Za nami ciężki okres dla branży gastronomicznej. Polscy przedsiębiorcy, którzy prowadzą bary, restauracje i kawiarnie trzymają kciuki, aby nie powtórzył się lockdown, zwłaszcza że nie wszyscy zdążyli jeszcze wyrównać popandemiczne straty. Jednak duża część lokali gastronomicznych przetrwała kryzys, głównie dzięki rozszerzeniu swoich usług o dowóz lub bardziej intensywnemu promowaniu oferowanego cateringu. Mimo wszystko otwarcie własnej restauracji wydaje się być dzisiaj ryzykownym ruchem. Czy w takim razie być może bardziej opłaca się założyć firmę cateringową, która mogłaby dowozić posiłki nawet podczas ponownego zamknięcia placówek serwujących dania na miejscu? Niewątpliwie dużą zaletą takiego przedsięwzięcia jest fakt, że nie trzeba dysponować lokalem czy licznym personelem. Na początek wystarczy domowa kuchnia, odrobinę pasji do gotowania i autorskie przepisy, chociaż niewykluczone, że zajdzie potrzeba, aby zatrudnić dodatkowe osoby, jeśli działalność będzie cieszyć się dużym zainteresowaniem. Jeśli ten koncept do Ciebie przemawia, podpowiemy jak to zrobić.

źródło: raport BOŚBank

Spis treści:

      1. Catering – pomysł na biznes i menu
      2. Jak otworzyć firmę cateringową? – wnioski, badania, formalności 
      3. Biznes plan w cateringu – pamiętaj o reklamie

Catering – pomysł na biznes i menu

Firmy cateringowe posiadają obecnie bardzo zróżnicowaną ofertę, głównie ze względu na to, że konsumenci mają różne potrzeby. Układając menu należy mieć na uwadze do jakiego typu klienta chcemy trafić. Dużą popularnością w ostatnim czasie cieszy się catering dietetyczny, czyli tak zwane diety pudełkowe. Decydując się na ten rodzaj działalności, musimy być przygotowani, aby serwować różnorodne dania na każdy dzień tygodnia, skrupulatnie dzielić porcje i liczyć kalorie. Jadłospis powinien występować w kilku wersjach kalorycznych. Podczas jego opracowywania, warto skonsultować się z dietetykiem. Dobrze jest także uwzględnić opcję wegetariańską.

Zainteresowanie hasłem catering dietetyczny w Google

Jeśli natomiast dieta pudełkowa to nie to, co chcesz dowozić swoim klientom i wolisz raczej obsługiwać eventy, również powinieneś przygotować kilka wersji menu. Wiele imprez odbywa się cyklicznie w różnych okresach roku. Zatem letni jadłospis, menu na okres komunijny czy karta dań na firmową wigilię powinny się od siebie różnić. Warto mieć swoją specjalność, jednak trzeba być przygotowanym na pewną elastyczność. Tym bardziej, że branża eventowa również nie najlepiej zniosła kryzys, więc powinno się być przygotowanym na proponowanie dostaw także indywidualnym klientom, w przypadku gdyby nie było możliwe dowożenie dań na imprezy czy bankiety.

Catering nie jest dla Ciebie? Zobacz też jak założyć kawiarnię?

Jak otworzyć firmę cateringową? – wnioski, badania, formalności

Na sam początek należy zająć się formalnościami, czyli przede wszystkim złożyć odpowiednie wnioski. Czeka Cię wypełnienie formularza CEIDG-1, czyli wniosku o uzyskanie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wówczas należy wybrać kod PKD, który będzie określał Twój rodzaj działalności. Złóż także w urzędzie skarbowym wniosek VAT-R, aby zarejestrować się jako podatnik VAT. Kolejnym krokiem będzie załatwienie sprawy ubezpieczenia w ZUS. Na koniec należy także przygotować pismo do sanepidu, aby Twoja działalność znalazła się w rejestrze zakładów podlegających urzędowej kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Należy również pamiętać o obowiązkowych badaniach. Ty oraz osoby, z którymi będziesz współpracować muszą posiadać ważną książeczkę sanepidowską. Co więcej, miejsce, w którym przygotowujesz posiłki musi spełniać wymogi, jakie stawia sanepid. Dotyczą one głównie odpowiedniej wentylacji pomieszczeń, siatek przeciw owadom w oknach czy posiadania umywalki z ciepłą i zimną wodą. Niezbędne są również środki higieniczne takie jak mydło w płynie oraz środek do dezynfekcji rąk.

Biznes plan w cateringu – pamiętaj o reklamie

Nawet jeśli początkowo nie masz dużego budżetu na marketing, nie martw się. Prowadząc działalność cateringową możesz całkiem sporo zdziałać, dzięki mediom społecznościowym. Wrzucenie apetycznie wyglądającego dania na firmowy Instagram czy Facebook to dobry początek promowania własnej marki. Jeśli poprosisz znajomych o udostępnianie, możesz liczyć na zwiększenie zasięgów, nawet bez postów sponsorowanych.

https://www.instagram.com/p/CU74JeHs01O/?utm_source=ig_web_copy_link

Share.

Zostaw komentarz