Wymówki w biznesie są ważne. Jak w życiu. Dobrze mieć wymówki.

Można nic nie robić. Można narzekać na sytuację ekonomiczną, wszelakie urzędy, wysoki ZUS, podatki, pogodę, klientów, brak klientów, social media, cały ten marketing, księgowość, brak czasu, brak pieniędzy, trudne czasy… Można narzekać na co tylko się komu podoba.

Znam bardzo wiele osób, które wykorzystują właśnie wymówki, żeby usprawiedliwić swój brak efektów w biznesie. Czy Ty też do nich należysz? Sprawdź, czy zdarza Ci się stosować którąś z najczęstszych wymówek, prowadzących do braku efektów w biznesie.

Spis treści:

  1. Wymówka nr 1 – Brak czasu
  2. Wymówka nr 2 – Brak pieniędzy
  3. Wymówka nr 3 – Brak motywacji
  4. Wymówka nr 4 – Brak klientów
  5. Wymówka nr 5 – Strach co powiedzą ludzie
  6. Wymówka nr 6 – Brak wsparcia
  7. Wymówka nr 7 – Zrobię to jutro

 

Wymówka nr 1 – Brak czasu

Wszyscy mamy do dyspozycji dokładnie tyle samo czasu każdego dnia. Doba dla każdego ma 24 godziny. Jak to więc jest, że niektórzy mając do dyspozycji te 24 godziny budują ogromne dochodowe biznesy, podczas gdy inni stękają, że na nic nie mają czasu?

Czas, a właściwie jego brak jest doskonałą wymówką. Możesz jej użyć praktycznie do wszystkiego.

Dlaczego się nie rozwijasz? Nie mam czasu.

Dlaczego nie ćwiczysz? Nie mam czasu.

Dlaczego … (wstaw cokolwiek zechcesz). Nie mam czasu.

Tylko zastanów się, czy to, na co nie masz czasu, jest dla Ciebie ważne. Bo jeśli nie, to zupełnie nie ma sprawy, używaj sobie tej wymówki do woli, ona sprawdza się idealnie w każdych okolicznościach.

Jeśli jednak uznasz, że to dla Ciebie ważne – zastanów się, jak wygospodarować ten czas. Przestań marnować go na rzeczy mniej istotne, naucz się odmawiać, pomyśl jak być bardziej produktywną, jak zorganizować swój dzień, żeby czas na to, co dla Ciebie istotne mógł się tam znaleźć.

Wymówka nr 2 – Brak pieniędzy

Jeśli rzeczywiście potrzebujesz pieniędzy na rozwój swojego biznesu, istnieje naprawdę mnóstwo sposobów, żeby je zorganizować. Nie mówię od razu o kredytach, ale poszukaj informacji na temat dotacji, dofinansowań, czy nawet sponsorów. Zainteresuj się czymś takim jak crowdfunding,  który jest ciekawym sposobem nie tylko pozyskania środków na jakiś projekt, ale tez od razu weryfikacji, czy Twój pomysł się ludziom podoba.

Coraz więcej osób zaczyna też korzystać z modelu “najpierw sprzedaj, potem zrób”, zwłaszcza przy wydawaniu książek, ale ta metoda sprawdzi się też w wielu innych projektach.

Brak pieniędzy może też wynikać z tego, że nie prowadzisz budżetu firmowego. Jeśli ciągle unikasz tego tematu, koniecznie zdobądź dodatkową wiedzę jak to robić, bo prawdopodobnie możesz sporo zaoszczędzić, jak tylko uświadomisz sobie gdzie tracisz pieniądze.

Jeśli rzeczywiście potrzebujesz pieniędzy na rozwój biznesu, najprawdopodobniej masz już gdzieś zapisaną dokładną kwotę, której potrzebujesz, wraz ze szczegółowym jej przeznaczeniem. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłaś… może to tylko kolejna z wymówek?

 

Wymówka nr 3 – Brak motywacji

Naprawdę? Brakuje Ci motywacji? Myślisz, że jesteś jedyną osobą na świecie, której brakuje motywacji? Nie jesteś.

Ale tak długo, jak długo używasz tego jako wymówki… nic się nie zadzieje.

Otóż motywacja nie przyjdzie sama. Nie pojawi się z kosmosu i nie olśni Cię nagle. Nie spadnie jak piorun z jasnego nieba i nie zagoni Cię do pracy. Ludzie, którzy osiągają swoje cele w życiu i biznesie mają bardzo prosty sposób na brak motywacji.

Oni w ogóle nie używają motywacji. Oni działają niezależnie od tego, czy im się akurat chce, czy wręcz przeciwnie.

Nie uzależniają swojego działania od pory roku, pogody, nastroju, fazy księżyca, stężenia pyłków brzozy w powietrzu (chyba, że są alergikami, ale to inna para kaloszy), ani od tego czy wstali lewą czy prawą nogą. Działają, ponieważ tak sobie postanowili i tego się trzymają.

Dlatego jeśli nie robisz nic, nie zwalaj tego na brak motywacji. Zdecyduj, czy chcesz działać, a jeśli chcesz, poczytaj więcej o tym jak się motywować do działania, kiedy Ci się nie chce.

 

Wymówka nr 4 – Brak klientów

Klienci są wszędzie. W erze internetu nawet nie musisz wychodzić z domu, żeby ich zdobyć. Nawet z łóżka wstawać nie musisz. Wyciągasz rękę po smartfona i już jesteś w kontakcie z milionami potencjalnych klientów.

Dlaczego więc nie kupują u Ciebie?

Najprawdopodobniej dlatego, że musisz się jeszcze czegoś nauczyć. Musisz nauczyć się sprzedać im to, czego potrzebują. A to wymaga działania.

Brak klientów to tylko objaw czegoś – braku wiedzy (jaki ich zdobyć, jak przygotować ofertę, jak sprzedawać skutecznie), albo braku działania (może wiesz, jak to zrobić, ale ciągle masz mnóstwo wymówek?).

Wymówka nr 5 – Strach co powiedzą ludzie

Ludzie zawsze coś będą mówili. Ale czy naprawdę musisz się tego bać? Czy to naprawdę ma tak ogromne znaczenie, że ktoś wyrazi jakąśtam swoją opinię na temat, na którym prawdopodobnie w ogóle się nie zna (wg zasady “nie znam się, więc się wypowiem”)? Nie powinno.

Pamiętaj, że po pierwsze 90% rzeczy, których się boimy w ogóle nigdy się nie wydarza. A po drugie  Ty ludzi nie obchodzisz, jakkolwiek brutalnie by to nie brzmiało. Ludzi obchodzi czubek ich własnego nosa i nic poza tym. Dzisiaj najczęściej obchodzi ich scrollowanie walla na Facebooku, a ponieważ wszystko tam dzieje się bardzo szybko, nawet gdybyś wywołała jakiś większy skandal nie masz dużych szans na utrzymanie uwagi ludzi na Tobie dłużej niż 1-2 dni. Celebryci próbują robić to na okrągło, a też niewielu się udaje.

Więc nie bój się gadania ludzi, tylko działaj.

 

Wymówka nr 6 – Brak wsparcia

Jakiego wsparcia? Rodziny? Przyjaciół? Anioła biznesu?

To Ty jesteś jedyną osobą, która decyduje o tym, jak ma wyglądać Twoje życie. Jeśli będziesz czekała na wsparcie innych osób…  możesz się nie doczekać. Wiem, że ciężko jest robić wszystko samej. Ale brak wsparcia to często wymówka.

Jeśli nie masz wsparcia wśród bliskich, poszukaj go wśród obcych. Jest mnóstwo fantastycznych grup  na Facebooku, w których dostaniesz wparcie, wiedzę i masę inspiracji. Znajdź osobę, która będzie Cię wspierać i motywować wirtualnie.

 

Wymówka nr 7 – Zrobię to jutro

Tak, wiem. Dzisiaj przecież nie masz czasu. Ale czy jutro kiedyś nadeszło?

Jeśli masz tendencję do odkładania wszystkiego na jutro, pomyśl jakie korzyści daje Ci taka strategia. Unikasz czegoś, czego się obawiasz, najprawdopodobniej te projekty wydają Ci się za trudne albo za duże. A może wypracowałaś sobie nawyk odkładania ważnych spraw na później? I to później nigdy nie nadchodzi…

Może warto jeszcze raz odpowiednio wyznaczyć cele, zaplanować działanie i zgodnie  z planem, bez odkładania w nieskończoność zrealizować wszystko to, co chciałabyś, ale odkładasz na jutro, a potem na jutro…i na jutro…

 

Jeśli zdarza Ci się korzystać z wymówek, odkładać na jutro,  nie mieć czasu albo pieniędzy, a chciałabyś jednak ruszyć swój biznes do przodu strategicznie i osiągać wszystko to, co sobie wymarzysz, możesz zapisać się na listę oczekujących na kurs “zestaw narzędzi do osiągania celów w biznesie”.

Jeśli nie – użyj dowolnej z wymówek i po prostu się nie zapisuj (podpowiem Ci – najlepsze będą:

  1. Nie mam czasu
  2. Nie mam pieniędzy
  3. Nie potrzebuję tego).

Oczywiście dziękuję Ci, że znalazłaś czas na przeczytanie tego artykułu.

 


 

 

Share.

Jeden komentarz

  1. Bardzo dobrze znam te tematy, często dopadały mnie kolejne wymówki. Jakiś czas temu zmieniłam pracę, gdzie wysłano mnie na szkolenia menedżerskie. Jednym z tematów było budowanie motywacji pracowników i muszę powiedzieć, że z wiedzy pozyskanej na tym szkoleniu skorzystałam również ja sama. Jednak i tak najważniejsza jest codzienna praca nad sobą.

Zostaw komentarz