlatego bardzo często jest to lider zespołu, w skład którego wchodzą: programiści, copywriterzy i specjaliści seo. Dzięki temu wszystkie zadania, są realizowane z pełną starannością i każdy element strategii dokładnie realizowany.

Obowiązki e-commerce managera

E-commerce manager w zakresie swoich głównych obowiązków posiada:

  • Analiza rynku i konkurencji
    Identyfikowanie grupy docelowej i docieranie do odbiorców, czyli realizację strategii marketingowej

    • Analityka Internetowa
      Monitorowanie ruchu na stronie, zachowań użytkowników, a także analizę wyszukiwani i ich potrzeb. Na podstawie tych danych wdraża efektywne rozwiązania marketingowe.
    • Nadzorowanie działań marketingowych
      Jednym z wielu zadań jest nadzór nad działaniami marketingowymi w wyszukiwarce oraz w social media.
    • Rozwijanie zespołu
      Rozwijanie zespołu oraz dbanie o zespół przez, szkolenia i zatrudnianie nowych pracowników
    • Analiza trendów
      Wiele branż posiada produkty, których sprzedaż jest uzależniona od sezonu. Dlatego odpowiednie przygotowania do sezonu, czy pod względem trendu maja ogromne znaczenie.
    • Optymalizacja i rozwijanie platformy e-commerce
      Optymalizacja treści jak również procesów e-commerce ma pozytywny wpływ na konwersje. Rozwijanie platformy oraz dostosowanie jej do potrzeb klientów pozwala na zwiększenie sprzedaży.

Jak widać zakres obowiązków jest bardzo duży i w przypadku e-commerce na barkach jednej osoby leży wiele kluczowych elementów. Warto zauważyć, że zakres obowiązków w praktyce jest o wiele większy. Dlatego tak ważne jest, aby e-commerce manager rozwijał zespół i cały czas podwyższał kompetencje.

Narzędzia usprawniające pracę zespołu e-commerce

Głównym celem zespołu e-commerce jak i e-commerce managera jest zwiększenie konwersji. Realizacja tego celu to złożony proces, wymagający wykorzystaniu wielu narzędzi. Optymalizacja strony jak i treści wymagają narzędzi, które wspomagają analizę fraz kluczowych oraz wydajności samej strony.

Budowanie strategii sprzedażowej wymaga natomiast wykorzystania narzędzi monitorujących oraz umożliwiających analizę widoczności, analizę konkurencji. Bardzo dobrze sprawdzą się również narzędzia automatyzujące zadania związane z wysyłka newsletterów, czy zarządzaniem social media.

Podstawą wszystkich działań jest odpowiedni system CRM, który umożliwia usystematyzowanie działań sprzedażowych, marketingowych oraz sprawną obsługę. Ważnym elementem każdego CRM powinna być możliwość dostosowania do ciągle zmieniających się trendów, a także wymagań technologicznych.

Wybór konkretnych narzędzi zależny jest od samego e-commerce managera, który wybierając odpowiednie dla siebie narzędzie, może realizować wszystkie zadania.

Czy warto zatrudniać e-commerce managera?

Rozwój e-commerce jest faktem i samodzielne zarządzanie sklepem i realizacja zamówień jest bardzo trudne. Każdego dnia użytkowników kupujących w Internecie przybywa i jeśli sklep nie będzie odpowiednio przygotowany, nie będzie on zarabiał. Warto pamiętać, że zwiększenie liczby klientów to nie wszystko, należy również pamiętać o konkurencji. Gdzie tylko pojawi się sposobność zysku, tam bardzo szybko zwiększa się konkurencja.

Obecnie posiadamy rynek pracowniczy i zatrudnienie kompetentnej osoby z doświadczeniem jest bardzo trudne i drogie. Na szczęście istnieje możliwość z skorzystania z usługi E-commerce Manager Support. Jest to idealne rozwiązanie dla każdego właściciela sklepu internetowego. Wyspecjalizowane agencje e-commerce, posiadają zespoły specjalistów z różnych dziedzin. Korzystając z usług E-commerce Manager Support tak naprawdę mamy do dyspozycji, bardzo wielu specjalistów. Warto zauważyć, że zatrudniając osobę na stanowisko e-commerce managera i tak z czasem, będzie konieczne zbudowanie odpowiedniego zespołu.

Natomiast skorzystanie z takiej usługi, pozwala nam na rozliczanie się z określonego wcześniej budżetu, czy zakresu działań. Jest to o wiele wygodniejsze pod względem kosztów jakie należy ponieść oraz dostępności usług. Wykupując usługę jest ona realizowana nie przerwanie, a w przypadku pracownika, należy brać pod uwagę urlopy, chorobowe, czy inne nieprzewidziane okoliczności. Dlatego zatrudnienie osoby na takie stanowisko najczęściej jest preferowanym rozwiązaniem, dla dużych przedsiębiorstw.

Skomentuj

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *